2014-01-23, 21:02
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Och fingeravtrycket - hör och häpna - tillhör troligast ägaren av sängen. Det är säkert inte okomplicerat att ta fingeravtryck på kroppsdelar i föruttnelse.
Troligast ägaren av sängen? Men polis har inte säkerställt att så är vilket görs att frågan lämnas öppen.
Citera
2014-01-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och det konstiga var att det inte kunde återskapas innan. Vilket då gjorde att man kunde tro att det var något som hänt när den avsändande telefonen slogs sönder, eller något.

Men det var alltså ett riktigt meddelande med, måste det vara, falsk avsändare. Och då kunde de övriga meddelandena också ha falsk avsändare.

Det var väl i december? Undrar varför man inte kunde återskapa det innan. Vad jag vet så finns ingen ny teknik eller så, på det området.

Falsk avsändare?
Hur menar du då? Och inget dravel nu som du inte kan belägga, då kan du bespara oss det.
Citera
2014-01-23, 21:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Falsk avsändare?
Hur menar du då? Och inget dravel nu som du inte kan belägga, då kan du bespara oss det.

Inte Marina som skickade, alltså.
Citera
2014-01-23, 21:12
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Nej, jag menar att det är omöjligt att ta fingeravtryck från en förmultnad kropp. Men säkert som du säger - fingeravtryck kan ha tagits in på annat sätt. Tänkte inte på det.
M och F har tidigare stått anklagad för barnmisshandel, ett fall som gick till domstol. Har man tidigare vart misstänkt för brott så brukar väl polis ta fingeravtryck?

Sen finns det mängder med föremål som ägds av M som går att pensla. Ett fingeravtryck är rätt unikt till att passa just en individ.
Citera
2014-01-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inte Marina som skickade, alltså.

Ok.

Det var kanske i december.
Det finns forensiska verktyg som hela tiden utvecklas. Vissa enheter är svårare än andra att återskapa.
Citera
2014-01-23, 21:19
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Att smset kunde återskapas är mycket värt men jag tror också att KH blev nedgraderad på skalan då hon hade flashbackat och spekulerat för mycket
I framtiden borde åklagare och försvar inleda sina förhör i rättegång med att ställa frågan ifall en person läst/diskuterat i diskussionsforum. Jag lovar dig att en majoriter av målsäganden och vittnen har gjort det. Naivt annars.
Citera
2014-01-23, 21:20
Medlem
Goda nyheter!
Jag vågade hoppas först när åklagaren hade hållit sin slutplädering. Den lämnade inga tvivel om vem som var skyldig. Som flera andra här tror jag snarare på att FS har en personlighetsstörning än att han är psykiskt sjuk, så han borde få sitta av sitt straff kan jag tycka. Jag läste någonstans att han har extra jobbigt med att vara inlåst. Har han någon möjlighet att fejka psykisk sjukdom..?
Citera
2014-01-23, 21:21
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
M och F har tidigare stått anklagad för barnmisshandel, ett fall som gick till domstol. Har man tidigare vart misstänkt för brott så brukar väl polis ta fingeravtryck?

Sen finns det mängder med föremål som ägds av M som går att pensla. Ett fingeravtryck är rätt unikt till att passa just en individ.

Vi bor inte i USA, så varje fortkörningsbot leder inte till daktning
Citera
2014-01-23, 21:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I framtiden borde åklagare och försvar inleda sina förhör i rättegång med att ställa frågan ifall en person läst/diskuterat i diskussionsforum. Jag lovar dig att en majoriter av målsäganden och vittnen har gjort det. Naivt annars.

Kan det bero på annat än det du tror då det gäller vittnen? Det tror jag nämligen. Om ett vittne håller sig till det den har sett och det hela vägen, och inte ändrar sig eller sitter och framhåller en massa olika saker om det den sett., Eller då ett vittne söker information och tillrättalägger sitt vittnesmål, så ser det inte bra ut. Det är inte så att du ska dra alla vittne över en kam och påstå att förtroendet sjunker för att man nämner något på internet. Det gäller att sortera helt enkelt.
Citera
2014-01-23, 21:23
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Goda nyheter!
Jag vågade hoppas först när åklagaren hade hållit sin slutplädering. Den lämnade inga tvivel om vem som var skyldig. Som flera andra här tror jag snarare på att FS har en personlighetsstörning än att han är psykiskt sjuk, så han borde få sitta av sitt straff kan jag tycka. Jag läste någonstans att han har extra jobbigt med att vara inlåst. Har han någon möjlighet att fejka psykisk sjukdom..?

Inte i dagens läge det är nog svårt. Förr gick det nog men inte i dag. Så nej, han kan inte spela till sig vård istället för fängelse. Han har ju vissa störningar, men inte slag med att vara berättigad till vård.
Citera
2014-01-23, 21:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Vi bor inte i USA, så varje fortkörningsbot leder inte till daktning
SKL hade, i strid med lagen, Marinas DNA kvar sedan misshandelsmålet där hon friades.
Citera
2014-01-23, 21:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja fan, där ser man hur det kan gå. Svårbedömt fall som tusan, men sista SMSet var sannolikt det som vägde till FS nackdel. Utan det hade Svenkvist stått där med bilar som flyttas runt och en LJ som inte vet vilken vecka det var.
Heder åt alla vittnen som ställt upp. Särskild heder åt KH som trots mothugg från myndigheter satta att försvara individen bjöd på holmgång, en sista känga till Polisen vars utredningsarbete kommer stå i skolböckerna under raden mindre lyckade FU.

Jag skulle tro att med fallet MJ kommer fler mördare att fällas, beviskraven har sänkts, vilket kanske blir en nagelbitare för de skyldiga och oskyldiga som sitter i Polisens klor & uppklarande hets.
Ja, där ser man hur det kan gå....det hade du inte trott du som inte ens trodde på en
beviljad resning...

Sedan kan du gärna bespara oss snack om "sänkta beviskrav" ty vad var lydelsen i
beskedet som kom idag: "Övertygande bevisning föreligger mot Fredrik Svensson".
Det kan man förstås ha delade meningar om hur pass övertygande denna bevisning är men
i alla fall fann de personer som räknas i sammanhanget att det var just bevisning
av det verkligt gedigna slaget. Det är vad som gäller och sen kan det invändas hur mycket som
helst men det spelar ingen roll ty nu är han dömd, Freddeponken och in ska han på kåken,
så det så.

Sista dygnen har särskilt du gått ut hårt mot vittnet Lennart och antytt att han skulle kunna
vara inblandad i mordet. Nu har hans fru skrivit i trådarna och hon har sett all smutskastning
som har ägt rum.
Jag tycker uppriktigt sagt att du om du har någon minsta ryggrad kvar skulle ta och be dessa
människor om ursäkt för det nämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in