2010-08-08, 04:58
Medlem
CoiloCs avatar
Tjenare folket!

Det är så att jag ikväll dammat av min gamla stationära burk (eller ja, delarna i alla fall) som jag gick bärsärk på för ca ett år sedan.
Anledningen till detta var att den dog titt som tätt och retade gallfeber på mig med blåskärmar. Dum som jag var på den tiden förstod jag inte vad som var fel och tog barnsligt nog ut min ilska på den i form av demontering och total söndertrasning av chassit och nätaggregatet (ja, det kändes bra ).
I alla fall, nu har en polare lånat mig ett nätagg, och jag har hittat problemet som orsakade blåskärmarna (en fläkt på moderkortet är sönder, suck), men har ställts inför ännu ett nytt problem jag inte vet riktigt hur jag skall tackla.

Jag plockade ihop allting och startade upp datorn, fick upp något konstigt meddelande jag aldrig sett förut ("Ändringar i hårdvaran" eller någonting liknande) som jag klickade mig förbi. Får upp den typiska felstartstexten, där man får välja mellan att starta Windows normalt, i felsäkert läge och så vidare. Oavsett vad jag valde så kom den tillbaks till samma skärm igen, "fine" tänkte jag och brände ut en ny skiva med Windows XP, trycker in i läsaren och startar om datorn.
So far so good.

Jag kommer in i den klassiska installationsförberedande miljön och hinner komma till den punkt där man får se vilka diskar som är anslutna och deras partitioner, sen blir skärmen helt blå (notera, ingen blåskärm med text då alltså. Enbart en blå skärm i samma nyans som den blå bakgrunden i installationen). Startar om datorn igen, stoppar in skivan i en annan läsare och börjar om proceduren.
Försöker formatera om C: (NTFS snabbformatering), den blir klar på ca 15 sekunder för att sedan meddela att formateringen inte kunde slutföras eller något liknande - omstart igen.

Den här gången väljer jag FAT, full formatering, och allt går som på räls - tills datorn dör och ger mig en blåskärm (ah, like the good ol' times) på grund av överhettning (glömde fixa dit fläktar...).

Nu när jag försöker starta datorn igen får jag upp den vanliga startskärmen, "Compaq, press F10 for setup" (BIOS då alltså), sedan texten "Error loading operating system". Inte så konstigt då den dog mitt i formateringen av C: där Windows var installerat förut...
I alla fall, jag kan inte komma in i BIOS, jag kan inte starta från skivan, jag kan inte starta från USB (då mitt BIOS inte stöder det uppenbarligen, även om jag nu skulle kunna komma in dit och göra någon ändring), och vem använder disketter numera?

...Så, vet någon hur jag ska göra nu?
Citera
2010-08-08, 05:10
Medlem
cschrilles avatar
Man brukar väl ändå komma in i bios även om operativsystemet är fuckat? Försök att komma in igen och välj att boota med skiva först.Har du försökt att ta bort alla hårddiskar ur datorn och sedan testat bios?
Öppna burken och sätt nån fläkt mot (om nu bsod kommer från överhettning).
Vad är det för os du försöker installera? Har du tankat hem det från tpb eller liknande? Kan va korrupta filer på skivan.
EDIT

Missade att du sa att du brände ut windows xp Testa att tanka hem windows 7 om datorn nu pallar det. Hade liknande med xp förut och det löstes genom att göra en ren installation av win7
Senast redigerad av cschrille 2010-08-08 kl. 05:17.
Citera
2010-08-08, 07:56
Medlem
hasenfrasens avatar
Har du floppy på din dator kan du använda PLOP för att komma åt att boota från USB-sticka.

http://download.plop.at/files/bootmngr/plpbt-5.0.10.zip

Kör du med USB-tangentbord, anslut ett PS2 istället så går det bättre att komma in i bios.
Citera
2010-08-19, 20:29
Medlem
CoiloCs avatar
Tack för svaren!

Jag glömde helt bort den här tråden.
I vilket fall som helst lyckades jag komma in i BIOS efter många om och men, lite trixande och en gnutta magi. Sen har jag glömt vad det var jag gjorde, men i vilket fall som helst är datorn igång och agerar för tillfället HTPC.
Tur man har en bra kompis som lånat mig lite reservdelar, behövde ny hårddisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in