Citat:
Ursprungligen postat av extatic
Intressant. En applikation innehåller alltså inte data för att fungera på en dator? Eftersom inte data har något att göra med programmering att göra enligt dig.. . ?
En krypteringsalgoritm innehåller inte heller data för att kunna användas? Vad kallar man i sådana fall den information som utnyttjas av algoritmen?
Datasäkerhet, eller informationssäkerhet som diskuteras rätt flitigt inom säkerhetsforumet baseras på att man vill skydda sin information, således sin data.
Jag tycker nog inte alls att formuleringen är så tokig! Dock kan jag verkligen hålla med om att folk i allmänhet tenderar att använda ordet data helt felaktigt när de menar dator!
Läs vad jag skrev i en senare post i samma tråd. En dator är ett verktyg för att behandla data.
Javisst, en krypteringsalgoritm innehåller data. Men ett personregister innehåller också data, en musik-CD innehåller data, ett kreditkort innehåller data. Egentligen ligger väl krypteringsforumet under fel avdelning eftersom man inte måste ha en dator för att kryptera. Nu blev det invecklat här...
Men säg mig då, forumet som heter "Övriga data & IT-diskussioner", tror du det forumet är tänkt att användas för att diskutera data-relaterade frågor eller för att diskutera dator-relaterade frågor?