Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
[ironi]
Betalningsanmärkning är en bra värdemätare på hur pålitliga människor är i vårt samhälle. Har du en betalningsanmärkning men är prickfri i övrigt så får du inte hyra bil. För du är rent ut sagt en urusel människa som inte är vatten värd när du har en betalningsanmärkning. Men om du saknar betalningsanmärkning så har du inga problem med att få hyra en bil. Att du är notorisk rattfyllerist ses dock inte som något hinder att få hyra bil av biluthyraren då du anses vara en god medborgare enär du saknar en betalningsanmärkning.
[/ironi]
Sen finns det ju dom som får fina anmärkningar i 18 års present av sina föräldrar (som jag) och blir straffad för det tills man är 21 år. (minst). Det är skitkul jag lovar och man kan inte göra någonting åt det. Enligt kronofogden själva är det mycket vanligare än man tror, men vad vet jag, det kanske bara var en klen tröst.
Tänk er själva att i 3 år som nybliven vuxen inte kunna flytta till egen lägenhet, inget mobilabbonemang, inget bredband, inget bilköp. Trots att man har fast jobb och felfri ekonomi i övrigt, inte så kul att behöva köpa alla större inköp kontant. (Har ju blivit en vana nu men iaf)