2011-09-05, 20:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
/.../ Det bor en Johan Eriksson i Lidköping, men det kan inte vara samma person då även han har hört om denna man i Linköping, enligt förhör.
Han har inte "hört om denna man i Linköping"; han har bara nämnt Linköping, Västervik samt Gävle, att ingå i en planerad "roadtrip" (FUP, s. 564). F.ö. har man så långt möjligt sökt utreda alla MJ:s kontakter och bekantskaper; se FUP 540ff plus olika vittnesförhör.
Citera
2011-09-05, 20:32
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Jag vidarebefodrar det svar han gav. Om du anser det felaktigt eller har andra synpunkter behöver du formulera det till en anständig fråga så får du säkert svar på det också.

Intressant att notera hur du här kommer att agera språkrör i tråden för en misstänkt mördare, FS.
Har du funderat över vilka signaler du sänder genom att inte ha tydliga gränser för din roll i tråden respektive misstänkt GM?

Jag rekommenderar dig att om Du vidarebefordrar ett svar från FS, då skall du skilja mellan att använda dina egna ord för vad som FS sagt, eller så citerar du hans ord direkt.

"
Citat:
Han var hemma innan han åkte till kyrkogården senare på kvällen."
Är det dina ord om FS, "Han", eller är det FS egna ord om sig själv i tredje person?

Effekten av din "vidarebefordran" av FS ord, blir att som du direkt ser här hur postare kommer att ställa frågor till dig istället för till FS, och du kommer att svara i hans ställe , ur det som du tolkat i FS pm-svar. Varför citerar du inte direkt det FS skrivit och sätter inom citationstecken - " -.
Du återgav tidigare en msn-konversation ordagrant. Var det hela eller delar av den?

På det här sättet som jag gett exempel på oklara gränssättnngar, blir det svårt att avgöra om du vill var förhörsledare å trådens vägnar, eller om du vill leka FS försvarsadvokat.
Citera
2011-09-05, 20:33
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om du hade mördat Marina, hade du inte hittat på något bättre då?

Bättre än vadå? - Har man inget alibi så har man inte...
Citera
2011-09-05, 20:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Den 28 juli befann sig FS i närheten av sjön Anten när han fick ett försenat grattis-sms till sin mobil. Vad gjorde han där tro?
Kanske skulle besöka den som gratta honom.
Citera
2011-09-05, 20:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Bättre än att sitta på en gravsten. Om du begår ett brott och ljuger om var du var, skulle du inte hitta på något bättre? "Satt på en pub, gick på nattbio, strosade i hamnen, låg hemma och sov".
Citera
2011-09-05, 20:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Intressant att notera hur du här kommer att agera språkrör i tråden för en misstänkt mördare, FS.
Har du funderat över vilka signaler du sänder genom att inte ha tydliga gränser för din roll i tråden respektive misstänkt GM?

Jag rekommenderar dig att om Du vidarebefordrar ett svar från FS, då skall du skilja mellan att använda dina egna ord för vad som FS sagt, eller så citerar du hans ord direkt.

"
Är det dina ord om FS, "Han", eller är det FS egna ord om sig själv i tredje person?

Effekten av din "vidarebefordran" av FS ord, blir att som du direkt ser här hur postare kommer att ställa frågor till dig istället för till FS, och du kommer att svara i hans ställe , ur det som du tolkat i FS pm-svar. Varför citerar du inte direkt det FS skrivit och sätter inom citationstecken - " -.
Du återgav tidigare en msn-konversation ordagrant. Var det hela eller delar av den?

På det här sättet som jag gett exempel på oklara gränssättnngar, blir det svårt att avgöra om du vill var förhörsledare å trådens vägnar, eller om du vill leka FS försvarsadvokat.

Fortsätt du analysera i Magnussontråden så du inte drar med dig dina gelikar och förstör denna tråd också.

Detta är det enda svar du får från mig i denna tråd och orsaken till det går att finna i Magnussontråden.
Citera
2011-09-05, 20:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om du hade mördat Marina, hade du inte hittat på något bättre då?
Det kan tänkas, men FS kom i den uppkomna situationen inte på något bättre. - Kompisar behöver namnges, hotell behöver både namnges och betalas, på de flesta platser riskerar man att stöta ihop med vittnen, det finns grannar, övervakningskameror, osv. - Han valde alltså ett alibi där varken tider eller platser kunde kontrolleras, och några vittnen behövde han ju aldrig oroa sig för...
Citera
2011-09-05, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Kanske skulle besöka den som gratta honom.

