2004-05-15, 11:10
Medlem
irrblosss avatar
Jag har jobbat på ett ställe där det fanns månadens arbetare. Belöningen bestod av bonus och biokort. Personligen tappar jag motivationen helt av sådana tävlingsinriktade system.
Citera
2004-05-15, 11:35
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Okej, men jag skulle aldrig gå med på att jobba övertid utan att få betalt för det.

Och nej jag är ingen snorunge som sitter hemma framför datorn och aldrig har haft ett jobb. Jag jobbar själv deltid vid sidan av skolan så det blir mycket kvällar, helger och övertid. Jag skulle bli ursinnig om jag inte fick betald övertid!

Jag har aldrig kallat dig för snorunge eller ens tänkt att du är det.

Men det här med "jag skulle aldrig gå med på att jobba övertid utan att få betalt för det" är nog något som du med stor sannolikhet kommer att få omvärdera den dag du kommer ut på arbetsmarknaden på riktigt eller vad man skall kalla det. Det beror säkert på vilken branch du är på väg in i och viken typ av företagsklimat det är.

Jag har min yrkesbana inom den sk. IT-sektorn och där är det scenario som jag beskrev ovan ganska vanligt. Har då arbetsgivaren kollektivavtal och även kommit överens med facket om att det är 6v. som gäller och ingen övertidsersättning så är din förhandlingsposition om att få övertidsersättning ganska dålig. Dessutom så är det en djävligt dålig affär för löntagaren. Det är mycker av "take it or leave it".

Besitter du spetskompetens eller på annat sätt är mycket eftertraktad så kan du kanske förhandla fram olika förmåner som kompensation för övertiden. Men det är så djävla bra affär för företaget att slippa betala övertid så det släpper de aldrig.
Citera
2004-05-15, 11:40
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Jag har aldrig kallat dig för snorunge eller ens tänkt att du är det.

Men det här med "jag skulle aldrig gå med på att jobba övertid utan att få betalt för det" är nog något som du med stor sannolikhet kommer att få omvärdera den dag du kommer ut på arbetsmarknaden på riktigt eller vad man skall kalla det. Det beror säkert på vilken branch du är på väg in i och viken typ av företagsklimat det är.

Jag har min yrkesbana inom den sk. IT-sektorn och där är det scenario som jag beskrev ovan ganska vanligt. Har då arbetsgivaren kollektivavtal och även kommit överens med facket om att det är 6v. som gäller och ingen övertidsersättning så är din förhandlingsposition om att få övertidsersättning ganska dålig. Dessutom så är det en djävligt dålig affär för löntagaren. Det är mycker av "take it or leave it".

Besitter du spetskompetens eller på annat sätt är mycket eftertraktad så kan du kanske förhandla fram olika förmåner som kompensation för övertiden. Men det är så djävla bra affär för företaget att slippa betala övertid så det släpper de aldrig.

Det var inte så jag menade om snorunge, men man blir lätt missförstådd.

Okej, men håll med om att det är en aning fräckt av arbetsgivaren att "utnyttja" sina anställda på det där sättet? Min chef skulle aldrig någonsin ta tillfället i akt och göra sådär. Men sen är det ju skillnad på arbetsgivare och arbetsgivare.

Tilläggas kan är att jag jobbar på en entreprenörsfirma med markunderhåll.
Citera
2004-05-15, 12:04
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Okej, men håll med om att det är en aning fräckt av arbetsgivaren att "utnyttja" sina anställda på det där sättet? Min chef skulle aldrig någonsin ta tillfället i akt och göra sådär. Men sen är det ju skillnad på arbetsgivare och arbetsgivare.

Som arbetstagare tycker jag det är ett jävla skit, som arbetsgivare skulle man tycka det är bra.

Gör man räkneexemplet att räkna om den där extra semesterveckan i pengar och sedan räknar man om de pengarna i antal övertidstimmar så ser man att det behövs inte många timmar övertid innan det blir en förlust för mig.
Citera
2004-05-15, 15:07
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:

Tilläggas kan är att jag jobbar på en entreprenörsfirma med markunderhåll.
Fräckt och fräck? Överenskommelse att ingen övertidsersättning utgår och att man istället får en extra veckas semester är för det mesta framförhandlat med de fackliga organisationerna.
Det är nog inte så vanligt förekommande där du jobbar. Däremot är det nog mer regel än undantag inom de nyare, lite trendiga, sektorerna IT och PR/Media.

Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Som arbetstagare tycker jag det är ett jävla skit, som arbetsgivare skulle man tycka det är bra.

