2004-05-13, 08:37
Medlem
Thomas Crowns avatar
Arbetar på ett företag som ska införa "belöningen" månadens arbetare.
Någon mer som jobbar på ett företag som har kvar sådana gamla Sovjet-fasoner.
Citera
2004-05-14, 00:44
Medlem
a4swes avatar
Vill verkligen inte kalla det sovjetfasoner.
För jag antar att man inte får belöningen om man jobbar fackligt och utför förbättringar för den arbetande klassen?
Det är väll snarare den som tar minst och ger mest, den som arbetsköparen tjänar mest på helt enkelt.
Tycker mer att det låter USA över det.
Citera
2004-05-14, 12:21
Bannlyst
I USA antar jag att personen skulle få månadens lönebonus istället för att bara få ett litet löjligt papper där det står hur duktig du är.
Citera
2004-05-14, 14:25
Medlem
Circle jerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Crown
Arbetar på ett företag som ska införa "belöningen" månadens arbetare.
Någon mer som jobbar på ett företag som har kvar sådana gamla Sovjet-fasoner.

Sovjetfasoner? Det är väl en rätt så utbredd företelse i USA vad jag vet, och har så varit länge. Men fanns säkert i gamla Sovjet också...
Citera
2004-05-14, 14:51
Medlem
TSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
I USA antar jag att personen skulle få månadens lönebonus istället för att bara få ett litet löjligt papper där det står hur duktig du är.

Ja, det är tråkigt att få en jäkla pappersmedalj och en klapp på axeln. Det kostar inte ett företag av lite större storlek att ge en tusing extra till den som sköter sig, 12.000/år är småsummor för de flesta företag särskilt i betratande av den arbetseffektivisering som dom skulle få på ett genomförande av lönebonus för månadens anställde. Själv jobbar just nu extra på ett plocklager där jag har jobbat heltid förut, på detta företag är det ackord och bonus, men den förbaskade bonusen är kollektiv, alltså hela gruppen måste jobba bra och det funkar inte när gruppen är så stor som 100 pers. maxackord är 148/h och jag kör uopp till 160/h, plockfelsnittet är 1.75 per tusen - jag är felfri, är väldigt sällan sjuk o.s.v. och för det får man... ingenting. Klart som fan att jag när jag börjar heltid nästa termin (paus i studierna) inte kommer plocka något utöver minimumgränsen, jag kommer dessutom inte tänka på noggranhet o.s.v. just för att jag inte tjänar på det.
Pengabonus åt folket !
Citera
2004-05-14, 20:37
Medlem
hagge3s avatar
Min kompis jobbar på McDonalds och där har dom månadens arbetare. (Vet inte om det gäller samtliga McDonalds-resturanger)

Där får man 500 kr extra den månaden man blir månadens arbetare.
Citera
2004-05-14, 23:04
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Min kompis jobbar på McDonalds och där har dom månadens arbetare. (Vet inte om det gäller samtliga McDonalds-resturanger)

Där får man 500 kr extra den månaden man blir månadens arbetare.
Företeelser som månadens arbetare, arbetsplatsens "bästa kompis" etc kallas med ett annat ord för Mcdonaldization. Härstammar mao från McDonalds "belöningssystem".
Citera
2004-05-15, 00:26
Medlem
beyonds avatar
För rätt summa $ skulle man nog till och med stå ut med benämningen "Månadens Hora"
Citera
2004-05-15, 01:30
Bannlyst
Jag blev årets arbetare förra året.

Jag fick en flarra vin och 500 spänn.

Sätter man det i relation till de över 400 timmarna obetald övertid jag arbetade det året för att just bli årets arbetare känns det lite snålt.

Jag fick i alla fall skaka hand med VD och applåderades dessutom artigt av managementfolket.
Citera
2004-05-15, 09:16
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testicula
Sätter man det i relation till de över 400 timmarna obetald övertid jag arbetade det året för att just bli årets arbetare känns det lite snålt.

Ehh va?

Är du inte ansluten till ditt fack?
Citera
2004-05-15, 10:22
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Ehh va?

Är du inte ansluten till ditt fack?

Välkommen till verkligheten!

Ang "obetald": På många företag så har man infört, med fackliga organisationers gillande, att det inte betalas ut övertidsersättning. Istället har man ofta 1 extra semestervecka, vanligast, och/eller har man lite högre lön som komp.

Ang 400h övertid: Även om man har facklig representation eller är fackligt ansluten kan man komma upp i denna siffra. Arbetsgivaren lämnar in dispensansökningar till facket och är facket inte på hugget så godkänns dessa slentrianmässigt och på den vägen är det. Ofta frågar facket den anställde om hur denne ställer sig till ett godkännande av ansökan så där har man möjlighet att säga nej, vilket inte alltid är lätt.
Citera
2004-05-15, 11:08
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Välkommen till verkligheten!

Ang "obetald": På många företag så har man infört, med fackliga organisationers gillande, att det inte betalas ut övertidsersättning. Istället har man ofta 1 extra semestervecka, vanligast, och/eller har man lite högre lön som komp.

Ang 400h övertid: Även om man har facklig representation eller är fackligt ansluten kan man komma upp i denna siffra. Arbetsgivaren lämnar in dispensansökningar till facket och är facket inte på hugget så godkänns dessa slentrianmässigt och på den vägen är det. Ofta frågar facket den anställde om hur denne ställer sig till ett godkännande av ansökan så där har man möjlighet att säga nej, vilket inte alltid är lätt.

Okej, men jag skulle aldrig gå med på att jobba övertid utan att få betalt för det.

Och nej jag är ingen snorunge som sitter hemma framför datorn och aldrig har haft ett jobb. Jag jobbar själv deltid vid sidan av skolan så det blir mycket kvällar, helger och övertid. Jag skulle bli ursinnig om jag inte fick betald övertid!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in