2010-08-07, 01:54
Medlem
lintus avatar
Jag har alltid funnit en stor tjusning i "tjuvjakt", att smyga runt p marker som man inte har jaktrtt p, kanske lite fel tid, kanske lite fel vilt, nr jag var yngre s var det samma grej nr jag jagade ensam utan egen jaktlicens med pappas bssor. Det blir s jkla mycket mer spnnande, en extra krydda till det hela. ven om jag jagar lovligt s brukar jag frska att undvika kontakt med andra jgare, om det nu inte behvs utbytas ngon information som r viktig fr att undvika fara fr andra jgare eller mnniskor. Jag har hittils bara lyckats skjuta smvilt under frbjudna former.

Dock, mste jag pongtera: Bara fr att jag gr dessa saker s anser jag mig inte vara oetisk, jag har alltid stor respekt fr djuren, skjuter inte i kassa lgen, jagar alltid med vapen avsedda fr ndamlet, str inte andras jakter och s vidare.

Om jag funderar ver ngot kring jakten s tittar jag inte frst i jakt- och vapenlagstiftningarna, jag tnker till sjlv, lyssnar p ldre mnniskor som VET mycket. Jag anvnder ex mrdfllor som inte r lagliga i Sverige, men som jag vet fungerar och fngar det dem ska(varken mer eller mindre). Jag kan skjuta en rv med en .22lr, fr jag vet att den dr, ven om vapenlagstiftningen sger annat.

En drm som jag har r att tjuvskjuta en lg, jag vet ett omrde dr ingen jagar lgar men som hyser en stor stam som tl ett uttag, men tyvrr r jag i nulget fr osker p slaktandet av storvilt, jag vill ju inte att det ska g fint ktt till spillo. Fy fan vad hrligt att g ut en eftermiddag och smygjaga, kanske skjuta sig en lite tjur som man sedan br till bilen i hstmrkret, aah..

Bertta grna om era tjuvjakter, hr kan vi dela med oss om tips p denna dla konst. Dem som jagar bjrnar med oljefat eller jrvar med skoter gre sig icke besvret att skriva.
Citera
2010-08-07, 02:22
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu

[i]En drm som jag har r att tjuvskjuta en lg, jag vet ett omrde dr ingen jagar lgar men som hyser en stor stam som tl ett uttag, men tyvrr r jag i nulget fr osker p slaktandet av storvilt, jag vill ju inte att det ska g fint ktt till spillo. Fy fan vad hrligt att g ut en eftermiddag och smygjaga, kanske skjuta sig en lite tjur som man sedan br till bilen i hstmrkret, aah..
Du ska allts bra en lgtjur till bilen frn skogen?
Citera
2010-08-07, 05:29
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N

Ja?
Citera
2010-08-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N

Man fr stycka upp den i bitar frst, men det r en liten konst i sig att ensam slakta en lg p marken utan att kttet blir totalt inlindat i barr och skrp.

Tips 1: Skjut aldrig mer n ett skott om det inte r absolut ndvndigt. Mste du ta fler s lmna platsen och gm vapnet lngt bort. Vnta och observera till du r sker p att ingen brjar snoka runt. GLM inte tomhylsorna! Dom ska alltid ned i fickan och bort frn platsen.

Tips 2: Ta en fjoling eller rskalv. Mycket mindre arbete.

Tips 3: Fl inte mer n ndvndigt. Skr ls stekarna och bogarna med huden kvar s blir det mindre skrp. Yxa r bra att ha. Lasta in i bilen och gr klart hemma. Dumpa resterna lngt bort. Inte i nrmaste sopcontainer. Det r alltid ngon som rotar runt eller s tmmer dom den inte p ett tag och s brjar det lukta.

Tips 4: Bst r att vara 3 st. Nr skottet gtt tar ngon vapnet till bilen och kr hem det till vapenskpet, medan tv stannar och slaktar, br fram det nra vgen (diket, lite ris ver s syns det inte). Nr kusten r klar kommer bilen tillbaka och ni kan snabbt lasta och dra.

Tips 5: Om man grver ned slaktresterna s r det bra att hlla lite diesel ovanp, s fr det vara ifred frn djuren. Exempelvis rvar grver upp det p direkten och sprider ut det, sedan kommer korpar och krkor och fr ett jkla liv. D tar det inte lng tid innan ngon hitta platsen.

