2010-08-05, 18:15
Bannlyst
Hej!

Jag har nu ett tag velat haft en dvärghamster. Sen så vill min bror också ha en.
Jag undrar om man ska ha dom ihop eller i varsin bur. jag undrar också vad man ska tänka på
när man ska köpa en.
Citera
2010-08-05, 18:45
Medlem
AlexOnTops avatar
Är nog bäst att fråga där du tänkte köpa dvärghamstern, i zoobutik eller hur du nu hade tänkt skaffa den. Annars finns det ju: http://www.hamsterforeningen.se/ .
Citera
2010-08-05, 19:00
Medlem
Om ni väljer att köpa samtidigt och vill att de ska bo ihop är det viktigt att de bor ihop i djuraffären och är av samma kön. Ni ska inte ha dom ifrån varandra längre stunder då det kan leda till bråk (hört att man inte ska ha dom ifrån varandra alls men är inte helt säker på det), finns olika sorters dvärghamstrar som trivs ihop olika bra (har ingen koll på de olika raserna). Oavsett så kan det alltid leda till bråk och ni bör då sära på dom (sett hur det kan gå från småbråk till blodiga bråk på bara några sekunder trots att de haft småbråk flera gånger innan).
Det jag kom på just nu, skriv om du har fler frågor så kan jag försöka besvara dom ^^ Det är även bra som en annan skrev med en hamster hemsida och att tala med de i djuraffären.
Citera
2010-08-05, 19:01
Medlem
drbondos avatar
Hej,

Vad jag hört skall hamstrar aldrig dela bur då de slåss i värsta fall dödar varandra. Detta gäller vanliga typ guldhamstrar. Vet ej om dvärghamstrar är undantag. Som tidigare sagts, hör i butiken.
Citera
2010-08-05, 19:02
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drbondo
Hej,

Vad jag hört skall hamstrar aldrig dela bur då de slåss i värsta fall dödar varandra. Detta gäller vanliga typ guldhamstrar. Vet ej om dvärghamstrar är undantag. Som tidigare sagts, hör i butiken.

Jag har kanin, tänkte köpa två men fick rådet att köpa hanen först (så att han får sitt revir markerat) sedan när han är könsmogen, kastrerad och läkt så kan man skaffa en till, och då kan man köpa en hona. Det kanske är så för andra gnagare med.
Citera
2010-08-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jag har kanin, tänkte köpa två men fick rådet att köpa hanen först (så att han får sitt revir markerat) sedan när han är könsmogen, kastrerad och läkt så kan man skaffa en till, och då kan man köpa en hona. Det kanske är så för andra gnagare med.
Dvärghamster som inte bott ihop ska man (vad jag vet) INTE sätta ihop, det kan leda till död. Tror inte kastrering eller ej spelar någon roll. Guldhamstrar ska ju aldrig vara tillsammans i vuxen ålder (utom vid parning) säkert inte heller med kastrering.
Många gnagare är flockdjur och ska bo i flock redan från början ^^
Citera
2010-08-05, 20:07
Bannlyst
Tack för lite råd. Ska googla runt lite.
Citera
2010-08-06, 15:06
Medlem
Har haft flera Roborovskisar ihop och de fungerade mycket bra tills de en dag plötsligt började bråka..Ingenting hjälpte och nu har vi bara en enda kvar som lever i en stor bur och verkar trivas.
Vi kunde inte ha hur många burar som helst så vänner har fått adoptera några av dem och vi behöll hamstermamman och en unge. Dock varade inte hemfriden länge och ungen gjorde revolt mot mamman så hon blev skadad och avled..Fastän man tror sig ha koll på läget så kan sådant här ske mycket snabbt.. Det är alltså ungen som vi nu har ensam kvar.
Roborovskisar är typ de hamstrar som man lättast kan ha i grupp, men det är alltså inte säkert att det blir utan problem..dessutom så är de väldigt svåra att könsbestämma eftersom de är de allra minsta (och snabbaste!) hamstrarna så var beredd på att det kanske dyker upp bebisar, det råkade vi utför två gånger..
Citera
2010-08-06, 23:10
Medlem
Zanizailas avatar
Jag har ingen erfarenhet av dvärghamstrar, men har alltid fått höra att de ska man ha ihop och faktum är att enligt lag ska alla gnagare - utom guldhamstern - ha minst en artfrände.

Vad som fungerar bäst med kön och ålder och så, det kan inte jag svara på.
Citera
2010-08-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Jag har ingen erfarenhet av dvärghamstrar, men har alltid fått höra att de ska man ha ihop och faktum är att enligt lag ska alla gnagare - utom guldhamstern - ha minst en artfrände.
.

Värt att nämna är att den kinesiska dvärghamstern kan vara svår att ha flera av ihop eftersom den kan vara aggressiv, fastän lagen säger att ingen hamster ska leva ensam(utom då guldhamstern). Dock är det viktigt att aldrig blanda olika hamsterraser, fastän det är dvärgisar, då det nästan alltid resulterar i en massaker

Edit: bäst information får man oftast av uppfödare. Djuraffärerna är inte alltid så bra då de ofta endast vill sälja djuren och inte har någon större koll på deras bakgrund, kön(!) osv. Många djur från djuraffärer lever dessutom kortare tid än den "rasbestämda medellivslängden" pga fel mat, inavel och så vidare. Men detta gäller självklart inte alla djuraffärer, men tyvärr så finns det en hel del av dem.
Senast redigerad av jetblack666 2010-08-06 kl. 23:39.
Citera
2010-08-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila

Vad som fungerar bäst med kön och ålder och så, det kan inte jag svara på.
Så länge de inte uppvisar beteende som ex. aggressivitet eller har sjukdom som gör att de måste sättas i karantän typ ^^
Visst anser att man helst ska skaffa 2 och ha ihop men man får tänka på att de kan börja bråka och oftast (enligt min erfarenhet) funkar det inte tyvärr... så just det där borde dom nästan se över lite.
Citera
2010-08-07, 01:18
Medlem
Dvärghamstrar är ju enstörningar som jag uppfattat det, dom trivs bäst att vara ensamma. Jag har en vintervit dvärghamster. När jag fick honom uppvisade han ett aggressivt beteende. Det växte bort automatiskt då jag bara satte ner handen på hans villkor. Och nu efter några månader sätter han sig i handen varje gång jag sträcker ner den. Jag tror att den inte fick lugn och ro på zoo innan.

Hade en innan den nuvarande den också vintervit, den blev tam efter bara 2-3 dagar. Den klarade inte ens av att vara i buren. Den flyttade in under soffan i en liten låda den klättrade upp i. Den valde bo första gången den fick springa lös. Den lärde jag att inte bita på kablar. Så den levde helt fritt, så det var aldrig nått problem.

Men den nuvarande vill bara upp i handen så fort jag släpper ner honom på golvet. Observerat honom mycket då han bara sitter där inne i sitt bo. Eller ligger på rygg och sover hehe! Och han trivs där väldigt mycket.

Ljudkänsliga är dom också då dom använder hörseln mycket, då dom inte har så bra syn. Så tänk på att ha dom på ett ställe där dom kan få lugn och ro.

Stimulans har en bra koppling till vilken föda man ger dom. Så läs på om födan och ha aldrig en för liten bur

Dom är nattdjur och är livligast på nätterna.

Som sagt jag har aldrig haft två hamstrar i samma bur men det är nog samma saker man bör tänka på, dom är som sagt olika individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in