• 1
  • 2
2010-08-06, 09:49
Medlem
Vet inte om detta ar ratt forum men ar det nagon som sitter pa info om vilket fortag det ar som har anstallt de stackars kineserna uppe i Storuman? Skulle iaf vilja dra mitt stra till stacken och se till sa att jag inte koper deras blabar.
Citera
2010-08-06, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedurur
Vet inte om detta ar ratt forum men ar det nagon som sitter pa info om vilket fortag det ar som har anstallt de stackars kineserna uppe i Storuman? Skulle iaf vilja dra mitt stra till stacken och se till sa att jag inte koper deras blabar.

jag tror de flesta bär hamnar hos polarica, så bojkotta de isåfall, mest troligt köper de upp av de flesta uppköpare i norr.
Citera
2010-08-06, 10:00
Medlem
Ode-Ns avatar
Varför vill man inte köpa dom om dom är plockade av kineser?
Citera
2010-08-06, 10:06
Medlem
moondawns avatar
Jag har inte riktigt fattat på vilket sätt dom känner sig lurade, dom har väl inte ens börjat jobba än vad jag har förstått.
Kan någon fylla i ?
Citera
2010-08-06, 10:31
Medlem
Happymes avatar
Bärplockarna är ju bara lycksökare, nu när dom får minimilön så tror dom att dom inte behöver göra något för att få sin lön.
Man önskar ju att det nåt år kunde komma hit bärplockare som inte gnäller så mycket utan gör det dom har betalt för att göra.
Citera
2010-08-06, 13:05
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Bärplockarna är ju bara lycksökare, nu när dom får minimilön så tror dom att dom inte behöver göra något för att få sin lön.
Man önskar ju att det nåt år kunde komma hit bärplockare som inte gnäller så mycket utan gör det dom har betalt för att göra.

alltså, rent spontant, om arbetare vana vid kinesiska arbetsförhållanden går i strejjk o demonstrationståg för att de behandlas illa, ja då tänker jag mig iallafall att de behandlats väldigt illa. Kina är ju inte precis arbetarnas paradis, de borde vara vana vid missförhållanden.
Kan det vara att de lurats dit på egen risk bara för att mötas av för lite eller obefintliga blåbärsmängder för att de ens ska kunna gå jämnt upp med investeringen att ta sig hit?

det var väl rabalder förra året om ngt sådant, det fanns inte blåbär tillräckligt och plockarna tjänade för lite, de hade lovats goda inkomstmöjligheter men väl här i sverige kunde de knappt tjäna tillräckligt för att ens ta sig hem igen... var väl till och med nåt asiatiskt lands utrikiesminister eller ambassadör som uttalade sig i media den omgången-

ja utan att veta mer s´å utgår jag från att de blivit blåsta igen, tills jag fått ner information om fallet.
Citera
2010-08-06, 14:25
Medlem
Läste en kommentar från någon i nån kvällsblaska att bärplockarna va så från vischan att
de aldrig ens hade sett en bil, kan detta verkligen stämma?
Citera
2010-08-06, 14:47
Medlem
FittLisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Läste en kommentar från någon i nån kvällsblaska att bärplockarna va så från vischan att

Låter som trams. De måste åkt med ett flertal olika slags fordon från Kina till Sverige.
Lutar mer åt att tolken inte ville översätta av någon anledning annars hade vi fått läsa löpsedlar om kineser fått spelet ombord på flygplanet (den fruktansvärda stålfågeln har slukat oss!)

Anledningen till att de kinesiska bärplockarna är förbannade är för att de har lurats hit genom att betala någon engångsumma till en agent/förmedlare och sedan när de har anlänt så finns ingen som tar emot dem.
Senast redigerad av FittLisa 2010-08-06 kl. 14:49.
Citera
2010-08-06, 15:43
Medlem
Jag skulle tro att det knappt finns några bär, de har givetvis blivit lovade guld och gröna skogar. Sen tror jag inte minimilönen spelar någon roll, de har troligtvis betalat en startsumma, sen får de troligtvis betala för bensin, bostad mat med mera vilket gör att de aldrig kan tjäna några pengar... på tiden detta spektakel förbjuds, eftersom det uppenbart inte fungerar, vi får importera sylt helt enkelt.
Citera
2010-08-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
De rörde sig om vietnameser och de kan inte stämma. Även bönder från norra vietnam blir inte uppspelta för en bil. Han som tagit hit dom ville inte översätta helt enkelt.
Citera
2010-08-06, 17:37
Medlem
butterbocks avatar
Om jag fattat det rätt så är det kinesiska bemaningsföretag som tar största vinsten, de får avtalsenliga löner á 16papp/månad, slipper skatta. Jobba två månader så har du en mindre förmögenhet i Kina. Bemaningsföretagen kryddar extra med boende, mat och resa.
Citera
2010-08-06, 17:45
Medlem
Storyn verkar ju upprepa sig från tidigare år. En massa fix å trixare försöker sko sig och komma undan åtaganden som de själva aldrig skulle vara utan.
Häng gärna ut namnen på asen så kan de ju iallafall få stå för sitt "företagande".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in