Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-05-14, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det var då själva den vad man kan läsa in i ett inlägg!

Man kan nog läsa in mycket i ganska många inlägg. Jag bara undrade hur du funderade, det var ingen direkt kritik riktad mot dig Ruskig.
Citera
2004-05-14, 00:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameron
Man kan nog läsa in mycket i ganska många inlägg. Jag bara undrade hur du funderade, det var ingen direkt kritik riktad mot dig Ruskig.

Va? Jag som formulerar mig så glasklart.
Citera
2004-05-14, 11:05
Medlem
Bleeps avatar
Visst, det är korrekt att 'data' är synonymt med 'information'. Men med den semantiska betydelseglidning som begreppet 'data' blivit utsatt för så kan man nog reducera den synonyma betydelsen till 'datorrelaterad information' e.d.

Det är m.a.o. inte märkligt att folk säger dataspel. Och inget att göra stor affär av heller. Tycker jag.
Citera
2004-05-14, 11:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Visst, det är korrekt att 'data' är synonymt med 'information'. Men med den semantiska betydelseglidning som begreppet 'data' blivit utsatt för så kan man nog reducera den synonyma betydelsen till 'datorrelaterad information' e.d.

Det är m.a.o. inte märkligt att folk säger dataspel. Och inget att göra stor affär av heller. Tycker jag.

Ja, men att data är synonymt med datorrelaterad information är inte samma sak som att det är synonymt med all information som har med datorer att göra. Det är däremot synonymt med information som behandlas av datorer. Ett register är ett bra exempel på data. Och ett register behandlas med fördel med hjälp av en dator. En dator är alltså ett verktyg för att hantera data.
Citera
2004-05-14, 22:22
Medlem
extatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
??

Data = information

Dator = burk som används för bl.a spel, kommunikation etc.

Vad har data med programmering att göra t.ex?

Det är ju uppenbart att forumen handlar om datorer och inte data.
Intressant. En applikation innehåller alltså inte data för att fungera på en dator? Eftersom inte data har något att göra med programmering att göra enligt dig.. . ?

En krypteringsalgoritm innehåller inte heller data för att kunna användas? Vad kallar man i sådana fall den information som utnyttjas av algoritmen?

Datasäkerhet, eller informationssäkerhet som diskuteras rätt flitigt inom säkerhetsforumet baseras på att man vill skydda sin information, således sin data.

Jag tycker nog inte alls att formuleringen är så tokig! Dock kan jag verkligen hålla med om att folk i allmänhet tenderar att använda ordet data helt felaktigt när de menar dator!
Citera
2004-05-15, 04:25
Medlem
Okej då ingen som vill ändra. Då är det bara jag och Capone som tycker att det ser skumt ut.
Citera
2004-05-15, 16:29
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extatic
Intressant. En applikation innehåller alltså inte data för att fungera på en dator? Eftersom inte data har något att göra med programmering att göra enligt dig.. . ?

En krypteringsalgoritm innehåller inte heller data för att kunna användas? Vad kallar man i sådana fall den information som utnyttjas av algoritmen?

Datasäkerhet, eller informationssäkerhet som diskuteras rätt flitigt inom säkerhetsforumet baseras på att man vill skydda sin information, således sin data.

Jag tycker nog inte alls att formuleringen är så tokig! Dock kan jag verkligen hålla med om att folk i allmänhet tenderar att använda ordet data helt felaktigt när de menar dator!

Läs vad jag skrev i en senare post i samma tråd. En dator är ett verktyg för att behandla data.

Javisst, en krypteringsalgoritm innehåller data. Men ett personregister innehåller också data, en musik-CD innehåller data, ett kreditkort innehåller data. Egentligen ligger väl krypteringsforumet under fel avdelning eftersom man inte måste ha en dator för att kryptera. Nu blev det invecklat här...

Men säg mig då, forumet som heter "Övriga data & IT-diskussioner", tror du det forumet är tänkt att användas för att diskutera data-relaterade frågor eller för att diskutera dator-relaterade frågor?
Citera
2004-05-15, 16:43
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Okej då ingen som vill ändra. Då är det bara jag och Capone som tycker att det ser skumt ut.

Tycker att det ser skumt ut men jag skiter i det, finns värre saker att klaga på.
Citera
2004-05-15, 20:47
Medlem
Och det heter datorvirus.
Citera
2004-05-15, 22:55
Medlem
extatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Men säg mig då, forumet som heter "Övriga data & IT-diskussioner", tror du det forumet är tänkt att användas för att diskutera data-relaterade frågor eller för att diskutera dator-relaterade frågor?
You got me!
Citera
2004-05-17, 00:52
Medlem
XSSs avatar
Jag tycker man kan ändra till:

Lilla Flashbacks fjortis-h4x0r frågelåda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in