2011-09-07, 16:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du har rätt i en sak, åklagaren har inga som helst skäl att redovisa detaljer som inte stödjer hans version. Den som avgör det är han själv förstås, som förundersökningsledare.

Du kan säga att det beror på att det är obetydlig information, men det vet vi inte om det var åklagarens skäl.

I Almfallet var FUP på 4000 sidor innehållande kompletta telefonlistor, positioneringar och troligtvis även samtliga förhör, PM och allt annat som kunde ha relevans för fallet.
Men försvaret måste väl ha rätt till allt undersökningsmaterial som eventuellt kan stödja klienten, som t.ex. hela slasken inkl telefonlistor?
Citera
2011-09-07, 16:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kan vara så skrev man inte att det slutgiltigt skulle vara så.

En presenning borta säger du.
Efter M försvann verkar det som Fredrik har kört grus och en ramp som inte låg innan hade tillkommit.
Vad har man där?
Jag vill tillägga att jag är allergisk mot djurplågare/mördare förövrigt.
Har man inte känslor för djur har man det inte heller för människor är min åsikt.

Ska vi inte köra nära relations mord enligt BRÅ ocksåså har man ett scenario som är mer tänkbart än en främling.

Det som sägs angående rampen är att den har kommit dit dagarna före eller efter. Om han kört grus efter hennes förvinnande vet jag inte, har inte sett någon information om detta.
Citera
2011-09-07, 16:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men försvaret måste väl ha rätt till allt undersökningsmaterial som eventuellt kan stödja klienten, som t.ex. hela slasken inkl telefonlistor?

Jag hade hellre sett en FUP på 2200 sidor och en slask på 600 sidor.

Javisst, men det finns inga skäl för åklagaren, som har sin bild klar, att behöva underlätta detta.

Tror lagmannen sa åt åklagaren tre gånger att lämna ut material, som borde ha varit självklar. Dessutom även att följa upp spår som Holland, vilket även det borde varit självklart.
Citera
2011-09-07, 16:54
Medlem
Citat:
En presening saknas, enligt Marinas anhöriga..

Detta är faktiskt också ganska konstigt. Mina anhöriga har då ingen koll på hur många presenningar jag har. Och jag kan inte namnge en enda person i hela världen som jag vet hur många han/hon har.

Eller så kan man fråga såhär: VARFÖR hade Marinas anhöriga järnkoll på hennes antal presenningar??
Citera
2011-09-07, 16:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det som sägs angående rampen är att den har kommit dit dagarna före eller efter. Om han kört grus efter hennes förvinnande vet jag inte, har inte sett någon information om detta.

Pettersson var vid Marinas hus för cirka tre dagar sedan. Han såg
då en blank ramp upp längs hennes hustrappa. Den rampen har Pettersson aldrig tidigare sett

Zehm såg en ramp som låg över utetrappan som leder till bostadshusets entré. Han utbrast att
den rampen inte låg där när han var på platsen tisdag 2010-07-27.

Zehm såg senare att det var två ramper som låg ovanpå varandra på utetrappan samt sex
stycken stenplattor lagda parvis på marken nedanför ramperna. Han uppgav att det var den
övre breda rampen som inte låg över trappan 2010-07-27. Enligt Zehm har troligen den
nedre smala rampen legat där tidigare. Han kan inte svara på om de sex stenplattorna låg där
2010-07-27.

Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Detta är faktiskt också ganska konstigt. Mina anhöriga har då ingen koll på hur många presenningar jag har. Och jag kan inte namnge en enda person i hela världen som jag vet hur många han/hon har.

Eller så kan man fråga såhär: VARFÖR hade Marinas anhöriga järnkoll på hennes antal presenningar??

Kan det röra sig om vem som införskaffat dom eller med moderns arbete?
Citera
2011-09-07, 16:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Du har rätt i det, med tanke på att de anhöriga besökte huset väldigt sällan de sista åren. Det kan omöjligt veta om denna presening använts till någon annan, slängts eller om eventuellt nya har köpts in.

Det kanske saknas 5 preseningar eller ingen, utifrån vad som hänt under åren.
Citera
2011-09-07, 17:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

FUP, sid 490:
Citat:
Det andra är att det alltid funnits tre presenningar...två presenningar har alltid täckt trädgårdsmöblerna som står vid ingången. [L] vill minnas det är två långa presenningar som täckt trädgårdsmöblerna och fhl Nejding förstod rätt fattades en av dessa långa trädgårdstäckande presenning. Den tredje presenningen är smutsig och finns bodegan.
Man behöver inte ha järnkoll på antal presenningar för att se att en fattas på en trädgårdsmöbel.
Citera
2011-09-07, 17:00
Bannlyst
Citat:
Var har du läst det fetstilta?

Nej, jag läste för slarvigt eller kom ihåg fel..det var sonens kompis som föräldrarna skulle följa hem, de passerade då Marinas hus..fup 46.
Citera
2011-09-07, 17:05
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Du har rätt i det, med tanke på att de anhöriga besökte huset väldigt sällan de sista åren. Det kan omöjligt veta om denna presening använts till någon annan, slängts eller om eventuellt nya har köpts in.

Det kanske saknas 5 preseningar eller ingen, utifrån vad som hänt under åren.

Nja kan det vara så att Laila eventuellt har varit med då dessa inköp gjorts?
Eller via sitt arbete har varit inblandad.
En presenning försvinner sällan om det inte är sönder dvs och bor man så bör det ligga där även om det är sönder.
Det ser ju inte direkt välstädat ut och ingen organisation vad det gäller ordning.
Man kör grejer till tippen som man inte behöver och det ser inte ut som man besökt det stället för ofta direkt.
Presenningar är något som är bra att ha.
Citera
2011-09-07, 17:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det finns ju många silverfärgade bilar..grannens son var på besök i samma veva, vad hade han för bil t ex? Sen är det en vändplan vid Marinas hus så det kan ha varit vem som helst som bara vände där. Det är ju knappast någon som hämtat Marina i alla fall då FS såg att hon åkte iväg i sin bil.
Ok, nu har du rättat att det var en av sonens kompisar som var på besök.
FUP, sid 46:
Citat:
De berättar att de skulle följa en av sonens kompisar hem den 28/7, på onsdagen vid
18-tiden, de passerar då Marinas hus.
De var inte bilburna, annars hade de inte passerat M:s hus. Det är en återvändsgränd för bilar.
Citera
2011-09-07, 17:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Man behöver inte ha järnkoll på antal presenningar för att se att en fattas på en trädgårdsmöbel.

Men, är det inte märkligt att hon säger att den fattas just nu med tanke på att den preseningen togs bort under våren i samband med att de stostädade verandan efter vintern. Hon hade till och med varit där efter städningen och då har preseningen inte varit där.

Ett tips är att de letar i någon av uthusen så kanske de kan hitta den trasiga preseningen.
Citera
2011-09-07, 17:24
Bannlyst
Mrs Magoo...Jag håller med om att det är många djur som dör runt FS, men jag tror att denna hund Kate hade, dog en naturlig död. Det hon beskriver låter som livmoderinflammation (pyometra) och är väldigt vanligt hos tikar. Kate tror själv att det är något med underlivet på hunden, (det kommer antagligen var.)

Hunden blir då ofta slö, vill inte gå ut..den stretar emot. Min hund råkade ut för detta i våras. Jag tog henne dock till veterinär och det var verkligen på håret. De sa att hon inte hade klarat sig om jag väntat en dag till, och då var jag snabbt iväg till veterinären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in