2010-08-07, 21:39
Medlem
MaymuneNs avatar
Hejsan!
Vi antar att min flickvän inte trivs att bo hemma med sina föreldrar och beslutar sig för att bo i min studentlägenhet . Föreldrarna vägrar ge ekonomiskt stöd för detta och jag kan inte försörja henne med mitt studielån på 8000 kronor varav hyran till lägenheten är 4000.

Kan hon isåfall söka bidrag eller blir hon tvungen att bo hemma med sina föreldrar fast hon mer än allt annat inte trivs med dem. Isåfall hur mycket kan hon få i bidrag?
Citera
2010-08-07, 21:44
Medlem
Har hon jobb? hur gammal är hon? Söker hon jobb? är hon skriven hos arbetsförmedlningen?
Citera
2010-08-07, 21:51
Medlem
dekanmis avatar
Så länge hon står som din Inneboende istället för Sambo så kan hon få socialbidrag. Det är då viktigt att ni skriver ett kontrakt och att du också pratar med soc för att klargöra att hon är din inneboende. Då kan hon få socialbidrag för halva hyran + normen.

Dock så är det svårare att få hjälp från soc än man tror, så det är inte bara för henne att flytta och tro att hon ska få pengar nästa månad. För mig tog det 1 år från det jag sökte tills jag fick godkänt (jag var 18 vid tillfället). Det görs en utredning till varför hon vill ha socialbidrag, de kommer att vilja tala med hennes föräldrar (så länge hon pluggar och är under 21 år har de försörjningsplikt) och därför kommer soc även vilja undersöka deras ekonomi.
Citera
2010-08-07, 22:16
Medlem
MaymuneNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoutout
Har hon jobb? hur gammal är hon? Söker hon jobb? är hon skriven hos arbetsförmedlningen?
Hon är 18 år gammal och går i gymnasiet
Citera
2010-08-07, 22:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Då är hon inte berättigad till soc utan föräldrarna är ansvariga...dock får hon nog finna sig i att göra som de säger och bo hemma tills hon gått ur gymnasiet eller försörja sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in