2023-04-20, 15:53
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tycker jag har stött på några praktexemplar! Det är såna där människor som blivit uppfostrade att "tar för sig", och skita i kritik.
Wow! Låter otroligt. Men kan hålla med om att det är losers, i så fall.
Citera
2023-04-20, 16:34
Medlem
HasseBanans avatar
Losers har länge varit en benämning hos yngre på folk som inte lyckas med något i livet. När alla andra har skaffat fasta jobb och familj, så sitter fortfarande losern ensam, utan jobb och går på bidrag. Också en benämning på folk som inte vill något med sina liv, som inte har ambitioner eller en vilja att komma framåt/ klättra uppåt.

De började ofta dricka omåttligt i unga år. Det mesta av pengarna gick till alkohol och skräpmat. Sedan har de fastnat i den livsstilen.
Citera
2023-04-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Vi har alla hört uttrycket. Du har hört det, jag har hört det.
Det används flitigt. Överallt, hela tiden. Åtminstone hus "unga vuxna".
Vad är egentligen en loser? Vad definierar en loser?
Tom plånbok? Tjockis? Låg intelligens? Fattig i själen, ej kulturellt bevandrad?
Jag hävdar nog att alla som är white trash per automatik är losers.
Vilken är din definition? När är man en riktig jävla loser?

Du borde väl definiera white trash oxå isåfall.

En loser är någon som har alla möjligheter men inte bryr sig om att ta dem, dvs väljer lån före sparande, arbetslös framför jobb, öl och chips framför grönsaksdipp, soffan framför gymmet och ser en sittning med CS som ett träningspass, osv osv osv.

De som alltid ser ut att ha sålt smöret och tappat pengarna trots att ni hade samma utgångsläge för 5år sen.
Citera
2023-04-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -mollen-
I mina ögon är en loser en vuxen person som inte klarar av att ta ansvar. tex när man har passerat 25 års ålder och är en fullt frisk och fungerande människa som fortfarande bor hemma hos föräldrarna och lever på dom och inte har ett jobb eller en utbildning att gå till och hellt enkelt inte klarar av att fixa sin egen försörjning, utan bara sitter hemma och klagar, då är man en loser..
Exakt....så är det.
Citera
2023-04-20, 21:24
Medlem
Är man en loser om man närmar sig medelåldern och bor hemma, jobbar inte och är oskuld? (frågar åt en polare)
Citera
2023-04-20, 21:37
Medlem
zombie-nations avatar
Man räknas väl som en loser om man inte har en finare bostad, bra jobb, fin bil, bra förhållande osv.

Är man inte så intelligent så man har ett dåligt betalt jobb är man en loser.

Har man psykiska problem så man inte orkar hålla allt rent och fint är man en loser.

Har man foppatofflor är man en loser.

Missbrukar man fel saker är man en loser.

Finns värre saker man kan vara, psykopat t ex.
Citera
2023-04-20, 22:04
Medlem
Att frivilligt ägna sig åt skadliga beteenden istället för att välja mer fördelaktiga alternativ.

Att röka anser jag vara ett av de vanligaste loserbeteenden som finns. Att utveckla alkoholism är ett annat.
Slösa pengar och skapa ett berg av onödiga skulder istället för att vara klok och ekonomisk. Att bli bitter som singel och börja hata personer man egentligen gillar istället för att jobba på sin personlighet och bli mer attraktiv.

Sen finns de människor som faktiskt försöker att vara den bästa versionen av sig själva men ändå inte lyckas. Det kan handla om normenliga mål som ex. jobb, partnerbildning och skaffa barn. Jag anser det vara orättvist att stämpla dessa personer som losers för något de inte själva kan rå på.

Som någon redan nämnt så ligger förlorandet mer i de val man redan har och kan styra över. De som väljer att förstöra för sig själva blir således till losers såsom jag ser det.
Citera
2023-04-20, 22:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaysouw1
Att frivilligt ägna sig åt skadliga beteenden istället för att välja mer fördelaktiga alternativ.

Att röka anser jag vara ett av de vanligaste loserbeteenden som finns. Att utveckla alkoholism är ett annat.
Slösa pengar och skapa ett berg av onödiga skulder istället för att vara klok och ekonomisk. Att bli bitter som singel och börja hata personer man egentligen gillar istället för att jobba på sin personlighet och bli mer attraktiv.

Sen finns de människor som faktiskt försöker att vara den bästa versionen av sig själva men ändå inte lyckas. Det kan handla om normenliga mål som ex. jobb, partnerbildning och skaffa barn. Jag anser det vara orättvist att stämpla dessa personer som losers för något de inte själva kan rå på.

Som någon redan nämnt så ligger förlorandet mer i de val man redan har och kan styra över. De som väljer att förstöra för sig själva blir således till losers såsom jag ser det.

Ja, så är det.
Citera
2023-04-20, 22:31
Medlem
Lyssna och lär
https://open.spotify.com/track/4FrBpBiHSPYaiDovkBjXQR?si=W6tKNyhvT76hPQRKN_JXfQ&d d=1

https://open.spotify.com/track/3hfasNcgeB5JtUvJPeTqVE?si=OjC757S3S028pXp4PQxXfg&d d=1
Citera
2023-04-21, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Ap-Kung
Uttrycket loser kommer ju från ordet lose som betyder förlora eller tappa. Så om du förlorade dina föräldrars intresse i dig kan man på sätt och vis nog säga att du är en.
Dom var hårda och kalla ville inte ha mig så en fosterfamilj blev min räddning.
dom största losarana var mina föräldrar .
Plötligt blev jag bjuden på deras middagar. Tyckte det var konstigt.
Först var jag arg på dom sedan mest ledsen att det blev om det blev
Jag drog en nit lott eller man kan ju inte välja sina föräldrar.
Finns väl inga vinnare här inte.
Blev en vinnare då jag fick ett så bra fosterhem men loser är jag nog i mycket.
Men jag har ändå lyckats lösa det ofta.
Senast redigerad av mikael2 2023-04-21 kl. 08:01.
Citera
2023-04-21, 08:03
Medlem
Citat:
Tom plånbok? Tjockis? Låg intelligens? Fattig i själen, ej kulturellt bevandrad?
en loser kan kämpa sig till en vinnare.
Citera
2023-04-21, 08:20
Medlem
Citat:
Det är väl ganska enkelt: Någon som inte uppnår ett givet mål.

Mångas målsättning är rikedom, utbildning, social status, muskler och hälsa, kulturellt bevandrad. Men någon enskild kan ju vara på en annan plats i livet. Den kanske har allt det där, men utöver det ett nytt mål. Som den misslyckas med. Då är det en ändå loser.

En fit, rik, ung, smart, kulturellt bevandrad person som missar flyget eller trampar på en legobit är en loser.

Edit: Det är nog inte så folk använder begreppet. Men det borde användas så.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-04-21 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in