2011-05-29, 22:30
Medlem
saffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordin
Sas det inte att FS hade jobbat/hjälpt till på motorklubben i Stenungsund. Har varit där några gånger, och på vägen upp till klubben finns, eller fanns förut i alla fall ett skrotupplag med mängder av vitvaror bl.a. Det måste väl vara ett perfekt ställe att gömma en kropp på, i en gammal frysbox t.ex. som ska pressas och fragmenteras. Han har ju i alla fall känt till detta stället. Bara en tanke.

Jag tror att polisen varit nere på klubben, men om dom tittat i frysboxarna är ju en annan fråga
Ja vem vet..där man minst anar kanske!
Citera
2011-05-29, 23:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
@ mercy
Nä men ge dig nu, de har ju för helvete teknisk bevisning som binder FS till att ha mördat Marina.

Menar du då verkligen att åklagaren inte kommer att väcka åtal om kropp eller kroppsdel/delar inte påträffats?

Jag har dessutom två gånger länkat till de tillfällen åtal har väckts i mordfall utan kroppar, men det orkar du inte läsa, eller har du inte förmåga att ta det till dig.

Nu har jag ingen direkt statistik att peka på, men det känns som det finns fler friande domar då kropp saknas, än vad det finns fällande. (Något som knappast kan sägas om mordåtal generellt, som säkert i en bra bit över nio fall av tio leder till fällande dom.) Mercy har helt rätt i att det är extremt ovanligt med fällande domar då kropp och erkännande saknas. Talar vi om mord så kan det väl landa på kanske en handfull det senaste halvseklet. Ytterligare några stycken som fällts för vållande till annans död, grov misshandel eller liknande.

Jag ställer mig också lite frågande kring vad den här tekniska bevisningen kan bestå i. Okej, åklagaren påstår att det finns teknisk bevisning som binder FS till att ha mördat MJ. Advokaten kommer med all säkerhet påstå något annat. Frågan är alltså hur domstolen ser på frågan. Utan att veta vad det handlar om för bevisning går det ju förstås inte att ta ställning till, men att den ska vara helt vattentät är inte självklart. En blodig kniv, patronhylsor eller stora mängder blod från Marina bör han ju kunnat göra sig av med, kan man tycka.
Citera
2011-05-30, 05:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu har jag ingen direkt statistik att peka på, men det känns som det finns fler friande domar då kropp saknas, än vad det finns fällande. (Något som knappast kan sägas om mordåtal generellt, som säkert i en bra bit över nio fall av tio leder till fällande dom.) Mercy har helt rätt i att det är extremt ovanligt med fällande domar då kropp och erkännande saknas. Talar vi om mord så kan det väl landa på kanske en handfull det senaste halvseklet. Ytterligare några stycken som fällts för vållande till annans död, grov misshandel eller liknande.
Jag tror inte det finns så många friande domar heller, när kropp saknas. Framför allt handlar det om misstankar som inte har lett till åtal.

Även om åklagaren säger sig ha bevis nu, så räcker de inte till fällande dom. För om de skulle göra det ska han väcka åtal.
Citera
2011-05-30, 08:46
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Jag ställer mig också lite frågande kring vad den här tekniska bevisningen kan bestå i. Okej, åklagaren påstår att det finns teknisk bevisning som binder FS till att ha mördat MJ. Advokaten kommer med all säkerhet påstå något annat. Frågan är alltså hur domstolen ser på frågan. Utan att veta vad det handlar om för bevisning går det ju förstås inte att ta ställning till, men att den ska vara helt vattentät är inte självklart. En blodig kniv, patronhylsor eller stora mängder blod från Marina bör han ju kunnat göra sig av med, kan man tycka.

På vilket sätt kopplar du ditt inlägg till mitt av dig citerade inlägg?

Min hänvisning till artikeln om mordåtal utan kroppar syftade inte på utgången av desamma, utan var endast ett försök att för "mercy" visa på andra fall där åklagare ansett sig ha skäl att väcka åtal trots avsaknad av kropp.

