2010-08-07, 13:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Men om man får böter så är det inte möjligt att dela upp betalningen innan det gått till kronofogden.
Som yrkesförare vet jag att tusenlapparna fort springer iväg om man t.ex har några fel i kör & vilotiderna.
Första felet kostar 3000:- andra 1500:- tredje 750:- lägg sen på nåt annat som polisen troligen hittar att börfälla för så förstår du att det fort drar iväg.
Och alla har inte pengar att betala inom 30 dagar.

Har man inte råd att få böter så är det bästa tipset att inte bryta mot kör & vilotiderna..

Planerar man att bryta mot dessa kan det vara läge att skaffa sig en buffert så att man klarar sig oavsett om man råkar få ett par tusenlappar i böter.
Citera
2010-08-07, 13:25
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugkuk
Har man inte råd att få böter så är det bästa tipset att inte bryta mot kör & vilotiderna..

Planerar man att bryta mot dessa kan det vara läge att skaffa sig en buffert så att man klarar sig oavsett om man råkar få ett par tusenlappar i böter.

Man vill ju få ut så mycket som möjligt av varje körperiod om 4,5 timme så om det råkar ha gått 4 tim och 31 minuter när man hitter ett ställe att parkera på så kostar det 3000 kr.

Detta är bara ett exempel och eftersom du uppenbarligen inte vet något om varken kör & vilotidsregler eller hur det fungerar i praktiken så kunde du gott ha låtit bli att kommentera.

Själv har jag tillräckligt med buffert men det finns ju folk som inte har det så gott ställt och det är ju tråkigt att dom inte ska ha råd att arbeta.
Citera
2010-08-07, 13:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Man vill ju få ut så mycket som möjligt av varje körperiod om 4,5 timme så om det råkar ha gått 4 tim och 31 minuter när man hitter ett ställe att parkera på så kostar det 3000 kr.

Detta är bara ett exempel och eftersom du uppenbarligen inte vet något om varken kör & vilotidsregler eller hur det fungerar i praktiken så kunde du gott ha låtit bli att kommentera.

Själv har jag tillräckligt med buffert men det finns ju folk som inte har det så gott ställt och det är ju tråkigt att dom inte ska ha råd att arbeta.

Lustigt att du skulle skriva så just eftersom jag är yrkes själv. Det är helt enkelt jävligt enkelt - har man inte råd med böter så ser man till att inte bryta mot reglerna punkt slut.
Citera
2010-08-07, 14:35
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
För det första så får man inte en betalningsanmärkning bara för att man betalar några dagar sent. Snackar vi om privata företag så är det generellt påminnelse, inkasso, sen får man betalningsföreläggande som man delges och först när KFM fått bevis att man blivit delgiven och inte bestritt denna så gör de ett utslag som innebär en betalningsanmärkning. Allmänna mål från staten blir däremot en anmärkning rätt snabbt, men man har alltid en möjlighet att betala eller göra en avbetalningsplan innan det blir en anmärkning.

Företag osv är inte ute efter att skicka ärenden till kronofogden för att tjäna pengar på ränta osv. Det kostar dem mer än det smakar att skicka ärenden till kronofogden.

Sen tror jag att det är väldigt få människor som har en betalningsanmärkning. De flesta som ligger hos kronofogden (i min erfarenhet) har ett antal anmärkningar och skulder på åtminstone 10k. Har man misskött sin ekonomi så pass anser jag att man får skylla sig själv då man får problem att ta lån osv.

Jag tycker att systemet med anmärkningar är bra. Det visar om folk tar sin ekonomi på allvar. Dock kan jag förstå att många inte tycker det då det innebär att man själv har ett ansvar att sköta sin ekonomi och då många svenskar inte har lärt sig att ta ansvar för sig själv så förstår jag att det för vissa människor blir övermäktigt.

Inget system är perfekt även om det ska mycket till för att få en betalningsanmärkning. Jag tycker däremot det är tråkigt når personer olyckligtvis drabbas. Det finns tillfällen när en person genomgår en livskris, exempelvis skilsmässa/dödsfall i samband med ytterliggare någon tråkighet. Oavsett hur bra man än har skött sig tidigare så kan en betalningsanmärkning försvåra återkomsten till ett vanligt liv med lägenhet och allt vad det innebär.

