2013-04-28, 22:48
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Har inget med Anvik att göra utan sannolikt är det hemma mobilen befinner sig.

Resningsansökan sidan 15

Tack, då kan polisen alltså se skillnad på när mobilen befinner sig i hemmet och nära hemmet (Anvik), om jag tolkar det rätt.
Citera
2013-04-28, 22:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack, då kan polisen alltså se skillnad på när mobilen befinner sig i hemmet och nära hemmet (Anvik), om jag tolkar det rätt.

Det är nog så att exakt plats på millimetern blir svårt, men det räcker för att fastställa att det med största sannolikhet är så att mobilen faktiskt är hemma,. Och har man inte skäl eller kan få domstolen att tro att hon är och badar då kommer det inte heller bedömas som sannolikt att hon levde då. Utan det är nog så att hon hörde inte av sig mer helt enkelt och det faller sig så att man kommer fastställa att hon va död vid tillfället som F säger att hon gick hemifrån.
Hon skulle på kalas och hade annat bokat dessa dagarna, så nej ingen hörde någonsin mer från M*rina.
Hon hörde alltid av sig regelbundet och va ständigt i telefonen, så det här är solklart.

Vid andra dömda mord med mobilmaster är det inte så att domstolen tror någon va och badade på platsen direkt och man har än så länge inte ifrågasatt polisens mobil positioner.
Citera
2013-04-28, 23:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är väl tidsmässigt så att då han promenerar som han då uppger spontant under vallningen, så görs en fordonsförfrågan, och här garderar han sig i fall han va synlig. Satte han sig inte också en stund?
Jo, han satte sig väl en kvart på ett par stenar i slänten - och kan ha haft sin mobil med sig.
Citat:
Brobacka naturreservat kanske har en del saker från M*rina dumpats där.
Varför åka så långt bara för just det ändamålet?
Citera
2013-04-28, 23:05
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jo, han satte sig väl en kvart på ett par stenar i slänten - och kan ha haft sin mobil med sig.Varför åka så långt bara för just det ändamålet?

Känner väl till sina hemma nejder men det är bara en teori från mitt håll för någonstans finns vapnet kulan, pass, väska osv.
Citera
2013-04-28, 23:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det är nog så att exakt plats på millimetern blir svårt, men det räcker för att fastställa att det med största sannolikhet är så att mobilen faktiskt är hemma,. Och har man inte skäl eller kan få domstolen att tro att hon är och badar då kommer det inte heller bedömas som sannolikt att hon levde då. Utan det är nog så att hon hörde inte av sig mer helt enkelt och det faller sig så att man kommer fastställa att hon va död vid tillfället som F säger att hon gick hemifrån.
Hon skulle på kalas och hade annat bokat dessa dagarna, så nej ingen hörde någonsin mer från M*rina.
Hon hörde alltid av sig regelbundet och va ständigt i telefonen, så det här är solklart.

Vid andra dömda mord med mobilmaster är det inte så att domstolen tror någon va och badade på platsen direkt och man har än så länge inte ifrågasatt polisens mobil positioner.

Jag har lite problem med vittnet L*nnart och kalsongmannen, att iakttagelsen ska ha skett vid ett-tiden den 28:de. Marina stängde ner datorn bara några minuter innan. Hur får du ihop det här? Kan FS ha flyttat kroppen först den 29:de och L*nnart har tagit fel på natt?
Citera
2013-04-28, 23:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag har lite problem med vittnet L*nnart och kalsongmannen, att iakttagelsen ska ha skett vid ett-tiden den 28:de. Marina stängde ner datorn bara några minuter innan. Hur får du ihop det här? Kan FS ha flyttat kroppen först den 29:de och L*nnart har tagit fel på natt?

Problemet är att L tror att klockan är 01, men han säger inte jag vet att klockan va 01 utan det är vad han tror. Det betyder att hon kanske inte va 01 som han tror helt enkelt.

Det skulle även finnas så pass stort utrymme att M*rina avlider redan innan chatten och det är han som chattar istället. Kan man planera mord och stjäla pengar av andra och begå misshandel kan man vara så pass utstuderad att man vill få det att se ut som att M*rina chattar., Jag tror för egen del på att det är efter chatten hon avlider, men tider av vittne är inget att ta fasta på direkt,. Däremot lever hon inte den 28 juli som han vill få det att se ut som.

