• 1
  • 2
2010-08-08, 00:25
Medlem
WhoFortyTwos avatar
(Till mod: Flytta om det ligger fel, tack.)

Jo alltså, hade en tanke bara och jag frågar här: Är det någon som kan beskriva människan natur, eller iallafall saker som ni tror är del av människans natur?
Citera
2010-08-08, 00:27
Medlem
innovatives avatar
Fortplantning och leta föda lär väl ligga i vår natur.

Eller vad det inte så du menade?
Citera
2010-08-08, 00:28
Medlem
DemiJjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo

Jo alltså, hade en tanke bara och jag frågar här: Är det någon som kan beskriva människan natur, eller iallafall saker som ni tror är del av människans natur?

Äta, sova, föröka sig och bli bekräftad slänger jag in som gissning
Citera
2010-08-08, 00:31
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innovative
Fortplantning och leta föda lär väl ligga i vår natur.

Eller vad det inte så du menade?

Tja, det ochså. Nej men jag läste något inlägg eller något där det stod sa "hämnd ligger i människans natur" tänkte mera så
Citera
2010-08-08, 00:32
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Tja, det ochså. Nej men jag läste något inlägg eller något där det stod sa "hämnd ligger i människans natur" tänkte mera så

Överlevnad är människans natur, och massa naturer som tillhör överlevnad.
Citera
2010-08-08, 00:58
Medlem
Folderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numbed
Överlevnad är människans natur, och massa naturer som tillhör överlevnad.
Skulle inte vilja påstå att människan har överlevnad i sin natur, snarare det motsatta. Vi råkar vara tillräckligt smarta för att överleva, ja. Men samtidigt är vi dumma nog så att vi troligtvis kommer att ta kål på oss själva så småningom.
Citera
2010-08-08, 00:59
Medlem
Citat:

Jag tycker den ligger rätt om man förstår frågan rätt. Du undrar över essens, vad är det som gör människan till människan.

Den vanligaste tolkningen är "den förnuftiga varelsen". Vilket jag håller med om. Människan är en origami-makare, som, vecklar ytor mot varandra. Exempelvis som vi gör när vi ställer din fråga. Den som tittar tittar på sig själv. Högre grader av intentionalitet.

Det vore mer trivialt att finna en extension i stilen "biped med flata naglar".
Citera
2010-08-08, 13:22
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Jag tycker den ligger rätt om man förstår frågan rätt. Du undrar över essens, vad är det som gör människan till människan.

Njä, snarare... Det bör påpekas att jag är skit dålig på att formulera vad jag vill ha sagt så jag får väll försöka ge ett exempel:

Ligger det i vår natur att kriga? Vi gör en massa saker men varför? Jag har hört det tusentals gånger "Varför krigar vi? Nää, det ligger väll i vår natur" Fast om det nu är sant varför anser majoriteten att krig är något negativt? Eller är det så att krig är en bieffekt av något annat? Typ gemenskap? Att människor vill ha gemenskap är väll del av vår natur, vi är ett socialt djur och kan det vara så att vi krigar för att stärka gemenskapen och tryggheten i vår egen grupp? Eller är det girighet? Vill vi ha allt för oss själva?

Alltså vi gör en massa olika saker, kollar på tv, jobbar, går på restaurang etc, varför gör vi det? Kan man spåra allt till en eller ett par saker som utgör vår natur... Kanske var det det du sa? Aja något åt det hållet iallafall
Citera
2010-08-08, 13:41
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folders
Skulle inte vilja påstå att människan har överlevnad i sin natur, snarare det motsatta. Vi råkar vara tillräckligt smarta för att överleva, ja. Men samtidigt är vi dumma nog så att vi troligtvis kommer att ta kål på oss själva så småningom.

Om vi inte skulle ha överlevnad i vår natur så troligtvis alla ta självmord eller inte bry sig om vad som händer med oss och dö på något annat sätt.
Citera
2010-08-08, 14:24
Medlem
Nathalies avatar
Enligt min erfarenhet är människan väldigt nyfiken till sin natur och letar svar till det mesta, och om det inte finns svar så skapar man gärna ett.
Sen kan man även diskutera om vi är egoistiska av naturen och gör allt för egen vinnig, men det kanske ska benämnas som "överleva"?
Citera
2010-08-08, 14:34
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nathalie
Sen kan man även diskutera om vi är egoistiska av naturen och gör allt för egen vinnig, men det kanske ska benämnas som "överleva"?

delvis kanske, själv skulle jag aldrig överleva utan hjälp från andra...

EDIT: och där har vi ochså en sak: om det är i vår natur att vara egoistiska varför anses det vara någon negativt av folk i allmänhet?
Citera
2010-08-09, 00:22
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Människan är föränderlig och det finns inget naturligt, gudomligt, ödesbestämd över oss. Om tiotusen år så kanske vår "natur" har ändrats. Men än så länge är vi sociala varelser med ett behov av gemenskap - på gott och ont.

Äta, överleva och föröka oss är inget "naturligt".

Vi kan med lite viljestyrka:

Ta livet av oss själva.
Svälta ihjäl oss själva.
Låta bli att skaffa barn.

Det var dem generna det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto