Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
För det första så får man inte en betalningsanmärkning bara för att man betalar några dagar sent. Snackar vi om privata företag så är det generellt påminnelse, inkasso, sen får man betalningsföreläggande som man delges och först när KFM fått bevis att man blivit delgiven och inte bestritt denna så gör de ett utslag som innebär en betalningsanmärkning. Allmänna mål från staten blir däremot en anmärkning rätt snabbt, men man har alltid en möjlighet att betala eller göra en avbetalningsplan innan det blir en anmärkning.
Företag osv är inte ute efter att skicka ärenden till kronofogden för att tjäna pengar på ränta osv. Det kostar dem mer än det smakar att skicka ärenden till kronofogden.
Sen tror jag att det är väldigt få människor som har en betalningsanmärkning. De flesta som ligger hos kronofogden (i min erfarenhet) har ett antal anmärkningar och skulder på åtminstone 10k. Har man misskött sin ekonomi så pass anser jag att man får skylla sig själv då man får problem att ta lån osv.
Jag tycker att systemet med anmärkningar är bra. Det visar om folk tar sin ekonomi på allvar. Dock kan jag förstå att många inte tycker det då det innebär att man själv har ett ansvar att sköta sin ekonomi och då många svenskar inte har lärt sig att ta ansvar för sig själv så förstår jag att det för vissa människor blir övermäktigt.
Inget system är perfekt även om det ska mycket till för att få en betalningsanmärkning. Jag tycker däremot det är tråkigt når personer olyckligtvis drabbas. Det finns tillfällen när en person genomgår en livskris, exempelvis skilsmässa/dödsfall i samband med ytterliggare någon tråkighet. Oavsett hur bra man än har skött sig tidigare så kan en betalningsanmärkning försvåra återkomsten till ett vanligt liv med lägenhet och allt vad det innebär.
Men att brott mot vilotider, resor eller vad som nu diskuterats i tråden eller länkad artikel är bara löjligt. Har man inte en buffert, men vet att man kan råka ut för oväntade utgifter får man skylla
sig själv. Ligger man på gränsen med vilotider, jag då planerar man så man pausar INNAN man passerat gränsen för att inte drabbas av negativa konsekvenser. Sticker man ut och reser så styr man upp att räkningar blir betalda osv. Lite ansvar han man väl ändå som individ...