2010-08-07, 11:38
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst tycker vissa att dom ser bättre ut på bild än i spegeln hemma? Men vad ger denna lite speciella utstrålning? Eller är den bara en myt?
Citera
2010-08-07, 11:42
Medlem
sneakybastards avatar
https://www.flashback.org/t1261984
Citera
2010-08-08, 21:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakybastard
https://www.flashback.org/t1261984
Nja, det där är är ett annt delforum, och ett helt annat förhållningssätt. Jag tycker nog att vi kan diskutera fotogenicitet från ett mer fotografiskt perspektiv här, oberoende av vad de har för sig i Relationer och samlevnad.
/Mod,
Citera
2010-08-08, 21:46
Moderator
Hamilkars avatar
Jag tror att det finns ett par olika aspekter på det här. Dels har somliga människor en naturlig förmåga att posera - att göra sig till så att det verkar naturligt, om man så vill. Andra människor blir fruktansvärt onaturliga så fort de får en kamera riktad mot sig. Men sedan är somliga människor mycket lättare att fotografera "candid" än andra. Ofta är det människor som har ett relativt långsamt minspel, så att de ser ungefär likadana ut i ett fruset ögonblick som nä vi uppfattar dem. Personer med väldigt snabbt och livligt minspel uppfattat vi ofta som charmiga IRL, men när man fryser den i ett givet ögonblick blir det nästan alltid fula eller konstiga grimaser.

Men det där hänger på fotografen också. I synnerhet livliga människor får man försöka plåta i lite mer serena sammanhang - när de funderar på något, eller när de - som jag har skrivit om tidigare som ett bra tips om man vill ha fördelaktiga bilder på männniskor - plåtar dem medan de lyssnar på någon de tycker om. Rent generelt ska man inte fota människor när de pratar, utan i stället välja när de lyssnar.
Citera
2010-08-08, 22:19
Medlem
motherfucks avatar
Beror ofta på benstommen. Samt om de är sminkade, eller inte. Smink har en tendens att "glänsa till det" - eller vad fan det är man säger. Detta gäller dock bilder tagna på kort avstånd i synnerhet, då bilder från några meters håll, och maxzoom. Jag vågar hävda att symmetri är en viktig faktor i detta också.

Det är därför de brukar plåta modeller på avstånd, då kameror på armavstånd ger en missvisande bild.
Citera
2010-08-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror att det finns ett par olika aspekter på det här. Dels har somliga människor en naturlig förmåga att posera - att göra sig till så att det verkar naturligt, om man så vill. Andra människor blir fruktansvärt onaturliga så fort de får en kamera riktad mot sig. Men sedan är somliga människor mycket lättare att fotografera "candid" än andra. Ofta är det människor som har ett relativt långsamt minspel, så att de ser ungefär likadana ut i ett fruset ögonblick som nä vi uppfattar dem. Personer med väldigt snabbt och livligt minspel uppfattat vi ofta som charmiga IRL, men när man fryser den i ett givet ögonblick blir det nästan alltid fula eller konstiga grimaser.

Men det där hänger på fotografen också. I synnerhet livliga människor får man försöka plåta i lite mer serena sammanhang - när de funderar på något, eller när de - som jag har skrivit om tidigare som ett bra tips om man vill ha fördelaktiga bilder på männniskor - plåtar dem medan de lyssnar på någon de tycker om. Rent generelt ska man inte fota människor när de pratar, utan i stället välja när de lyssnar.
Det var en mycket intressant förklaring. Jag har själv sett skillnaden för olika människor, men inte riktigt kunnat peka på vad som gör skillnaden. Kanske är ovanstående som styr?
Citera
2010-08-12, 20:48
Medlem
Fotogenisk.. innebär inte det bara att man gör sig/ blir bra på bild?
Citera
2010-08-13, 03:55
Medlem
motherfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det var en mycket intressant förklaring. Jag har själv sett skillnaden för olika människor, men inte riktigt kunnat peka på vad som gör skillnaden. Kanske är ovanstående som styr?

Mycket, mycket sannolikt att det stämmer.
Citera
2010-08-15, 20:47
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motherfuck
Beror ofta på benstommen. Samt om de är sminkade, eller inte. Smink har en tendens att "glänsa till det" - eller vad fan det är man säger. Detta gäller dock bilder tagna på kort avstånd i synnerhet, då bilder från några meters håll, och maxzoom. Jag vågar hävda att symmetri är en viktig faktor i detta också.

Det är därför de brukar plåta modeller på avstånd, då kameror på armavstånd ger en missvisande bild.
intressant. Kan du utveckla mer..
Citera
2010-08-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherfuck
de brukar plåta modeller på avstånd, då kameror på armavstånd ger en missvisande bild.
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
intressant. Kan du utveckla mer..
Jag kan: Ansiktet förvrängs när man går för nära med kameran. Tänk på hur det ser ut om man sätter linsen precis vid näsan; då blir näsan väldigt stor på bilden. Samma sak händer, fast inte lika tydligt, när man står "för nära".

Du kan prova att ta ett antal ansiktsbilder ur exakt samma vinkel, men flytta kameran närmare för varje gång. Då ser du att ansiktets proportioner förändras.
Citera
2010-08-19, 18:04
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
Jag kan: Ansiktet förvrängs när man går för nära med kameran. Tänk på hur det ser ut om man sätter linsen precis vid näsan; då blir näsan väldigt stor på bilden. Samma sak händer, fast inte lika tydligt, när man står "för nära".

Du kan prova att ta ett antal ansiktsbilder ur exakt samma vinkel, men flytta kameran närmare för varje gång. Då ser du att ansiktets proportioner förändras.

Vet du vilken optik som brukar användas vid modellplåtning?
Citera
2010-08-19, 22:08
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Vet du vilken optik som brukar användas vid modellplåtning?

För porträtt är mellan 50-135mm det vanligaste. Är iaf vad jag gillar att använda och även merparten av modellfotografer gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in