I så fall skulle Fr*driks påstående om att M*rina gick klockan 12 vara åt helvete eftersom pengar tog ut strax innan 11.00.
Citera
2013-04-28, 23:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Men kroppen måste väl ändå ligga i MJ:s Hyundai i det vita paketet strax efter kl 01:00-01:30?
Eftersom hon slutade chatta 00:55:26 så kan hon inte ha hunnits både skjutas, förpackas och lastas före kl. ... - ja, vilken tidigaste tidpunkt kan det handla om, antaget gm också skulle rigga upp den stora handikapprampen, hitta presenning och rep, lasta på en skottkärra, köra fram sin bil..? - Eller gjorde han inte det (se nedan)?
Citat:
Vad gjorde GM på rastplatsen, eller rättare sagt åt det hållet? Tänkte han först dumpa henne i havet men ångrade sig när han var iaktagen eller att det var mycket bilar o rörelse kanske? Han kanske prioriterade att få ut kroppen samt pistolen ifall någon hört o larmat.
Om LJ:s iakttagelse stämmer (och då måste han ha tagit fel på tiden åtminstone en halvtimme) så är din reflektion att gm prioriterat att snabbt få undan kropp och pistol beaktansvärd. Lägg därtill att han bör ha varit ganska mör efter det bloddrypande dramat inne i sovrummet.
Citat:
Pistolen kan han väl ha slängt ut från bron, som första åtgärd. Men kroppen då, tror du han mellanlagrat den nånstans?
Om han varit panikslagen och livrädd för att någon hört skottet kan han ha mellanlagrat MJ mycket provisoriskt inslagen i plast medan han åkte i väg för att göra sig av med den värsta bråten. I så fall bör hon ha förts till en plats helt nära huset, alltså inte i skottkärra nedför någon gnisslande handikappramp, eller fått vänta i t ex det norra garaget.
Citat:
Jag tror att FP var preparerad. Det växte granar runt paketet men mindre granar var bortsågade där sedan paketet låg över.
Du menar att gm först sågat plats för paketet, sedan huggit mindre granar för täckning? - Skrev du avsiktligt "sågat", och i så fall: Varför sågade han då inte också täckningsmaterialet? (Jag går då på resningsansökans "huggna" vilket jag tror man bör tolka bokstavligen).
Citera
2013-04-28, 23:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Problemet är att L tror att klockan är 01, men han säger inte jag vet att klockan va 01 utan det är vad han tror. Det betyder att hon kanske inte va 01 som han tror helt enkelt.

Det skulle även finnas så pass stort utrymme att M*rina avlider redan innan chatten och det är han som chattar istället. Kan man planera mord och stjäla pengar av andra och begå misshandel kan man vara så pass utstuderad att man vill få det att se ut som att M*rina chattar., Jag tror för egen del på att det är efter chatten hon avlider, men tider av vittne är inget att ta fasta på direkt,. Däremot lever hon inte den 28 juli som han vill få det att se ut som.

I så fall skulle Fr*driks påstående om att M*rina gick klockan 12 vara åt helvete eftersom pengar tog ut strax innan 11.00.

I inledningsskedet ville han väl ge sken av att hon lämnade bostaden innan han vaknat? Alltså att det skulle ha varit hon som tog ut pengarna. Det var hans ursprungliga plan. Men sedan var han tvungen att ändra sig. Så Marinas bil kan knappast ha befunnit sig vid bostaden under dagen, men han kan ha tagit Lupon på kvällen och åkt och hämtat Marinas bil (som han gömt), åkt tillbaka hem och sedan transporterat iväg kroppen. Nåja, jag bara spånar.
Citera
2013-04-28, 23:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hon var väl upptagen. Hon hörde inte av sig den 18:e heller.
Kan vi få lite närmare uppgifter angående denna söndag? - Vad var hon upptagen med då? - Var hon bortrest? - Någon datoraktivitet?
Citera
2013-04-29, 06:20
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

Ja det är ett problem att L inte är säker på tiden. Eller dag för den delen. Undrar om HD ser honom som ett bergsäkert vittne?

Så FS har alltså M´s inloggningsuppgifter på datorn? Mördar henne, loggar in på M´s dator och tar sig tid till lite chattande med M´s chattvänner från div sajter? Och försöker få till en dejt för morgondagen? Det låter som en bok, inte en deckare, men en saga.

Vad dumt att FS snabbt glömde inloggningsuppgifterna och gör ett "misslyckat försök" att komma ut på internet efteråt.

Om FS ville ut på datorn, varför loggade han inte bara in på sin egen?
Citera
2013-04-29, 06:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man kan ju mäta avståndet mellan mobiltelefon och mast. (Man mäter hur lång tid det tar för signalen att gå fram, den sk fördröjningen.) Är det samma avstånd mellan hemmet och Anvik till masten?
Sådana uppgifter kan mätas i realtid, men sparas inte annars och kan inte tas fram i efterhand.
Citat:
Citat:

Det kan man alltså inte se.
Citera
2013-04-29, 06:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är väl bara en knapp minuts körtid, eller..? - MJ:s mobil kan alltså ha befunnit sig i terrängen kring Anviks gamla tomt och in-/utfarten till fyndplatsen.
Badplaten ligger mindre än en minuts gångtid från vägen, inom synhåll. Om den kan ha befunnit sig vid Anviks gamla tomt eller in/utfarten till FP vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in