• 1
  • 2
2010-08-07, 02:31
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Hej.

Har ett sparkonto, där jag nu har 20 000kr. Hur ska jag göra för att på bästa sätt få denna summa att stiga så mycket som möjligt, till en så liten risk som möjligt? Inom 1-1½ år.

Har väldigt dålig koll på allt vad det heter med fonder, aktier etc. har alltid bara satt in pengar på olika kontot, men aldrig försökt få dem att stiga något speciellt.

Mycket tacksam för den hjälp jag kan få!
Citera
2010-08-07, 10:13
Medlem
Pr3sts avatar
Är du inte villig att ta en risk så är det nog ett sparkonto som gäller. Kolla på marginalen.se
Citera
2010-08-07, 13:02
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Är du inte villig att ta en risk så är det nog ett sparkonto som gäller. Kolla på marginalen.se

Visst kan jag vara villig att ta en risk, men helst så liten som möjligt. Men finns chansen bara på högrisk, så berätta gärna lite
Citera
2010-08-07, 16:19
Medlem
piratkaptens avatar
Det finns bättre och sämre placeringar, men det finns ingen metod att få pengarna att växa mycket utan att ta någon risk.

I regel går avkastningapotentialen hand i hand med risken, så allting hänger på hur stor risk du är villig att ta. Kommer det äventyra hela din ekonomi ifall pengarna skulle minska med 20%?

Aktie- och fondmarknaden ser rätt ljus ut närmsta framtiden, men ibland händer ju det oväntade.
Citera
2010-08-07, 16:29
Medlem
Risk är även subjektivt. Det är möjligt att tjäna 1000% på ett år eller kortare tid med tex etf.
Sannolikheten är dock stor att du förlorar pengar eftersom det i början ofta blir så att man stannar kvar i en förlustaffär alltför länge.
Bästa tipset är: Köp vid stöd och sälj vid motstånd.
Citera
2010-08-07, 17:06
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Risk är även subjektivt. Det är möjligt att tjäna 1000% på ett år eller kortare tid med tex etf.
Sannolikheten är dock stor att du förlorar pengar eftersom det i början ofta blir så att man stannar kvar i en förlustaffär alltför länge.
Bästa tipset är: Köp vid stöd och sälj vid motstånd.

Nu vill jag inte vara den som är den; men jag tror inte att någon som "Har väldigt dålig koll på allt vad det heter med fonder, aktier etc" blev särskilt upplyst av detdär.
Citera
2010-08-07, 18:25
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Nu vill jag inte vara den som är den; men jag tror inte att någon som "Har väldigt dålig koll på allt vad det heter med fonder, aktier etc" blev särskilt upplyst av detdär.

Nej, jag hängde nog inte riktigt med på allt där, haha. Saken är den att jag kommer med stor sannolikhet att göra en affär om 1-1½ år, vad för affär spelar ingen roll. Jag kommer att ta ett lån till de pengar som fattas, och tänkte därför försöka få dessa 20 000 att stiga så mycket som möjligt.

Min ekonomi skulle absolut inte gå i botten av att förlora 20% av summan, men självklart vore det inte så roligt. Ju mer jag hinner få dessa 20 000 att stiga inom 1½ år, ju mindre lån behöver jag.

Så ser min situation ut kort sammanfattat
Citera
2010-08-07, 19:00
Medlem
Ah ok sorry..
Etf är börshandlade fonder. Handlas precis som aktier. Med dem kan man tjäna pengar både när börsen går upp och ner. Vissa med sk hävstång vilket innebär att om Omx går ner 1% så går en av dessa upp 3%.
Citera
2010-08-07, 19:18
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Ah ok sorry..
Etf är börshandlade fonder. Handlas precis som aktier. Med dem kan man tjäna pengar både när börsen går upp och ner. Vissa med sk hävstång vilket innebär att om Omx går ner 1% så går en av dessa upp 3%.

Jaha okej, vet du var jag kan läsa mer om detta och om dessa Etf fonder? Vore mycket tacksam!
Citera
2010-08-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Jaha okej, vet du var jag kan läsa mer om detta och om dessa Etf fonder? Vore mycket tacksam!

Här tex
http://www.xact.se/se-utbildning/
http://hcm.handelsbanken.se/struktur...rt/Bull--Bear/

Finns många utomlands. Proshares och Direxion är stora.
Är inte säker på om certifikat är skyddade om i detta fallet Handelsbanken skulle gå omkull.
Citera
2010-08-07, 20:03
Medlem
Sedan skulle jag rekommendera att du hämtar något program där du kan se kurshistorik för börsen.
Amibroker är väldigt bra. Kurserna hämtar du från Yahoo Finance via programmet. Amibroker är gratis tills du vill betala I varje fall för de viktigaste funktionerna.

Eller så kan du följa Omx, Nasdaq mfl direkt på Yahoo
http://finance.yahoo.com/echarts?s=%...EIXIC;range=6m
Citera
2010-08-07, 20:05
Medlem
Se hur ofta det vänder ner när börsen når tidigare toppar = motstånd.
Viktigaste börserna är just Nasdaq, Dow Jones och S&P500 i Usa. Usas konsumenter styr över världsekonomin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in