Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-05-13, 01:44
Medlem
Varför heter denna avdelning som den gör? Ett lämpligare namn vore "Datorer, IT & Internet". Ordet "data" används ofta slarvigt när egentligen ordet "dator" avses; t ex "dataspel".

data s. pl.
tids- el. levnadsuppgifter; fakta; material för maskinell el. manuell informationsbehandling m.m.

Är det inte egentligen ordet "dator/datorer" som avses?

Detta felaktiga språkbruk fortsätter i flera av avdelningens underrubriker.

/Cam
Citera
2004-05-13, 09:44
Medlem
bfjs avatar
Det handlar rätt mycket om data inom datorsäkerheten,krypteringen och programmeringen och så
Citera
2004-05-13, 09:48
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Det handlar rätt mycket om data inom datorsäkerheten,krypteringen och programmeringen och så

Ja, men även om det handlar en del om data så är det ändå kopplingen till datorer som är gemensam.

Folk använder data som ersättning för dator och tror att det är samma sak. Men jämför t.ex persondata och persondator.

EDIT: vet inte om du skämtar... men nästan alla avdelningarna som handlar om datorer har felaktiga namn och/eller beskrivningar...
Citera
2004-05-13, 16:19
Medlem
phreakdentas avatar
Jag tycker att namnen är rätt, men det är en tolkningsfråga. Forumen handlar ju mer om data än datorer.

Men varför störa sig på småsaker?
Citera
2004-05-13, 23:58
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Jag tycker att namnen är rätt, men det är en tolkningsfråga. Forumen handlar ju mer om data än datorer.

Men varför störa sig på småsaker?

??

Data = information

Dator = burk som används för bl.a spel, kommunikation etc.

Vad har data med programmering att göra t.ex?

Det är ju uppenbart att forumen handlar om datorer och inte data.
Citera
2004-05-14, 00:07
Medlem
Jag håller med dig Capone (oväntat ). Självklart handlar det om datorer. Var är alla språkvårdare som brukar yla högt för minsta sär skrivning?

/Cam
Citera
2004-05-14, 00:09
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameron
Jag håller med dig Capone (oväntat ). Självklart handlar det om datorer. Var är alla språkvårdare som brukar yla högt för minsta sär skrivning?

/Cam

Det kan man ju undra.

Detta är verkligen ingen "tolkningsfråga". Vet man vad data är och vad en dator är så är det uppenbart att namnen är inkorrekta.
Citera
2004-05-14, 00:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Eftersom begreppet "IT" omfattar både datorer och internet - så misstänker jag att man använder "data" - så att även oinsatta (som får fel på "datan") - skall hitta till rätt avdelning.

Hade ambitionen varit att ha ett avancerat IT-forum skulle förmodligen benämningarna varit annorlunda - och troligen lite andra indelningar.

Ytterligare ett tecken är väl att länktips - tills ganska nyligen - också låg inom denna avdelning.

Obs! Jag säger inte att det är fel att också inrikta sig till nybörjare.
Och för de som är mer avancerade inom någon IT-inriktning - så finns det ju specialforum.
Citera
2004-05-14, 00:30
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Eftersom begreppet "IT" omfattar både datorer och internet - så misstänker jag att man använder "data" - så att även oinsatta (som får fel på "datan") - skall hitta till rätt avdelning.

Hade ambitionen varit att ha ett avancerat IT-forum skulle förmodligen benämningarna varit annorlunda - och troligen lite andra indelningar.

Ytterligare ett tecken är väl att länktips - tills ganska nyligen - också låg inom denna avdelning.

Obs! Jag säger inte att det är fel att också inrikta sig till nybörjare.
Och för de som är mer avancerade inom någon IT-inriktning - så finns det ju specialforum.

Öhhh... så du menar att de ska ha felaktiga namn för att folk som inte förstår sig på datorer ska hitta till datorforumet? Tror du inte att även oinsatta personer vet vad en dator är?

Det är så dumt att jag inte ens kan komma på någon bra jämförelse...
Citera
2004-05-14, 00:36
Medlem
Citat:

Du tror inte att de hittar om man skriver dator? Eller menar du att man i så fall måste utesluta dator från rubriken eftersom det faller in under ordet IT?

[edit]Jag hade varit före dig Capone om jag inte var tvungen att springa och kolla på ett glaskross på granncafét.[/edit]
Citera
2004-05-14, 00:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Öhhh... så du menar att de ska ha felaktiga namn för att folk som inte förstår sig på datorer ska hitta till datorforumet? Tror du inte att även oinsatta personer vet vad en dator är?

Det är så dumt att jag inte ens kan komma på någon bra jämförelse...

Jag säger ju inte att de SKALL ha det - bara att det är en misstanke jag fick.

Visst tror jag att oinsatta personer vet vad en dator är, men MÅNGA även här postar inlägg där de använder just ordet "DATA" för dator.

Citat:
Ursprungligen postat av Cameron
Du tror inte att de hittar om man skriver dator? Eller menar du att man i så fall måste utesluta dator från rubriken eftersom det faller in under ordet IT?

[edit]Jag hade varit före dig Capone om jag inte var tvungen att springa och kolla på ett glaskross på granncafét.[/edit]

Det var då själva den vad man kan läsa in i ett inlägg!

JO - de hittar nog.
NEJ - man MÅSTE inte.

*suck*
Citera
2004-05-14, 00:46
Medlem
Capones avatar
Citat:
Jag säger ju inte att de SKALL ha det - bara att det är en misstanke jag fick.

Visst tror jag att oinsatta personer vet vad en dator är, men MÅNGA även här postar inlägg där de använder just ordet "DATA" för dator.

Det var då själva den vad man kan läsa in i ett inlägg!

JO - de hittar nog.
NEJ - man MÅSTE inte.

*suck*

Jag tror helt enkelt att den som namngav rubrikerna inte hade så stor koll på begreppen, eller inte brydde sig tillräckligt mycket för att se till att det blev korrekt. Jag kan erkänna att jag själv också slarvar ibland (dataspel t.ex).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in