2010-08-08, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Men herregud.. Du snattar saker i butiker ocks fr att det r mer spnnande n att betala och gra rtt fr sig?

Tjuvjakt r inte p ngot vis etiskt eller frsvarbart. Jakttiderna finns av en anledning.
Beror helt och hllet p hur, var och nr det sker. Den oreglerade jakten r ocks alltid inrknad nr myndigheterna gr sina berkningar.

Sverige r ett glest befolkat land och p mnga platser finns det ett verfld av djur och s lnge det bara sker fr husbehov och med kunskap s ser jag inget problem. Mste jag vlja mellan utlndska jaktturister som flygs in av arrangrer och ofta stller till regelrtta massakrer och lokalbefolkning som tar ngot enstaka djur d och d s r det ju ett glasklart val. Vad gller rovdjur som t ex bjrn s skulle det behvas ett mycket strre jaktuttag, man fr hoppas att den oreglerade jakten tar fart p det omrdet.

Betrffande gandertt s gs ju stora arealer av staten eller statliga bolag. Sedan r ju ett konstigt resonemang att sga att djuren tillhr markgaren. Om grannens hund vandrar in p min tomt s blir den ju inte min egendom fr den skull. Min moraliska uppfattning r att alla vilda djur tillhr staten dvs. medborgarna.
Senast redigerad av slimjoe 2010-08-08 kl. 06:57.
Citera
2010-08-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Betrffande gandertt s gs ju stora arealer av staten eller statliga bolag. Sedan r ju ett konstigt resonemang att sga att djuren tillhr markgaren. Om grannens hund vandrar in p min tomt s blir den ju inte min egendom fr den skull. Min moraliska uppfattning r att alla vilda djur tillhr staten dvs. medborgarna.

Ingen ger djuren, utan vi har dremot rtten att skjuta dem om de vistas p vr mark som vi endera ger eller ger rtten till jakt.

Om vi sger shr; du har ett antal fr p grden, d och d kommer det ngon idiot som ddar och tar med sig ett fr. Han anser att han fr gra det, d ingen kan ga jorden och de djur som finns p den. r det d rtt av denne eller r det fel?

Tjuvjakt r inget man skall gra om man vill ha det extra spnnande, utan tjuvjakt kan man dremot ta till om man har en svltande familj och barn som mste f mat p bordet. Idioter r vad ni r.
Citera
2010-08-08, 22:00
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Beror helt och hllet p hur, var och nr det sker. Den oreglerade jakten r ocks alltid inrknad nr myndigheterna gr sina berkningar.

Sverige r ett glest befolkat land och p mnga platser finns det ett verfld av djur och s lnge det bara sker fr husbehov och med kunskap s ser jag inget problem. Mste jag vlja mellan utlndska jaktturister som flygs in av arrangrer och ofta stller till regelrtta massakrer och lokalbefolkning som tar ngot enstaka djur d och d s r det ju ett glasklart val. Vad gller rovdjur som t ex bjrn s skulle det behvas ett mycket strre jaktuttag, man fr hoppas att den oreglerade jakten tar fart p det omrdet.

Du sa det sjlv.. Myndigheterna rknar med den nr dom gr sina berkningar. Men om alla slutade fjanta sig fr spnningens skull s hade dom satte en hgre tilldelning till oss som inte bryter mot lagen.
Citera
2010-08-14, 21:58
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbulle
Tjuvjakt r inget man skall gra om man vill ha det extra spnnande, utan tjuvjakt kan man dremot ta till om man har en svltande familj och barn som mste f mat p bordet. Idioter r vad ni r.

Svltande familj? Den svensk som svlter kan g till soc och f matkuponger, inte fan behver man g ut och skjuta en stortjur. Ingen svensk behver idag skjuta ett djur fr att f mat, mnga jagar dem fr att f ktt, men det handlar inte om verlevnad.

Varfr r det s fel att ta ut ett verskott i naturen? Det finns ingen vits med att lta trden bli s gamla s att dem dr och blir obrukbara som virke. Det r vettigare att plocka br och ta upp dem istllet fr lta dem ruttna, eller har jag fel?
Citera
2010-08-14, 23:00
Bannlyst
Jag frstr inte varfr polisen ej gr mer fr att stoppa tjuvjakten, srskilt vargjakten. De borde ju verkligen prioritera dessa brott tycker man.
Citera
2010-08-14, 23:32
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Jag frstr inte varfr polisen ej gr mer fr att stoppa tjuvjakten, srskilt vargjakten. De borde ju verkligen prioritera dessa brott tycker man.
Sarkasm? Polisen lgger ner alldeles fr stora resurser p sn skit som det r nu. Det r viktigare att hjlpa djuren i skogen n att skydda svenska medborgare och dess egendom nufrtiden.
Citera
2010-08-15, 04:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Sarkasm? Polisen lgger ner alldeles fr stora resurser p sn skit som det r nu. Det r viktigare att hjlpa djuren i skogen n att skydda svenska medborgare och dess egendom nufrtiden.

Sjlvklart, djuren r ju mer vrda. Dock gr polisen inte sitt bsta nr det gller att ta fast mrdarna.
Citera
2010-08-15, 05:45
Medlem
Citat:
Sjlvklart, djuren r ju mer vrda. Dock gr polisen inte sitt bsta nr det gller att ta fast mrdarna.

Sja, ytterligare en frvirrad vegeteriansk naturkramarmupp som i brist p frstnd tror p tomtar och troll...

Om det ngonsin gng kom ngonting liknande ver min trskel skulle det bli knogmacka och tvngsmatning med gammal r kttfrs och orenat hembrnt..

.
Citera
2010-08-15, 06:37
Medlem
scoremaxs avatar
Den stora frgan hr r vl just tiden det sker p.

Du pstr dig ha respekt fr viltet, och det kan mycket vl vara s att du pverkar minimalt om du tar dig ett rdjur eller s under smygjakt.

Skjuter du dremot vilt under yngelssongen r du ett jvla svin, d dessa svlter ihjl.

Jag betvivlar att du hller koll p vilka arter som har avkomma under vilka tider??

(eftersom du i ditt frsta inlgg dels r sjlvmotsgande, och dels indikerar bristande erfarenhet)

Ergo: skts det "snyggt", inga strre problem..
Citera
2010-08-15, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Sja, ytterligare en frvirrad vegeteriansk naturkramarmupp som i brist p frstnd tror p tomtar och troll...

Om det ngonsin gng kom ngonting liknande ver min trskel skulle det bli knogmacka och tvngsmatning med gammal r kttfrs och orenat hembrnt..

.

Tro mig, en djurrttsaktivist skulle inte vilja nrma sig smutsiga djurhatare som dig frivilligt.
Citera
2010-08-15, 09:46
Medlem
Citat:
Tro mig, en djurrttsaktivist skulle inte vilja nrma sig smutsiga djurhatare som dig frivilligt.

Klassiskt FB-citat...

"Jag brukar alltid vlja blandfrs, d vet jag att minst tv djur har dtt.."

.
Citera
2010-08-15, 15:05
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag betvivlar att du hller koll p vilka arter som har avkomma under vilka tider??

(eftersom du i ditt frsta inlgg dels r sjlvmotsgande, och dels indikerar bristande erfarenhet)

Nu frstr jag inte riktigt vad du syftar p, frtydliga grna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in