Med tanke på Sannerholms uttalande 2011-04-05: "Den här gången har vi mer bevisning, bland annat teknisk bevisning som binder honom till brottet" tycker jag inte till skillnad från andra skribenter i denna tråd att det är förvånande vare sig att FS är fortsatt häktad eller att åklagaren nu uttalat sig om sin avsikt att väcka åtal.

Tycker du själv det är anmärkningsvärt att han väcker åtal trots avsaknad av kropp?
Senast redigerad av essohasse 2011-05-30 kl. 08:50. Anledning: stavning
Citera
2011-05-30, 23:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
På vilket sätt kopplar du ditt inlägg till mitt av dig citerade inlägg?

Min hänvisning till artikeln om mordåtal utan kroppar syftade inte på utgången av desamma, utan var endast ett försök att för "mercy" visa på andra fall där åklagare ansett sig ha skäl att väcka åtal trots avsaknad av kropp.

Du förefaller vara ganska, hur ska man uttrycka det, polemiskt lagd. Inget fel i det, jag är lika dan. Med det inte sagt att mitt inlägg var direkt konfrontativt mot det du påstår. En del jag inte höll med om, men också en del jag så att säga utvecklade, utifrån mitt perspektiv. (Så som exempelvis svårigheterna att komma till fällande morddom vid avsaknad av kropp, jag säger inte emot dig med det.)

Citat:
Med tanke på Sannerholms uttalande 2011-04-05: "Den här gången har vi mer bevisning, bland annat teknisk bevisning som binder honom till brottet" tycker jag inte till skillnad från andra skribenter i denna tråd att det är förvånande vare sig att FS är fortsatt häktad eller att åklagaren nu uttalat sig om sin avsikt att väcka åtal.

Visst, men vad ska han säga? Han kan inte gärna ett halvår efter FS blivit släppt komma dragandes med ett kort och gott "vi gör ett nytt försök". Helt säkert har man någon form av "teknisk bevisning" (engelskans evidence, inte nödvändigtvis proof), som man inte haft tidigare. Vad den är värd återstår att se. För oss som utomstående är det ju omöjligt att bedöma.

Citat:
Tycker du själv det är anmärkningsvärt att han väcker åtal trots avsaknad av kropp?

För ett halvår sedan hade jag argumenterat mot den som påstod att åtal sannolikt skulle väckas även om kropp inte påträffas. Jag hade inte funnit det som anmärkningsvärt, men väldigt osannolikt och kanske uppseendeväckande. Med den senaste utvecklingen i åtanke så tycker jag inte det vore anmärkningsvärt, uppseendeväckande, fel eller konstigt om åtal väcks. Som du är inne på är det mycket som lutar åt det.
Citera
2011-05-31, 16:28
Medlem
"Rättegång i Marina-fallet
2011-05-30 Allt tyder på Marina Johanssons försvinnande i Spekeröd slutar i en mordrättegång – utan att liket hittats. – Ja, det har vi beredskap för, säger åklagaren"

Står mer på
http://www.sodrastenungsund.se/

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan
Citera
2011-05-31, 17:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viv
"Rättegång i Marina-fallet
2011-05-30 Allt tyder på Marina Johanssons försvinnande i Spekeröd slutar i en mordrättegång – utan att liket hittats. – Ja, det har vi beredskap för, säger åklagaren"

Står mer på
http://www.sodrastenungsund.se/

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan

Intressant och jag måste redan nu säga att jag tror inte att åklagaren kommer att få honom fälld för mord.

Hur ska åklagaren kunna bevisa att Marina är död och framförallt hur hon dog.

Det är möjligt att man kan knyta GM till hennes död genom indicier, vittnesmål och kanske andra detaljer som utesluter annan GM, men hur kan man knyta någon till ett brott om det inte kan bevisa att det skett.

Hur ska rätten ställa sig till detta fall när det aldrig kommer att gå att bevisa, bortom allt rimligt tvivel, att hon är död och att någon har bragt henne om livet.

