Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-04, 20:07
  #1
Medlem
pieces avatar
Har en fråga om DNA toppsning.
Får man på måfå välja ut personer att toppsa?
Enligt artikel n nedan så verkar ju tillvägagångssättet var så, är man verkligen skyldig att ställa upp på detta när misstanken som verkar vara är boende i viss stadsdel samt i rätt åderspann.

http://na.se/nyheter/2.2503/1.911629...opolisens-jakt
Citera
2010-08-04, 20:55
  #2
Medlem
Forbliranonyms avatar
Ja dom kan välja ut på det sättet mins tex att när de tog "Hagamannen" i Umeå så var han den 777 personen dom toppsade så det var nog många som kände en viss olust känsla innan honom. Men mig veterligt så kan en person inom detta span eller åldersgrupp neka om han vill, men det väcker ju bara mer misstankar skulle de fråga mig skulle jag göra det direkt!
Citera
2016-03-01, 08:52
  #3
Medlem
Vill ta ett dna på pappan till mina barn hur går vi till väga
Citera
2016-03-01, 09:16
  #4
Medlem
Varför vill du ha DNA från dina barns far? Är du osäker på faderskapet, rädd för genetiska sjukdomar?

För att fastställa faderskapet så vänder du dig till socialtjänsten.

Rädd för genetiska sjukdomar så vänder du dig till sjukvården.

Givetvis så pratar du med pappan innan, så där som vuxna individer brukar göra du vet..
Citera
2016-03-01, 10:08
  #5
Medlem
bjornebarns avatar
Nej, de har inte rätt att ta till tvångsåtgärder om det inte finns någon faktisk misstanke. Jag har själv varit med om det (enda relationen var boende i viss stadsdel och i ett visst åldersspann), och det de gör är att de ber en om att få ta ens DNA. Sedan kan väl olika poliser vara olika fula i hur de formulerar det; den jag stötte på var väldigt tydligt med att det inte är ett tvång, medan jag kan tänka mig att vissa istället försöker få det att låta som att det inte finns något val.

Vitsen med det hela är väl snarast att sålla ut så många människor från en misstänkt grupp som möjligt så att man kan fokusera sina resurser på de får individer som finns kvar. Tex är det också vanligt med vittnesmål som pekar ut oskyldiga människor, och då kan man avfärda dem direkt från utredningen utan att behöva spendera tid på att försöka kartlägga deras aktiviteter.
Citera
2016-03-01, 10:14
  #6
Avstängd
frifarts avatar
vad som görs med dna prov på människor som visat sej vara oskyldig till allt de misstänkts för är väl den viktigaste frågan , skulle lätt lämna prov till polis som bevisade att jag är oskyldig till allt om jag viste att dessa prov raderades efter ett tag , hur är det med detta i dag ? troligtvis sparas ditt prov i något register livet ut fast du aldrig snattat en kola en gång ens
Citera
2016-03-01, 12:14
  #7
Medlem
starbounds avatar
Det finns för i helvete ett skydd i konstitutionen mot påtvingade kroppsliga ingrepp.
Citera
2016-03-01, 12:31
  #8
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hafflan
Vill ta ett dna på pappan till mina barn hur går vi till väga
Frågan är vad syftet är. DNA-prov pga. av vad? Om ni (du och pappan) vill göra det själva så finns det ju lab som man kan anlita privat, det är ganska enkelt idag.

Om faderskapet inte är fastställt så vänder ni er till Socialnämnden, de kan begära DNA-prov av pappan om du pekar ut honom som pappa.

Om faderskapet är fastställt, och du som mamma vill få det upphävt så blir det krångligt. Soc kan ju inte i efterhand ändra faderskapet, utan då måste det till domstol. Och den processen ska, som jag förstår det, väckas av fadern eller barnet och inte av dig. Har du ensam vårdnad om barnet så kan väl visserligen du föra barnets talan. Om det handlar om detta så bör du nog vända dig till advokat för råd. Fast då är det förstås mycket enklare om ”pappan” inte har någon kontakt med barnet och du berättar för honom att han inte är pappa, då kan han ju vilja få det testat för att sedan upphäva faderskapet och slippa betala underhåll och då driver han den processen.
Citera
2016-03-01, 12:45
  #9
Medlem
i samband med att flickan blev mördad joggingspåret i väsby tog polisen in info från mobilmasterna i närheten, därefter kollade dom alla mobilnummer som varit uppkopplade mot dessa vid aktuell tidpunkt, därefter hämtades ägarna in för att toppsas. Vet det eftersom en bekant till mig råkade ut för detta.
Citera
2016-03-02, 06:50
  #10
Medlem
Emerains avatar
I Juridik-forumet så är det helt Off topic att diskutera var man fysiskt kan hitta någon människa.
Ot raderat och varning utdelad.
/Moderator
__________________
Senast redigerad av Emerain 2016-03-03 kl. 19:57. Anledning: Fetade texten
Citera
2016-03-02, 20:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hafflan
Vill ta ett dna på pappan till mina barn hur går vi till väga
Finns utländska företag du kan posta föremål till, vissa erbjuder kuvert med insamlingskit till den som vill ha en tjänst utförd. Har du möjlighet att sno tandborsten är det ju en smal sak, annars kan man svabba av en kaffekopp eller klippa av ett cigarettfilter. Problemet blir ju mest att du kan ju inte komma och svamla om vad du vet i efterhand då det kan vara brottsligt beroende på hur du gjorde.

Du behöver referensmaterial till faderskapstest, dvs även prov från barnet.

Ska du ha hållbara analyser som går att använda juridiskt får du vända dig till soc som redan har nämnts.
__________________
Senast redigerad av scheele 2016-03-02 kl. 20:06.
Citera
2016-03-03, 16:52
  #12
Medlem
Helt sjukt är det tycker jag...värt att veta när man vill toppsa rätt människa eller om den andra perslnen på bilderna har andra namn än jonas oredsson bor i stockholm nu
Citera
  • 1
  • 2
dna

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback