2013-03-14, 08:05
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Eftersom hans insättningar av olika slag inte ger honom något bidrag så är uttag under en längre period för att få socialbidrag en lögn. Förstår du? Insättningar som gjorts kan lika gärna sitta kvar på kontot då de inte kan suddas ut. Den dag FS vill börja söka bidrag ska han förhindra insättningar som påverkar socialbidraget.

Jag förstår inte riktigt vad du menar men om man tittar på hans kontoutdrag så ser man att han gjort ett flertal uttag så det är ju ingen lögn.

Han har inte gjort några insättningar sedan april månad. Att han senare kan behöva ta ut pengar är inget konstigt.
Citera
2013-03-14, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hade han haft 4050,87 den 19 maj hade han inte fått bidrag för juni. Hade han haft 4024,48 på kontot 29 juli hade han inte fått bidrag för augusti. Därför hade han 4000 kr i plånboken.

Om FS hade brytt sig om storleken på socialbidraget hade han undvikit insättningar som gett honom högre bidrag. Han har inte tagit ut pengar under en längre period med tanke på något bidrag.
Citera
2013-03-14, 08:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om FS hade brytt sig om storleken på socialbidraget hade han undvikit insättningar som gett honom högre bidrag. Han har inte tagit ut pengar under en längre period med tanke på något bidrag.
Vad är det fetstilta för trams? Hur kan insättningar ge högre bidrag? Det går inte att förklara något för någon som inte förstår. Svara på det här istället.
Citera
2013-03-14, 08:57
Medlem
bagarn29s avatar
Idag är det väl en månad kvar till resningsansökan ska vara inlämnad, hur har det gått med den?
Citera
2013-03-14, 09:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Idag är det väl en månad kvar till resningsansökan ska vara inlämnad, hur har det gått med den?
Ja, en månad kvar om fyndet ska kunna användas som bevis i ansökan. Jag gissar att RÅ just nu funderar på vilken miljöcontainer han ska lägga den i, brännbart eller kompost.
Citera
2013-03-14, 09:08
Bannlyst
Citat:
Vad är det fetstilta för trams? Hur kan insättningar ge högre bidrag?

Det var UNDVIKANDET av insättningar som ger mer bidrag. Hur är det med läsförståelsen?

De fyratusen hade lika gärna kunnat sitta kvar. FS får varken mer eller mindre bidrag för att han tömmer kontot. Han får den summa han är berättigad till utifrån inkomst. Naturligtvis gäller det att inte ha FÖR mycket inkomst på kontot, men det undviker man helst genom att inte göra egna insättningar eller ägna sig åt försäljning.
Senast redigerad av Mariooo 2013-03-14 kl. 09:13.
Citera
2013-03-14, 09:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De fyratusen hade lika gärna kunnat sitta kvar. FS får varken mer eller mindre bidrag för att han tömmer kontot. Han får den summa han är berättigad till utifrån inkomst. Naturligtvis gäller det att inte ha FÖR mycket på kontot, men det undviker man helst genom att inte göra egna insättningar eller ägna sig åt försäljning.
Naturligtvis har saldot betydelse. "Kom tillbaka när du har använt de 4.000 kronorna". Varför skulle han behöva bidrag om han har 4.000 kr?

Socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd
Citat:
När socialnämnden gör en bedömning av om den enskilde har rätt till ekonomiskt bistånd, bör nämnden beakta kontanter, bankkonton och andra tillgångar som denne förfogar över och som lätt kan realiseras, t.ex. aktier och obligationer.

Tillägg: Nu ser jag ditt tillägg. Det var inte alls vad du skrev, "Om FS hade brytt sig om storleken på socialbidraget hade han undvikit insättningar som gett honom högre bidrag". Hur är det med skrivförståelsen?
Senast redigerad av Quarrel 2013-03-14 kl. 09:24.
Citera
2013-03-14, 09:30
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Det var UNDVIKANDET av insättningar som ger mer bidrag. Hur är det med läsförståelsen?

De fyratusen hade lika gärna kunnat sitta kvar. FS får varken mer eller mindre bidrag för att han tömmer kontot. Han får den summa han är berättigad till utifrån inkomst. Naturligtvis gäller det att inte ha FÖR mycket inkomst på kontot, men det undviker man helst genom att inte göra egna insättningar eller ägna sig åt försäljning.

Som sagt, han har inte gjort några egna insättningar sedan i april. Har man skral ekonomi så ser jag inget fel i att sälja av saker på Tradera för att om möjligt få det lite bättre ekonomiskt.

Du verkar mest vara bekymrad över att han fått för lite bidrag. Har han själv beklagat sig över detta?
Citera
2013-03-14, 09:38
Bannlyst
Citat:
Naturligtvis har saldot betydelse. "Kom tillbaka när du har använt de 4.000 kronorna". Varför skulle han behöva bidrag om han har 4.000 kr?

Socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd

Tillägg: Nu ser jag ditt tillägg. Det var inte alls vad du skrev, "Om FS hade brytt sig om storleken på socialbidraget hade han undvikit insättningar som gett honom högre bidrag". Hur är det med skrivförståelsen?

Nej, de fyratusen har ingen påverkan på socialbidraget om de råkar sitta på kontot. FS ska ju ha något att leva på. Om soc däremot ser att pengar sparas varje månad och att kontot växer är det en annan sak.

Vem klarar sig på 4000 om hyran är på 4500? Falukorven då? Vem ska betala den?
Det är inte mitt fel att du har problem med läsförståelsen.
Senast redigerad av Mariooo 2013-03-14 kl. 09:43.
Citera
2013-03-14, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Som sagt, han har inte gjort några egna insättningar sedan i april. Har man skral ekonomi så ser jag inget fel i att sälja av saker på Tradera för att om möjligt få det lite bättre ekonomiskt.

Du verkar mest vara bekymrad över att han fått för lite bidrag. Har han själv beklagat sig över detta?

Jag ser inte heller några problem med att FS säljer saker och gör diverse insättningar på sitt konto. Jag ser bara det komiska och motsägelsefulla i hans förklaring till kontanterna i plånboken.
Citera
2013-03-14, 09:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, de fyratusen har ingen påverkan på socialbidraget om de råkar sitta på kontot. FS ska ju ha något att leva på. Om soc däremot ser att pengar sparas varje månad och att kontot växer är det en annan sak.

Det är inte mitt fel att du har problem med läsförståelsen.
Läste du citatet? Socialnämnden bör beakta bankkonton. Bidraget hade reducerats med 4.000 kr om han hade haft 4.000 kr på kontot.
Citera
2013-03-14, 09:44
Bannlyst
Citat:
Läste du citatet? Socialnämnden bör beakta bankkonton. Bidraget hade reducerats med 4.000 kr om han hade haft 4.000 kr på kontot.

Om det var sparade pengar som inte skulle gå till hyra eller liknande ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in