Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Jag tycker den ligger rätt om man förstår frågan rätt. Du undrar över essens, vad är det som gör människan till människan.
Njä, snarare... Det bör påpekas att jag är skit dålig på att formulera vad jag vill ha sagt så jag får väll försöka ge ett exempel:
Ligger det i vår natur att kriga? Vi gör en massa saker men varför? Jag har hört det tusentals gånger "Varför krigar vi? Nää, det ligger väll i vår natur" Fast om det nu är sant varför anser majoriteten att krig är något negativt? Eller är det så att krig är en bieffekt av något annat? Typ gemenskap? Att människor vill ha gemenskap är väll del av vår natur, vi är ett socialt djur och kan det vara så att vi krigar för att stärka gemenskapen och tryggheten i vår egen grupp? Eller är det girighet? Vill vi ha allt för oss själva?
Alltså vi gör en massa olika saker, kollar på tv, jobbar, går på restaurang etc, varför gör vi det? Kan man spåra allt till en eller ett par saker som utgör vår natur... Kanske var det det du sa? Aja något åt det hållet iallafall