Men att brott mot vilotider, resor eller vad som nu diskuterats i tråden eller länkad artikel är bara löjligt. Har man inte en buffert, men vet att man kan råka ut för oväntade utgifter får man skylla
sig själv. Ligger man på gränsen med vilotider, jag då planerar man så man pausar INNAN man passerat gränsen för att inte drabbas av negativa konsekvenser. Sticker man ut och reser så styr man upp att räkningar blir betalda osv. Lite ansvar han man väl ändå som individ...
Senast redigerad av stillsam 2010-08-07 kl. 14:37.
Citera
2010-08-07, 14:44
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Allmänna mål från staten blir däremot en anmärkning rätt snabbt, men man har alltid en möjlighet att betala eller göra en avbetalningsplan innan det blir en anmärkning.

Fel. Kreditupplysningsföretagen sätter (generellt, om inte till hundra procent alltid) betalningsanmärkningen direkt när det allmänna målet registreras i Kronofogdens databas.
Citera
2010-08-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Min åsikt är definitivt att betalningsanmärkningar är förlegade. Eller ja, inte betalningsanmärkningarna i sig utan sättet de används på. Oavsett belopp på skulden, orsak, kundens ekonomi i övrigt är en anmärkning en anmärkning. Jag menar, är det rimligt att en skuld på kanske 199kr ska stoppa en människa med ordnad ekonomi, bra inkomst osv från det mesta de tre kommande åren? Orsakerna kan trots allt, iaf i min värld, vara legitima till varför en skuld inte betalats i tid.

Det är ju dessutom så att en betalningsanmärkning stänger människor ute från vissa delar av arbetsmarknaden

Självklart anser jag att en skuld är en skuld och att den ska betalas. Men om någon av någon anledning misslyckas känns det ändå som att ett lite mer transparent synsätt är att föredra. Via uc går det trots allt att få reda på hur personen i fråga skött sin ekonomi i övrigt. Att då pga en betalningsanmärkning under tre år stänga dörrarna utan frågor per automatik känns helgalet.

Frågan är då varför vederbörande inte betalar de 199 kr? Jag menar efter såpass många påminnelser och fakturor så bör väl han ändå reagerat och antingen betalt eller bestridit skulden om den anses felaktig? Nedan följer hur det oftast ser ut:

Företaget skickar hem fakturan 199 Kr. Därefter kommer en påminnelse oftast 50 Kr extra=249 Kr. Har betalningen ifråga fortfarande ej inkommit flyttas oftast fakturan över till inkasso, 246+160(inkassoavgift)=406 kr i samband med detta går ett inkassokrav ut. Om man inte regerat fortfarande vilket i min mening är fullt tillräckligt så är det nått som inte står rätt till. Skulle du mot förmodan ej betala nu heller så kan inkassobolaget skicka ett betalningsföreläggande till Kronofogden, 406+640(kostnad från Kronofogden)=1046 Kr. Du kommer då få hem papper som du MÅSTE skriva under och returnera in igen för att ens kunna få en betalningsanmärkning...

Under hela denna Process är du fullt kapabel till att kontakta borgenären alternativt Inkassobolaget för att få veta din skuldbild och faktiskt kunna avsluta fakturan ifråga.

Min fråga till dig är, sköter man sin ekonomi om man agerar enligt ovan nämnda vis? Ska man verkligen vara previlegad med att teckna abonnemang/krediter då man inte ens kan/orkar betala 199 Kr? Stå ditt kast om du nu är så dum att du till och med skriver under och godkänner skulden till Kronofogden innan du kommer på att, nej varför betalde jag inte de 199 kr och gråter ut över din betalningsanmärkning.
Citera
2010-08-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det finns tillfällen när en person genomgår en livskris, exempelvis skilsmässa/dödsfall i samband med ytterliggare någon tråkighet. Oavsett hur bra man än har skött sig tidigare så kan en betalningsanmärkning försvåra återkomsten till ett vanligt liv med lägenhet och allt vad det innebär.

Det är på ett ungefär de här fallen jag också syftar på och kanske något till. Slarvar man eller helt enkelt struntar i att betala räkningar är det en annan sak.
Citera
2011-04-10, 14:04
Medlem
arnold2k5s avatar
Både och skulle jag vilja säga, förstår tanken med det men de kan bli rätt dumt också.
Har själv en jävla anmärkning pga att jag klantade mig GROVT, missade en faktura (rent slarv) som sen gick till inkasso. Trodde jag hade betalt den (låg som osignierad på mitt konto så skickades aldrig), sen drog jag utomlands i 5 veckor. Kom hem och BOOM betalningsanmärkning för 127 kr.

