Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
'
Nej, det gäller inte alla. Om den frihetsberövade genom sitt eget agerande orsakat att han häktades så kan ersättningen mycket väl stanna vid 0 kronor. (Ytterligare ett kategoriskt och felaktigt uttalande av dig.)
En resning innebär att den gamla domen upplöses och att rättegången tas om. Det är inte detsamma som att åtalas för samma brott igen. Det är fortfarande det ursprungliga åtalet som ligger som grund för den rättegången.
Det diskuterades om personer med inkomst vs arbetslösa skulle ha rätt till samma ersättning, vilket jag syftade på. Inte om personer som själva med sitt eget agerande satt sig i en situation där de häktats, vilket inte är aktuellt här.
För att förtydliga så avser jag ersättning för lidande och inte den ersättning som avser förlorad arbetsinkomst så du inte behöver vifta med din självgoda pekpinne igen, vilket verkar vara ytterligare ett kategoriskt uppsåt med dina inlägg.
Men i övrigt så gillar jag dina inlägg, i vanliga fall, och läser alltid dessa när jag springer på dom.