Flashback bygger pepparkakshus!
2010-08-07, 01:54
Medlem
lintus avatar
Jag har alltid funnit en stor tjusning i "tjuvjakt", att smyga runt på marker som man inte har jakträtt på, kanske lite fel tid, kanske lite fel vilt, när jag var yngre så var det samma grej när jag jagade ensam utan egen jaktlicens med pappas bössor. Det blir så jäkla mycket mer spännande, en extra krydda till det hela. Även om jag jagar lovligt så brukar jag försöka att undvika kontakt med andra jägare, om det nu inte behövs utbytas någon information som är viktig för att undvika fara för andra jägare eller människor. Jag har hittils bara lyckats skjuta småvilt under förbjudna former.

Dock, måste jag poängtera: Bara för att jag gör dessa saker så anser jag mig inte vara oetisk, jag har alltid stor respekt för djuren, skjuter inte i kassa lägen, jagar alltid med vapen avsedda för ändamålet, stör inte andras jakter och så vidare.

Om jag funderar över något kring jakten så tittar jag inte först i jakt- och vapenlagstiftningarna, jag tänker till själv, lyssnar på äldre människor som VET mycket. Jag använder ex mårdfällor som inte är lagliga i Sverige, men som jag vet fungerar och fångar det dem ska(varken mer eller mindre). Jag kan skjuta en räv med en .22lr, för jag vet att den dör, även om vapenlagstiftningen säger annat.

En dröm som jag har är att tjuvskjuta en älg, jag vet ett område där ingen jagar älgar men som hyser en stor stam som tål ett uttag, men tyvärr är jag i nuläget för osäker på slaktandet av storvilt, jag vill ju inte att det ska gå fint kött till spillo. Fy fan vad härligt att gå ut en eftermiddag och smygjaga, kanske skjuta sig en lite tjur som man sedan bär till bilen i höstmörkret, aah..

Berätta gärna om era tjuvjakter, här kan vi dela med oss om tips på denna ädla konst. Dem som jagar björnar med oljefat eller järvar med skoter göre sig icke besväret att skriva.
Citera
2010-08-07, 02:22
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu

[i]En dröm som jag har är att tjuvskjuta en älg, jag vet ett område där ingen jagar älgar men som hyser en stor stam som tål ett uttag, men tyvärr är jag i nuläget för osäker på slaktandet av storvilt, jag vill ju inte att det ska gå fint kött till spillo. Fy fan vad härligt att gå ut en eftermiddag och smygjaga, kanske skjuta sig en lite tjur som man sedan bär till bilen i höstmörkret, aah..
Du ska alltså bära en älgtjur till bilen från skogen?
Citera
2010-08-07, 05:29
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N

Ja?
Citera
2010-08-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N

Man får stycka upp den i bitar först, men det är en liten konst i sig att ensam slakta en älg på marken utan att köttet blir totalt inlindat i barr och skräp.

Tips 1: Skjut aldrig mer än ett skott om det inte är absolut nödvändigt. Måste du ta fler så lämna platsen och göm vapnet långt bort. Vänta och observera till du är säker på att ingen börjar snoka runt. GLÖM inte tomhylsorna! Dom ska alltid ned i fickan och bort från platsen.

Tips 2: Ta en fjoling eller årskalv. Mycket mindre arbete.

Tips 3: Flå inte mer än nödvändigt. Skär lös stekarna och bogarna med huden kvar så blir det mindre skräp. Yxa är bra att ha. Lasta in i bilen och gör klart hemma. Dumpa resterna långt bort. Inte i närmaste sopcontainer. Det är alltid någon som rotar runt eller så tömmer dom den inte på ett tag och så börjar det lukta.

Tips 4: Bäst är att vara 3 st. När skottet gått tar någon vapnet till bilen och kör hem det till vapenskåpet, medan två stannar och slaktar, bär fram det nära vägen (diket, lite ris över så syns det inte). När kusten är klar kommer bilen tillbaka och ni kan snabbt lasta och dra.

Tips 5: Om man gräver ned slaktresterna så är det bra att hälla lite diesel ovanpå, så får det vara ifred från djuren. Exempelvis rävar gräver upp det på direkten och sprider ut det, sedan kommer korpar och kråkor och för ett jäkla liv. DÅ tar det inte lång tid innan någon hitta platsen.