Det finns fall där personer dömts för mord, trots att kroppen aldrig återfunnits, men där har man kunnat utesluta alla andra alternativ samtidigt som förövarna binds till brottet genom vittnen och deras tidigare kriminella historia.

De lyckades inte ens få Alm fälld, fast de kunde bevisa att hon var död och att han hittades vid hennes kropp, då de aldrig kunde säga hur hon dog.

Så om de inte har bevismaterial som är flera liter blod, ett troligt mordvapen med hans fingeravtryck och utöver det ett hållbart motiv så är det slöseri med skattepengar.
Citera
2011-05-31, 17:26
Medlem
mercys avatar
Men jag undrar vad advokaten menade när han sa till maskroos " han kommer nog få sitta ett tag". Var det bevisningen han syftade på? Det måste vara något graverande som polisen fått fram ändå.
Citera
2011-05-31, 18:29
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Men jag undrar vad advokaten menade när han sa till maskroos " han kommer nog få sitta ett tag". Var det bevisningen han syftade på? Det måste vara något graverande som polisen fått fram ändå.

han sa även "sånt här tar alltid tid"
Citera
2011-06-01, 16:57
Medlem
HRTs avatar
Så han blir avrättad det var just därför!!!
Jag har inte umgåtts med Marina på flera år men hon ringde 2 gånger våren 2010 tyvärr hade jag en ryggfraktur och låg till sängs med svår värk och orkade inte prata det ångrar jag idag, eftersom hon ville få slut på förhållandet hon ville prata men... visst är det Fredrik som är boven.
Jag är inte en sån person som vänder kinden till, aldrigt gjort...

Undrar hur du själv tänkt om det var någon du kände eller någon i din familj..
Tom polisen sa till mig (inte i detta ärendet) att de förstår inte att folk bara accepterar vad som sker och inte tar lagen mer i egna händer..personligen hade han gärna fått känna på min motorsåg tills han berättar var hon finns jag lider med hennes föräldrar och syskon som fortfarande inget vet.
Tvi fan ett sånt jävla kräk..
Citera
2011-06-01, 17:06
Medlem
RetroPixels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Så han blir avrättad det var just därför!!!
Jag har inte umgåtts med Marina på flera år men hon ringde 2 gånger våren 2010 tyvärr hade jag en ryggfraktur och låg till sängs med svår värk och orkade inte prata det ångrar jag idag, eftersom hon ville få slut på förhållandet hon ville prata men... visst är det Fredrik som är boven.
Jag är inte en sån person som vänder kinden till, aldrigt gjort...

Undrar hur du själv tänkt om det var någon du kände eller någon i din familj..
Tom polisen sa till mig (inte i detta ärendet) att de förstår inte att folk bara accepterar vad som sker och inte tar lagen mer i egna händer..personligen hade han gärna fått känna på min motorsåg tills han berättar var hon finns jag lider med hennes föräldrar och syskon som fortfarande inget vet.
Tvi fan ett sånt jävla kräk..

Så varför har du inte gjort det ännu då?
Han var ju fri där ett bra tag så nog skulle du kunnat skrida till verket om du verkligen hade stake att göra det eller hur? Lite lättare att tala om att göra det på ett anonymt forum än att skrida till verket i verkligheten eller hur?

Nu har han varit inplockad ett bra tag, undrar om de har så mycket eller om det är den gamla vanliga "skicka tramsprover till labbet för att dra ut på tiden så vi kan komma på vad fan vi ska göra nu" grejen.
Senast redigerad av RetroPixel 2011-06-01 kl. 17:09.
Citera
2011-06-01, 18:17
Medlem
HRTs avatar
Hade hon varit min familj hade det redan hänt precis som jag tror de flesta skulle göra vad som helst för sina älskade, som jag skrev hade vi kontakt för många år sen jag kände på mig det var något hon ville prata om men som jag också nämnde har jag också varit ordentligt skadad o inte jobbat på nästan 2 år i väntan på operation rehab mfl..
Nu har jag mina egna bekymmer att komma tillbaka fullt till livet igen, men visst finns där en jävul inom mig som mer än gärna hade slitit sanningen ur hans kropp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in