• 1
  • 2
2010-08-04, 19:12
Medlem
Ja, hur många Carl Gustav kpistar kan det finns kvar i Sverige, I aktiv tjänst eller i förråd runtom i landet?
Citera
2010-08-04, 19:34
Medlem
JohnMiltons avatar
De smälte väl ner alla de kunde så det kan inte vara särskilt många.
Citera
2010-08-04, 19:39
Medlem
Sinkomiess avatar
M45 finns inte kvar inom försvaret och har såvitt jag vet gått till smältdegeln. De som finns kvar idag är musée föremål eller privatägda. Omöjligt att säga hur många, men det rör sig aldrig om nåt stort antal.
Citera
2010-08-04, 20:31
Medlem
Fanjunkarens avatar
Finns lite över hundra kvar i den undre världen.

Citat:
Järna 1986
Den största förrådssprängningen någonsin. Förrådet innehåller bland annat ammunition till automatvapen samt handgranater.
Det är fortfarande oklart hur mycket som försvann eftersom hela förrådet flög i luften.

Botkyrka 1991
Den så kallade Militärligan slår till mot en vapenkasun utanför Stockholm. De får med sig 124 k-pistar, 92 AK4or 5 kulsprutor modell ksp/58. Några veckor senare stjäl de ammunition och magasin. Senare används en del av vapnen vid ligans rån.
Falun 1994
Två värnpliktiga vakter rånas på sina vapen av tre maskerade och beväpnade män inne på I13. Gärningsmännen får också med sig ett magasin med 20 skarpa skott.

Kungsängen 1996
19 automatvapen försvinner sedan gärningsmännen kunnat härja ostört inne på I1 Svea Livgarde. Att de inte avslöjas på plats beror på att värnpliktiga har ritat kartor av området och visat hur bevakning gick till.
Fyra personer döms till fängelse.

Norrtälje 1998
Inne på Lv 3 låter sig en värnpliktig vakt bakbindas medan hans kumpaner försvinner med fem AK5or och sju magasin med ammunition. Efter någon vecka grips de inblandade.

Strängnäs 1998
En värnpliktig vakt vid P10 kommer över tolv automatvapen genom att hota sina vaktkolleger med vapen och kedja fast dem. Gärningsmannen och en kumpan grips senare. De döms till fem respektive fyra års fängelse. Vapnen är fortfarande borta.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article149677.ab
Citera
2010-08-04, 20:50
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Finns lite över hundra kvar i den undre världen.

Militärligan är nog inte enda som snattat Kpistar de ~60 år som de funnits i förråd.
Citera
2010-08-04, 20:55
Jag har bara sett en i Norge. Och dom militærligan tog, återfanns væl dom flesta. Eller minns jag helt fel?
Citera
2010-08-04, 20:58
Medlem
Fanjunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oslofalk
Jag har bara sett en i Norge. Och dom militærligan tog, återfanns væl dom flesta. Eller minns jag helt fel?

Nja, dom försökte ju sälja tillbaka alltsammans till staten men planen gick i stöpet.
Citera
2010-08-04, 21:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Militärligan, jo man hittade många vapen nedgrävda där man tog dem, men jag är inte säker på om man hittade igen allt. Däremot kan det säkert finnas andra förråd folk varit in i, de har ju ändå haft god tid på sig innan de försvann.
Citera
2010-08-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheVirusOddball
Ja, hur många Carl Gustav kpistar kan det finns kvar i Sverige, I aktiv tjänst eller i förråd runtom i landet?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
De smälte väl ner alla de kunde så det kan inte vara särskilt många.

Många smältes med, men jag är rätt säker på att det finns ett lager kvar undangömda någonstans.

Det finns alltid några gamla tvärviggar som inte gillar sådana beslut och fifflar lite med sina papper på förråden, så att det ser ut som att dom skickat alla k-pistar till nedsmältning.

Jag kommer ihåg när det visades på nyheterna när det kom lastbilar med flaken full av k-pistar till järnverket i Luleå. Dom tippades bara på backen och sedan kom en stor lastmaskin och skopade upp dom för att sedan tippa dom i smältugnen..

Det var en gäng beväpnade militärer runt om som såg till att inget försvann. Dom hade till och med pixlat deras ansikten i nyhetsinslaget. Men en chef på järnverket fick ändå sparken för ett tag sedan då man hittade en k-pist på hans rum.. Han hade lyckats plocka åt sig en trots bevakningen..

.
Citera
2010-08-05, 14:41
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Många smältes med, men jag är rätt säker på att det finns ett lager kvar undangömda någonstans.

Det finns alltid några gamla tvärviggar som inte gillar sådana beslut och fifflar lite med sina papper på förråden, så att det ser ut som att dom skickat alla k-pistar till nedsmältning.

Jag kommer ihåg när det visades på nyheterna när det kom lastbilar med flaken full av k-pistar till järnverket i Luleå. Dom tippades bara på backen och sedan kom en stor lastmaskin och skopade upp dom för att sedan tippa dom i smältugnen..

Det var en gäng beväpnade militärer runt om som såg till att inget försvann. Dom hade till och med pixlat deras ansikten i nyhetsinslaget. Men en chef på järnverket fick ändå sparken för ett tag sedan då man hittade en k-pist på hans rum.. Han hade lyckats plocka åt sig en trots bevakningen..

.

För fan, medalj skulle han haft! Sånt där kallas civilkurage.
Citera
2010-08-05, 15:48
Medlem
Asgarvads avatar
Det finns skytteföreningar som pysslar med k-pistskytte och de har sina vapen kvar.
Citera
2010-08-05, 16:13
Medlem
Sinkomiess avatar
Hur många vapen kan det omfatta? Kan inte tänka mig att det är många som får hålla på med en så rolig fritidssysselsättning.

Hur är det med polisens vapen? De använde ju Kpist45 tidigare, har de också åkt på tippen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in