Kan ju inte skylla på någon annan än mig själv men de e lite småsurt måste jag säga, 3 år av begränsning för 127 kr

edit: när jag kom hem kontaktade jag alla inblandade, såväl webshoppen som inkassobolaget accepterade min ursäkt och var villiga att "kvitta" allt men KF sket blankafan i de
Senast redigerad av arnold2k5 2011-04-10 kl. 14:07.
Citera
2011-04-10, 15:32
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Både och skulle jag vilja säga, förstår tanken med det men de kan bli rätt dumt också.
Har själv en jävla anmärkning pga att jag klantade mig GROVT, missade en faktura (rent slarv) som sen gick till inkasso. Trodde jag hade betalt den (låg som osignierad på mitt konto så skickades aldrig), sen drog jag utomlands i 5 veckor. Kom hem och BOOM betalningsanmärkning för 127 kr.

Kan ju inte skylla på någon annan än mig själv men de e lite småsurt måste jag säga, 3 år av begränsning för 127 kr

edit: när jag kom hem kontaktade jag alla inblandade, såväl webshoppen som inkassobolaget accepterade min ursäkt och var villiga att "kvitta" allt men KF sket blankafan i de
Problemet för dig då är att du inte vet hur systemet fungerar. Hade du betalt direkt, skrivit på delgivningen till KF och bestritt ärendet så hade det löst sig utan att du fått en anmärkning.

I övrigt så måste jag säga att jag tycker att det är bra att vi i Sverige har ett system där man kan se folks kreditvärdighet, då det innebär att företag kan prissätta produkter till folk beroende på vilken riskkategori de tillhör. Det är t ex en större risk för en mobiloperatör att sälja ett abonnemang till en arbetslös person med anmärkningar, än till någon med fast inkomst och inga anmärkningar. Hade man inte kunnat göra riskbedömningarna så hade det blivit dyrare för alla. Jag som är noggrann med att inte skaffa mig mer fasta kostnader än jag har råd med och ha en buffert osv är inte sugen på att betala för de som inte gör rätt för sig (oavsett anledning).

Om det ideala systemet är att avgöra kreditvärdighet i form av inkomst och betalningsanmärkningar eller om det är något annat system tänker jag inte spekulera i, men jag tycker att det är bra att det finns något iaf.
Citera
2011-04-10, 15:53
Medlem
Citat:
Det är t ex en större risk för en mobiloperatör att sälja ett abonnemang till en arbetslös person med anmärkningar, än till någon med fast inkomst och inga anmärkningar..

Du har så rätt så... Men om den arbetslöse inte har anmärkningar då? Medans den med stabil fast och bra inkomst har det? Då blir väl det eventuella skyddet företag får av att veta om någon har betalningsanmärkningar rätt menlöst?
Citera
2011-04-10, 17:37
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du har så rätt så... Men om den arbetslöse inte har anmärkningar då? Medans den med stabil fast och bra inkomst har det? Då blir väl det eventuella skyddet företag får av att veta om någon har betalningsanmärkningar rätt menlöst?
Där är det ju upp till företaget att prioritera vad de ser som viktigast, inkomst eller betalningshistorik. De kan välja att neka båda, godkänna båda eller bara godkänna den ena. Det svåra med inkomst är ju att den är släpande, tar man en upplysning så är inkomstinformationen rätt gammal och kan vara väldigt inaktuell.
Citera
2011-04-10, 18:06
Medlem
Citat:
Där är det ju upp till företaget att prioritera vad de ser som viktigast, inkomst eller betalningshistorik. De kan välja att neka båda, godkänna båda eller bara godkänna den ena. Det svåra med inkomst är ju att den är släpande, tar man en upplysning så är inkomstinformationen rätt gammal och kan vara väldigt inaktuell.

Återigen håller jag med dig... Men verkligheten är ju en annan. I det exemplet jag tog upp är det den arbetslöse som får abonnemanget medans den med arbete och anmärkning inte får något.

Vidare är det självklart bekymmersamt att företag stirrar sig blinda på föregående års deklarationer. Likväl som någon med arbete nolltaxerat föregående år kan ju den arbetslöse haft en riktigt bra inkomst.

Alltså fyller betalningsanmärkningar ingen större funktion, då faktum är att de flesta företag sätter en väldigt stor tilltro till systemet. Kort sagt... Den med anmärkning är inte kreditvärdig what so ever medans den utan anmärkning är kreditvärdig what so ever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in