2010-08-07, 17:49
Medlem
Tja, har en hel kyckling dr tanken r att jag ska anvnda kttet till en tikka masala-gryta. Hur tillagar jag denna hela kyckling fr att enklast f "loss" kttet? Brukar kra i ugnen men kanske kan vara lttare att koka den?
Citera
2010-08-07, 18:10
Medlem
Hej!
Nr man lagar Indiskt brukar man ju brja med att bryna kryddorna och lken i smr, sedan bryner man kttet fr att sedan sl ver vtskan och lta allt koka tillsammans.
S varfr inte bena ur kycklingen nr den r r, strimla upp brst och lrfil, och gra det hela p korrekt stt. Vingarna skulle jag frysa in. Nr du har ftt ihop ett gng vingar i frysen tar du ut dom och gr tex Buffalowings p dom.

mvh/T
Citera
2010-08-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalletolv
Hej!
Nr man lagar Indiskt brukar man ju brja med att bryna kryddorna och lken i smr, sedan bryner man kttet fr att sedan sl ver vtskan och lta allt koka tillsammans.
S varfr inte bena ur kycklingen nr den r r, strimla upp brst och lrfil, och gra det hela p korrekt stt. Vingarna skulle jag frysa in. Nr du har ftt ihop ett gng vingar i frysen tar du ut dom och gr tex Buffalowings p dom.

mvh/T

Jag skulle frsa upp lken mm sedan ytycka in dden med vaselin i fgeln ver ppen gld, gnid in krkan men med krydor fra grillen
Citera
2010-08-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNA.Slusken
Jag skulle frsa upp lken mm sedan ytycka in dden med vaselin i fgeln ver ppen gld, gnid in krkan men med krydor fra grillen

Ditt inlgg tyder p att du tar den i tvan!
Citera
2010-08-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalletolv
Hej!

mvh/T

Anvnde mig av en grytbas, lite drfr jag tnkte att det kanske var lttare att f ut frdigt ktt frst och bara blanda ner det i grytbasen. Gjorde dock p ditt stt och det blev bra, dremot var grytbasen ingen hjdare s nsta gng blir det nog att gra det p riktigt
Citera
2010-08-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raym
Anvnde mig av en grytbas, lite drfr jag tnkte att det kanske var lttare att f ut frdigt ktt frst och bara blanda ner det i grytbasen. Gjorde dock p ditt stt och det blev bra, dremot var grytbasen ingen hjdare s nsta gng blir det nog att gra det p riktigt

Ja, det tycker jag absolut att du skall gra.
Tnka p att anvnda mycket gul lk, det r lken som reder grytan. Indiska grytor tar rtt lng tid att laga om dom skall bli riktigt bra. Rkna med en koktid p 2-3 timmar, dr grytan fr sjuda p lg vrme. det man vill uppn r vad Indiska kockar kallar "rempah", det r d sockerarterna i lken brjar karamelliseras och och fettet brjar separera. Grytan kommer att se sprucken ut, och det ska den gra ocks.

Grytbas? r det ngot frdigkpt eller?

lycka till!

Mvh/T
Citera
2010-08-08, 11:57
Medlem
Yes, frdigkpt Tikka Masala-ss p burk Dock importerad direkt frn indien men ingen vidare smak.
Citera
2010-08-08, 18:59
Medlem
Blbrskungens avatar
In Search of Perfection S02E01 Heston Blumenthal gr Chicken Tikka:
http://www.megaupload.com/?d=SAM89XDX
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem