Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Growboxar är olagliga i Svea rike oavsett om svamp har börjat växa eller inte. Så det spelar ingen roll. Om du är redo att ta risken med att beställa en growbox så kan du ta samma risk nu, men för ett bättre pris.
Yes, så är det (men jag skulle vilja påstå att det är större chans att få problem om det redan finns svampar i boxen). Kan tullen/polisen bevisa att det är psilocybinsvamp som växer i kittet är det olagligt. En person (vad jag vet) har dömts för förberedelse till narkotikabrott efter att han beställt hem ett kit och tullen odlat upp kittet (tullen får odla knark!

) för att bekräfta att det är cubensis det handlar om. Något som bör tilläggas är att den här personen erkände brottet, polisen måste kunna bevisa att det är du som beställt kittet för att du ska torska. Det kan vara svårt om man nekar.
Innan tullens odlingsäventyr blev känt var det flesta av oss övertygade om att det var mer eller mindre riskfritt att beställa kits. Visst, de kunde fastna i tullen och bli konfiskerade, men det var det. Nu verkar det vara lite mer riskfyllt. Men jag har en känsla av att det inte är praxis att odla upp kits som blir upptäckta, utan det är förmodligen i regel som förr (men det är bara en gissning, baserat på att tullen inte har oändliga resurser och det tar ändå lite tid i anspråk att odla upp ett kit).
Är man nojjig brukar det gå att betala genom att skicka pengar i brev och använda TOR (googla om ni undrar vad det är) för att dölja ens IP när man beställer kittet, då går det i princip inte att spåra personen som beställt kittet. Nekar man då (inga konstiga historier, bara "jag har ingen aning om vad det är i paketet och vem som beställt det"), borde det vara omöjligt att bevisa att man har beställt kittet och därmed att fällas för brottet.
Vill du odla svamp men inte att något olagligt ska passera tullen måste du beställa ett spore print och odla från grunden. Visst skulle man kunna påstå att även det är förberedelse, men det är nog lite för avancerat och tidskrävande för tullen (och för de flesta brukarna) att de ska odla upp och undersöka.
Men all odling av psilocybinsvamp är olaglig hur man än gör. Vill man vara på den säkra sidan är det bättre att köpa (om man har möjlighet) eller plocka toppisar på hösten. Innehav är inte lika grovt som framställning, om man inte har på sig en riktigt stor mängd.