Det finns massor med andra tillvgagngsstt beroende p omstndigheterna, men jag orkar inte mera just nu.

.
Citera
2010-08-07, 11:23
Medlem
Eckepeckes avatar
Men herregud.. Du snattar saker i butiker ocks fr att det r mer spnnande n att betala och gra rtt fr sig?

Tjuvjakt r inte p ngot vis etiskt eller frsvarbart. Jakttiderna finns av en anledning.
Citera
2010-08-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Men herregud.. Du snattar saker i butiker ocks fr att det r mer spnnande n att betala och gra rtt fr sig?

Tjuvjakt r inte p ngot vis etiskt eller frsvarbart. Jakttiderna finns av en anledning.

Tjuvjakt liksom hembrnning r gammal kultur som br upprtthllas och fras vidare genom generationerna...

.
Citera
2010-08-07, 15:02
Medlem
Shankss avatar
ven om man grovstyckar lgen s r delarna vldigt tunga. Jag rekommenderar en brmes.

Annars kan det vara klokt att invnta snn och kanske till och med en dag med snfall fr skjutandet. Snn dmpar ljudet lite och s kan ju snfallet dlja spren ocks.

Liksom fregende skribenter rekommenderar jag en mindre lg - eller varfr inte en ren?
Citera
2010-08-07, 18:31
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Tjuvjakt liksom hembrnning r gammal kultur som br upprtthllas och fras vidare genom generationerna...

.

Icke.
Citera
2010-08-07, 19:30
Medlem
Frsk sikta in dig p en ung lg, blir nog fr mycket bk att ta ner en lgtjur.

Citat:

Du vet vilken sida du r inne p va?
Citera
2010-08-07, 19:33
Medlem
Citat:
Icke.

Trkmns!

Du vxte garanterat upp med trasiga leksaker och asfalterad sandlda...

.
Citera
2010-08-08, 04:01
Medlem
lintus avatar
Trevlig lsning, dela grna med er av era tjuvjakts historier! Gr ven bra med historier ni ftt berttade fr er.

Citat:

Ja, jakttider finns av flera anledningar(inte en). Det finns fall d jag ger fan i att jaga vissa djurarter nr det r tilltet, ex skogsfgel tidig hst eftersom dem brukar vara s smvxta d, samma gller plsvilt tidigt p ret, d plsen r underutvecklad. Jag kan ven ge fan i att jaga/skjuta vissa djurarter d det r fr f av dem vissa r, tillgng styr uttag, vettu.

Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner

Fy fan, hade inte kunnat sga det bttre sjlv. Tyvrr r verkar vi vara ett utdende slkte, men vi mste fortstta kmpa! Tack fr tipsen lngre upp i trden.
Citera
2010-08-08, 04:17
Medlem
lintus avatar
Denna historia hrde jag av min polare, vars farsa var sjlve jgaren.

Jaktlaget hade bara ett djur kvar att flla fr ret, en kalv. Det hade redan blivit november men det hade inte hunnit komma mycket sn s det gick bra att jaga till fots. Jmten fick redan p frmiddagen tag p en lgar, efter ungefr tre timmars skllande lyckades skytten smyga sig fram till djuret, problemet var bara att det var en 6-taggare! Han bestmde sig fr att skjuta och djuret fll p platsen, d brjade givetvis ett ihrdigt smusslande och brande ktt-brande till bilen. Det hann bli mrkt innan allt ktt var fraktat till byn, och "kalven" inrapporterad.

Dagen efter fick jaktledaren och tillika skytten ett samtal frn lnsman, han ville f skjutplatsen av kalven visad fr sig! Han hade ftt nys om det hela, historien frtljde in hur. Dem bestmde sig ialllfall fr att ka dit tidigt p morgonen nsta dag.

Under kvllen brjade det sna, och p morgonen var marken tckt av ett tio centimer tjockt snlager. Lnsman hmtade iallafall upp skytten och dem kte till skottplatsen, lite smtt irriterad, han var sjlv en rutinerad jgare, och skytten visste att han ser skillnad p slaktplatsen av ett vuxet djur eller en kalv. Lagom nervs visade han runt polisen var han skjutit djuret och var dem slaktat.

Man sg inte mycket av alla slaktrester p grund av snn, men lnsman sparkade p en bit av fllen som flg upp snn, d han fllde kommentaren - "Jahas, plsen ser ju ut att vuxit bra p kalven..".

Men sen lades utredningen ned
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in