Gör man räkneexemplet att räkna om den där extra semesterveckan i pengar och sedan räknar man om de pengarna i antal övertidstimmar så ser man att det behövs inte många timmar övertid innan det blir en förlust för mig.
Absolut! Det stora problemet som jag ser det, är att ingen har egentlig kontroll över hur många timmars övertid den enskilde arbetar... vilket alltsom oftast resulterar i utmattningssymptom och sjukskrivning. Arbetsgivaren kanske, till syvende og sist, binder ris för egen rygg?
Citera
2004-05-15, 15:55
Medlem
Ampersands avatar
"Arbetare" är väl avskaffade (utom i vissa vänstergruppers retorik). Brukar det inte heta "medarbetare" nu? "Månadens medarbetare".
Citera
2004-05-15, 16:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ampersand
"Arbetare" är väl avskaffade (utom i vissa vänstergruppers retorik). Brukar det inte heta "medarbetare" nu? "Månadens medarbetare".
Du har rätt, fast innebörden är densamma då som nu.
Citera
2004-05-15, 16:55
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Absolut! Det stora problemet som jag ser det, är att ingen har egentlig kontroll över hur många timmars övertid den enskilde arbetar... vilket alltsom oftast resulterar i utmattningssymptom och sjukskrivning. Arbetsgivaren kanske, till syvende og sist, binder ris för egen rygg?

Övertidsersättning eller ej så brukar det på de flesta företag förekomma tidsskrivning och då kan man räkna ut arbetstiden och "övertiden" och sedan börja protestera.

Det man inte får glömma att det i botten ligger en arbetstidslagstiftning som inte är förhandligsbar och som tar upp det här med dygnsvila, veckovila osv... Det är tyvärr många företag som nog slirar på det.

I det långa loppet finns det bara förlorare i systemet att ta ut extremt av "proletärerna". Företagen får hög frånvaro och hög personalomsättning och vi "proletärer" går sjukskrivna.
Citera
2004-05-15, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan

Precis! Där jag jobbar är det väldigt olika med medarbetarnas arbetsinsats. Vissa ligger konstant med ett stort övertidsuttag. Andra gör inte ett skit på dagarna. Har man en gång själv börjat ta på sig mer ansvar för att någonting överhuvud taget ska bli uträttat är det svårt att ta sig ut.

Belöningen för ett väl utfört arbete blir i stället ännu mera arbete. Till slut orkar man inte hålla tempot uppe utan söker sig ett nytt arbete. Kvar blir då de som inte presterar något. Personalvård är någonting okänt i IT-världen.

Läs en platsannons där de söker IT-folk. Egenskaperna hos de som söks är alltid främst "stresstålighet" att "kunna hålla många bållar i luften samtidigt" och en massa annat kvalificerat skitsnack.

Jag tror att den kultur som finns inom IT-världen bär skulden till många av problemen som finns där. Jag läste någon undersökning som pekade på att 30% av alla IT-projekt skrotas innan de sätts i produktion. Över 80% håller inte tids- eller budgetramarna. På alla ställen jag arbetat har projektledningen varit ett skämt. Det har funkat bra på lägre nivå men ballat ur totalt på högre nivå. Det finns tydligen ingen som vet hur man driver ett IT-projekt på övergripande nivå.

Översätt detta till ett annat område. Tänk om det var likadant vid vägbyggen eller husbyggen! Tyvärr är det helt accepterat att IT-system inte funkar till 100%. Jag har arbetat mycket med affärssystem och sett buggar i standardsystemen som kan göra vem som helst mörkrädd.

Att dela ut ett diplom till utarbetade anställda är mycket lättare än att försöka skapa en dräglig arbetsmiljö.
Citera
2004-05-15, 17:05
Bannlyst
Där jag jobbar får månadens medarbetare dubbla lunchkuponger.Han börjar bli fan så fet.
Citera
2021-05-13, 04:06
Medlem
Väcker liv i världens äldsta tråd. Men en bekant jobbar på en privatskola där man utser månadens medarbetare, belöningen är en läsk + en inramad skylt. Bra eller anus?

https://www.medlingscentrum.se/foretagsartiklar/motivera-battre
Citera
2021-05-13, 08:10
Medlem
MissDecibellas avatar
Vi har också ”månadens medarbetare”..

Dom fyra första som röstades fram var det ju kul för, och dom förtjänade det absolut!

Men sen blev det ju så att dom som röstades fram röstades fram just för att;

• det fanns inte så många fler att välja på

• folk slutade tycka det var kul

Så efter typ person nummer 10 ”vunnit” blev det väldigt uppenbart att dom enda som fortsatte röstandet var personalansvarig (hon som varje månad utser vinnaren) och nån avdelningsansvarig, och dom röstade alltid på någon som inte vunnit tidigare.

När en kollega på min avdelning röstades fram för nån vecka sen blev hon superglad och skröt hejvilt om det.
Hon plockades dock ner ganska snabbt när någon påpekade för henne att hon är bland dom ”sista” i ordningen som fanns att rösta på (eftersom man inte får utse redan tidigare ”vinnare”)och att vi snart gått laget runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in