• 1
  • 2
2004-05-17, 10:52
Medlem
Stofil som jag är, har jag en degblandare/hushållsassistent från min farmors kök. Hon köpte den samma år som far föddes, 1952. Den fungerar fortfarande perfekt, och jag har aldrig haft problem med att den strejkar när man kör degar länge.
Håller för övrigt med om glutentestet, kör era degar tillräckligt länge, för bättre bröd!
Citera
2004-05-17, 21:52
Medlem
StigAllans avatar
Har en Elektrolux hushållsassistent för matbrödsbaket.
Detta brödet är väl gränsen för vad den klarar av med lite hjälp att hålla degen i byttan.

Laputa bröd

Skållning:
5 dl vatten
250 g fint rågmjöl, ca 4 1/2 dl

Raskdeg:
50 g jäst
1 1/4 dl vatten
400g rågsikt, ca 6 1/2 dl

Till Degen:
3 3/4 dl vatten
1 1/2 dl matoja
1 1/2 sirap
1 msk salt
600 g rågsikt, ca 1 liter
600 g vetemjöl special, ca 1 liter

GÖR SÅ HÄR:

DAG 1:
Skålla rågmjölet dagen före baket.
Häll rågmjölet i en värmetålig bunke. Slå därefter på kokande vatten och rör om.
Den klistriga massan ska stå i rumstemperatur till nästa dag övertäckt med plast.

DAG2:
Gör en raskdeg av jäst och kallt vatten och rågsikt och
blanda ner i den skållade mjölblandningen.
Arbeta degen kraftigt, helst i hushållsassistent.
Låt raskdegen vila i två timmar.

Rör sedan ner vatten (37grader), matolja, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl special. Arbeta till en seg och elastisk deg.
Låt den sedan jäsa i ! timme i en bunke. Stöt samman degen efter halva tiden. Alltså arbeta degen kort på bakbordet.

Skär upp 4 bitar som var och en väger ca 750 g. det kallas för att man bräcker brödet. Sedan rundriver man/arbetar degbitarna till runda bullar som får vila i 5 minuter. Som avslutning kommer uppslagningen, alltså man formar bröd som man låter jäsa 1 timme på plåt med en handduk över.

Sätt ugnen på 250 grader. Grädda brödet 10 minuter.
Sänk värmen till 200 grader och grädda i ytterligare 25 minuter.

Det blir en stor deg, men Assistenten har klarat att knåda den utan att någon underlig lukt har uppkommit.
För mindre degar tex. pizzadeg på 5 dl mjöl så duger en matberedare .
Min Philips kan vara ganska ansträngd av en sådan deg, men har överlevt hittils.
Citera
2004-07-12, 12:32
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Ja, ja... jag vet att jag nu blir jättepopuär som rycker i en gammal tråd men jag är intresserad av hur det gick med inköpet. Köpte du en hobart? Är du nöjd med den? Hur stora degar klarar den av?

Jag har själv en gammal Bosch från slutet av 50-talet och den fick sig en omgång som heter duga när jag bakade dessa rågbullar:

http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=136858
Citera
2004-07-18, 01:20
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Ja, ja... jag vet att jag nu blir jättepopuär som rycker i en gammal tråd men jag är intresserad av hur det gick med inköpet. Köpte du en hobart? Är du nöjd med den? Hur stora degar klarar den av?

Jag har själv en gammal Bosch från slutet av 50-talet och den fick sig en omgång som heter duga när jag bakade dessa rågbullar:

http://217.75.104.59/scandinavia/sho...d.php?t=136858
Min Elektrolux luktade konstigt när jag gjorde Gullans bullar....
Citera
2004-07-18, 02:57
Medlem
StigAllans avatar
Måste väl ta och testa Gullans bullar bara för att kunna kolla om det uppstår någon underlig lukt från min Elektrolux.
Men det blir tidigast tisdag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in