Inte enligt den som grattade honom.
Citera
2011-09-05, 20:43
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Visserligen, men att dra till med en kyrkogårdsövernattning, det känns ovanligt dumt. Risken att nån har sett FS där är ju minimal, det blir glest när man kallar till vittneskonfronation

Vad som helst hade varit troligare än en kyrkogård. En okänd prostituerad, vad som helst.
Citera
2011-09-05, 20:45
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Du har berättat en hel del om M. Från hennes monologer om det perfekta mordet till tysken.

En fråga uppstår. Och ta den inte på fel sätt nu. Jag är _inte_ ute efter att misskreditera:

Finns det någon möjlighet (tror du) att hon har drivit med dig i det mesta hon sagt och att det är därför du inte får ihop saker och ting nu?

Ingen fara. Jag tar självklart inte illa upp av relevanta frågor. Marina och jag hade många intressanta samtal och diskussioner om det mesta, och det känns väldigt udda att hon medvetet skulle ha försökt att vilseleda mig. Det är också just därför som jag reagerar så starkt att Tysken skulle vara samma person som ägde hennes hus före henne. Jag får inte ihop det riktigt, men jag är dock fortfarande helt säker på vad hon sade. Det var rätt så ofta som vi talade om Tysken som smög runt hennes tomt och försökte att få en glimt av lite bar hud.. Sedan så pratade Marina även att "honom som jag köpte huset av - Tysken" i samband med saker som hon hade synpunkter på vad gäller lönnfacken och liknande. Hon berömde PZ för hans innovativa byggnadsteknik och smarta lösningar. Det är med stöd av detta som jag tycker att det låter helt uppåt väggarna om dessa båda personer skulle vara en och samma person - Tysken. Och, det är också därför som jag är helt bergis på att "Tysken" är den kufiska mannen i det lilla rucklet, och att PZ är "Den tidigare ägaren till mitt hus". Men, jag säger som Quarell säger: Skit samma..

Citat:
Skit samma. PZ och LS är olika personer, PZ är tidigare ägare av M:s hus, LS är ägaren av sommarstugan som är M:s närmaste granne. Vem som kallas tysken har antagligen ingen betydelse för försvinnandet.

Enligt FS är LS pedantisk i trädgården. Är den pedantiskt skött i år också, eller har han inte varit där? Om han har varit där kan vi sannolikt utesluta att M ligger i stugan, annars inte. Jag är fortfarande nyfiken på stugan.

Jag har inte varit uppe i Övre Röra sedan slutet på februari -06, så jag vet inte hur det ser där i dagsläget. Men när jag och Marina umgicks så var tomten vid den lilla stugan inget särskilt. Det var rätt så ovårdat enligt min uppfattning. Dels för att LS inte var där särskilt ofta, men också för att han oftast var nere i djupa depressioner. En gång så blev Marina såpass orolig över hans hälsa att hon rådfrågade mig vad vi skulle göra. LS bil stod på tomten, och Marina hade inte sett till honom på många dagar. Inte ett livstecken. Jag smög in på eget bevåg och försökte titta in i fönsterna om jag kunde se något av honom. Men det var helt igenbommat och kolmörkt, så det gick inte att se ett skit. Dagen efter så var LS bil borta, och Marina uttryckte en lättnad. "Han har i alla fall inte skjutit sig, och han ligger inte död därinne..".
Citera
2011-09-05, 20:47
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Bättre än att sitta på en gravsten. Om du begår ett brott och ljuger om var du var, skulle du inte hitta på något bättre? "Satt på en pub, gick på nattbio, strosade i hamnen, låg hemma och sov".

Det där beror helt och hållet på vad man mentalt är kapabel till. Sedan finns det en mängd andra omständigheter: finns det ngn i ens närhet som hade kunnat ställa upp med alibi?

Många ställen har övervakningskameror idag och det skulle vara mkt dumt att säga att man varit på krogen, bio etc. om man inte varit det. Dessutom finns där i regel en massa människor som alla kommer säga att de inte sett personen ifråga.

Och apropå kameror, rättare sagt: webbkameror som visar trafiken. Raderas bilderna omgående, efter ett dygn eller hur lång tid tar det?
Citera
2011-09-05, 20:48
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Fortsätt du analysera i Magnussontråden så du inte drar med dig dina gelikar och förstör denna tråd också.

Detta är det enda svar du får från mig i denna tråd och orsaken till det går att finna i Magnussontråden.

Nu är det ju så att jag läser och följer även detta fall och har noterat din självpåtagna roll här då du ju inte är osynlig.
Jag påpekade viktiga gränsdragningar i sakfrågan i detta fall, ang att vidarebefordra någon annans utsaga,och anser att du bör hålla på gränserna för vilken roll du har i tråden och gentemot misstänkt GM.
Vad Örebro-tråden beträffar ser jag ingen koppling mellan dessa båda fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in