Det finns massor med andra tillvägagångssätt beroende på omständigheterna, men jag orkar inte mera just nu.

.
Citera
2010-08-07, 11:23
Medlem
Eckepeckes avatar
Men herregud.. Du snattar saker i butiker också för att det är mer spännande än att betala och göra rätt för sig?

Tjuvjakt är inte på något vis etiskt eller försvarbart. Jakttiderna finns av en anledning.
Citera
2010-08-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Men herregud.. Du snattar saker i butiker också för att det är mer spännande än att betala och göra rätt för sig?

Tjuvjakt är inte på något vis etiskt eller försvarbart. Jakttiderna finns av en anledning.

Tjuvjakt liksom hembränning är gammal kultur som bör upprätthållas och föras vidare genom generationerna...

.
Citera
2010-08-07, 15:02
Medlem
Shankss avatar
Även om man grovstyckar älgen så är delarna väldigt tunga. Jag rekommenderar en bärmes.

Annars kan det vara klokt att invänta snön och kanske till och med en dag med snöfall för skjutandet. Snön dämpar ljudet lite och så kan ju snöfallet dölja spåren också.

Liksom föregående skribenter rekommenderar jag en mindre älg - eller varför inte en ren?
Citera
2010-08-07, 18:31
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Tjuvjakt liksom hembränning är gammal kultur som bör upprätthållas och föras vidare genom generationerna...

.

Icke.
Citera
2010-08-07, 19:30
Medlem
Försök sikta in dig på en ung älg, blir nog för mycket bök att ta ner en älgtjur.

Citat:

Du vet vilken sida du är inne på va?
Citera
2010-08-07, 19:33
Medlem
Citat:
Icke.

Tråkmåns!

Du växte garanterat upp med trasiga leksaker och asfalterad sandlåda...

.
Citera
2010-08-08, 04:01
Medlem
lintus avatar
Trevlig läsning, dela gärna med er av era tjuvjakts historier! Går även bra med historier ni fått berättade för er.

Citat:

Ja, jakttider finns av flera anledningar(inte en). Det finns fall då jag ger fan i att jaga vissa djurarter när det är tillåtet, ex skogsfågel tidig höst eftersom dem brukar vara så småväxta då, samma gäller pälsvilt tidigt på året, då pälsen är underutvecklad. Jag kan även ge fan i att jaga/skjuta vissa djurarter då det är för få av dem vissa år, tillgång styr uttag, vettu.

Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

Fy fan, hade inte kunnat säga det bättre själv. Tyvärr är verkar vi vara ett utdöende släkte, men vi måste fortsätta kämpa! Tack för tipsen längre upp i tråden.
Citera
2010-08-08, 04:17
Medlem
lintus avatar
Denna historia hörde jag av min polare, vars farsa var själve jägaren.

Jaktlaget hade bara ett djur kvar att fälla för året, en kalv. Det hade redan blivit november men det hade inte hunnit komma mycket snö så det gick bra att jaga till fots. Jämten fick redan på förmiddagen tag på en älgar, efter ungefär tre timmars skällande lyckades skytten smyga sig fram till djuret, problemet var bara att det var en 6-taggare! Han bestämde sig för att skjuta och djuret föll på platsen, då började givetvis ett ihärdigt smusslande och bärande kött-bärande till bilen. Det hann bli mörkt innan allt kött var fraktat till byn, och "kalven" inrapporterad.

Dagen efter fick jaktledaren och tillika skytten ett samtal från länsman, han ville få skjutplatsen av kalven visad för sig! Han hade fått nys om det hela, historien förtäljde in hur. Dem bestämde sig ialllfall för att åka dit tidigt på morgonen nästa dag.

Under kvällen började det snöa, och på morgonen var marken täckt av ett tio centimer tjockt snölager. Länsman hämtade iallafall upp skytten och dem åkte till skottplatsen, lite smått irriterad, han var själv en rutinerad jägare, och skytten visste att han ser skillnad på slaktplatsen av ett vuxet djur eller en kalv. Lagom nervös visade han runt polisen var han skjutit djuret och var dem slaktat.

Man såg inte mycket av alla slaktrester på grund av snön, men länsman sparkade på en bit av fällen som flög upp snön, då han fällde kommentaren - "Jahas, pälsen ser ju ut att vuxit bra på kalven..".

Men sen lades utredningen ned
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in