2014-01-23, 20:32
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnapojken
Det här återskapade sms:et - har inte riktigt hängt med på när det ska ha skickats, till vem och vad det har stått.

Har följt tråden ganska bra men detta har jag missat helt, ngn som vill länka eller bara kortfattat berätta igen?
Fs skickade ett sms till sig själv ifrån mjs mobil, nu gick det att återskapa... Han har hela tiden förnekat att han fått det
Citera
2014-01-23, 20:32
Bannlyst
Citat:
Det här återskapade sms:et - har inte riktigt hängt med på när det ska ha skickats, till vem och vad det har stått.

Har följt tråden ganska bra men detta har jag missat helt, ngn som vill länka eller bara kortfattat berätta igen?

Den 29e kl.10.01 skickas ett SMS från MJ till FS.
FS har sagt att han inte har fått något och skyllt på Telia.

När det lyckades återskapas strax innan jul innehöll det ett meddelande om att MJ skulle vara borta en dag till.
FS säger vid nya förhör att han inte minns att han fått något SMS.

SMSet skickades från en mast ca.5km från ÖR, där FS telefon befann sig.

Vi får se hur man värderat detta i domen.
Citera
2014-01-23, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Och fingeravtrycket - hör och häpna - tillhör troligast ägaren av sängen. Det är säkert inte okomplicerat att ta fingeravtryck på kroppsdelar i föruttnelse.
Har inte hunnit läsa allt, men är du säker på att man daktat liket? Oftast tar man fingeravtryck från föremål man vet att den döda rört.
Citera
2014-01-23, 20:35
Medlem
Citat:

Från Marinas telefon skickas ca 1,5 dygn efter mordet "jag blir kvar tills i morgon" till FS.
FS förnekade hårt att han tagit emot det, och skyllde på Telias meddelandetjänst.
Det passade nämligen inte länge hans plan för att klara dig. Man misstänker att han själv skickat det.

Till saken hör att meddelandet återskapades så sent som i november.
Citera
2014-01-23, 20:35
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja fan, där ser man hur det kan gå. Svårbedömt fall som tusan, men sista SMSet var sannolikt det som vägde till FS nackdel. Utan det hade Svenkvist stått där med bilar som flyttas runt och en LJ som inte vet vilken vecka det var.
Heder åt alla vittnen som ställt upp. Särskild heder åt KH som trots mothugg från myndigheter satta att försvara individen bjöd på holmgång, en sista känga till Polisen vars utredningsarbete kommer stå i skolböckerna under raden mindre lyckade FU.

Jag skulle tro att med fallet MJ kommer fler mördare att fällas, beviskraven har sänkts, vilket kanske blir en nagelbitare för de skyldiga och oskyldiga som sitter i Polisens klor & uppklarande hets.

Jaa, och du som jämför med enstaka andra rättsfall i det avseenden som passar för dina motiv/teorier men förkastar statistiken. Detta blev åter igen en pinne i statistiken.
Heder åt vittnen? Dags för en liten ursäkt? Det finns trots allt en del involverade här på tråden som skulle välkomna detta
Senast redigerad av Titiana 2014-01-23 kl. 20:39.
Citera
2014-01-23, 20:37
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har inte hunnit läsa allt, men är du säker på att man daktat liket? Oftast tar man fingeravtryck från föremål man vet att den döda rört.
Nej, jag menar att det är omöjligt att ta fingeravtryck från en förmultnad kropp. Men säkert som du säger - fingeravtryck kan ha tagits in på annat sätt. Tänkte inte på det.
Citera
2014-01-23, 20:44
Medlem
Grandiosos avatar
GT hinner inte ens berätta hur det gått i Marina-rättegången innan Leif GW Persson själv gissar utgången:

– Blev han fälld eller?

Kriminologen och professorn har tidigare utgått från att exsambon är skyldig till mordet på Marina Johansson.

– Det tyckte jag var ganska tydligt att han hade gjort något med henne. Det verkar vara ett klassiskt mord. Och att han nekar, om det inte är han så hade han haft möjlighet att förklara sig. Utrymme för annan gärningsman finns inte, säger Leif GW Persson och fortsätter.

– Bortom allt rimlig tvivel. Pang. Där sitter han.

Leif GW Persson tror att exsambon planerat mordet.

– Han har kroknat på henne.

Professorn tror inte att exsambon döms till kindre än 20 års fängelse.

– Här passar väl livstid alldeles utmärkt så det hoppas jag att han får. Då får han tid att besinna sig också,
säger Leif GW Persson och fortsätter.

– Han kan ju få prövningstillstånd men det har jag väldigt svårt att tro att han får.

– Det är skönt att det fick en upplösning.

Han tror även att han kommer att dömas till brott mot griftefriden.

– Om man mördat någon så är det inte fritt fram att slänga dem i naturen. Det kostar extra.

Läs mera: http://www.expressen.se/gt/leif-gw-persson-sa-javla-sjuk-ar-han-inte/
Citera
2014-01-23, 20:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Från Marinas telefon skickas ca 1,5 dygn efter mordet "jag blir kvar tills i morgon" till FS.
FS förnekade hårt att han tagit emot det, och skyllde på Telias meddelandetjänst.
Det passade nämligen inte länge hans plan för att klara dig. Man misstänker att han själv skickat det.

Till saken hör att meddelandet återskapades så sent som i november.

Och det konstiga var att det inte kunde återskapas innan. Vilket då gjorde att man kunde tro att det var något som hänt när den avsändande telefonen slogs sönder, eller något.

Men det var alltså ett riktigt meddelande med, måste det vara, falsk avsändare. Och då kunde de övriga meddelandena också ha falsk avsändare.

Det var väl i december? Undrar varför man inte kunde återskapa det innan. Vad jag vet så finns ingen ny teknik eller så, på det området.
Citera
2014-01-23, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och det konstiga var att det inte kunde återskapas innan. Vilket då gjorde att man kunde tro att det var något som hänt när den avsändande telefonen slogs sönder, eller något.

Men det var alltså ett riktigt meddelande med, måste det vara, falsk avsändare. Och då kunde de övriga meddelandena också ha falsk avsändare.

Det var väl i december? Undrar varför man inte kunde återskapa det innan. Vad jag vet så finns ingen ny teknik eller så, på det området.

Det är en mycket logisk förklaring som lagmännen kommer ha med i sin dom.
Utan detta hade bevisläget varit lika TR/HR.
Bilarna som hoppar omkring & Tele2 som motsäger LJ hade skapat tvivel.

Nu finns det en möjlig koppling som är svår att säga mot.
Citera
2014-01-23, 20:57
Medlem
Skönt att vi nu förmodligen får se ett hårt straff.
En sådan här person ska vara inlåst!
Finns det bild på honom än?
Citera
2014-01-23, 20:58
Medlem
mjohan84s avatar
Att smset kunde återskapas är mycket värt men jag tror också att KH blev nedgraderad på skalan då hon hade flashbackat och spekulerat för mycket
Citera
2014-01-23, 20:59
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goddi
Skönt att vi nu förmodligen får se ett hårt straff.
En sådan här person ska vara inlåst!
Finns det bild på honom än?
Sök på marinamannen

https://anonfiles.com/file/b75c7e091511024338f904209147923f (till höger)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in