2013-04-28, 21:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Kan det vara så att misstänkte parkerade jeepen där redan samma natt eller vid uttaget av pengarna?
Det finns tre iakttagelser av MJ:s bil på pendelparkeringen i Stora Höga:
1. Vittnet SW: 12.50 den 28 juli (indikerar att bilen parkerades i samband med bankomatuttaget)
2. Vittnet LJ: 01.30 den 29 juli
3. Vittnet JS: 06.30 den 29 juli
Citat:
Hur långt tid skulle en promenad vara till Övre Röra ?
C:a 1 h 20 min
Citera
2013-04-28, 21:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har koll på masterna, var lugn du. Jag påstod inte att mobilen kan ha funnits var som helst, den kan ha funnits vid Anvik. Åk dit och mät själv, om du inte tror mig.

Det är mindre troligt med facit på hand, och en domstol kommer inte att tro att den befann sig var som helst, så få ingen chock eller så då det kommer uppenbara sig i domstolen.
Att du mäter är i din amatörroll och det polisen mäter i sin yrkesroll som kriminalpoliser är inte att jämföra det hoppas jag du begriper.

Så vad Fr*drik påstår går inte ihop med tiderna för uttaget och inte ditt uttalande om att hon badade då sms handlade om Linköping. Så vem ljuger?
Citera
2013-04-28, 21:53
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
4

Men om man läser tillägget:
Ej må på grund av förhållande, som avses i 3, resning beviljas, med mindre parten gör sannolikt, att han icke vid den rätt, som meddelat domen, eller genom fullföljd från denna kunnat åberopa omständigheten eller beviset eller han eljest haft giltig ursäkt att ej göra det.

Att vittnesmål hör samman med det stora vita fyndet borde väl anses som en giltig ursäkt väl.
Man gjorde inte bedömningen att vittnesmålet hörde samman med mordet men nu när vi vet mer så
anser man att det har med mordet att göra.
Citera
2013-04-28, 21:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är mindre troligt med facit på hand, och en domstol kommer inte att tro att den befann sig var som helst, så få ingen chock eller så då det kommer uppenbara sig i domstolen.
Att du mäter är i din amatörroll och det polisen mäter i sin yrkesroll som kriminalpoliser är inte att jämföra det hoppas jag du begriper.

Så vad Fr*drik påstår går inte ihop med tiderna för uttaget och inte ditt uttalande om att hon badade då sms handlade om Linköping. Så vem ljuger?
Och var läser du att polisen har mätt vid Anvik?
Citera
2013-04-28, 21:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns tre iakttagelser av MJ:s bil på pendelparkeringen i Stora Höga:
1. Vittnet SW: 12.50 den 28 juli (indikerar att bilen parkerades i samband med bankomatuttaget)
2. Vittnet LJ: 01.30 den 29 juli
3. Vittnet JS: 06.30 den 29 juli
C:a 1 h 20 min

Okey det lutar åt då pengarna stals och då har han ställt bilen där vid det tillfället. Det kan stämma med datorn också som sätts på och stängs direkt efter misslyckat försök till internet., 12 minuter senare då Fr*drik varit på dass och inte sett M*rina, så sätts även hans dator på.

Hur kunde M*rina ta ut pengar om det ska gå ihop med vad Fr*drik påstår i tid då hon skulle gått hemifrån?

FUP förhör.
Ja, men låt mig bestämma vad vi ska prata om. 11.52 är ju hennes telefon över
bostadsområdet och sedan är hon ju hemma vid datorn och sedan är du hemma 12.28
på din dator.

Hon svarar inte mer alls och är så upptagen att hon skiter i kalaset? Inte en jävla chans och det visar hennes mobil var den befinner sig. I samband med systerns sms är fordonsförfrågan och det hela går hand i hand. Han den som dinglar med benen mitt i natten på kyrkogården på en sten med 5 cm höjd är också lägligt på promenad då förfrågan om bilen äger rum. Så det här är solklart det är bara att invänta HR.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-04-28 kl. 22:10.
Citera
2013-04-28, 22:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ingen är så upptagen att man inte svarar på en kommande dejt som lämnar återbud,.
Inte så upptagen att man inte svarar då systern ringer.

Han ändrar sig då han får vetskap om att mobilen va under bostaden. Senare hette det någon gång under dagen.

Varför inte det? Det är ju ingen fråga som ställs, utan bara ett "nej jag kommer inte".
M blev kanske sur dessutom och sket i att svara på det sms:et av den anledningen.
Vad synd att vi inte får veta vad det stod i SMS;et. Det är ju raderat.

Syrran; Jodå, man kan faktiskt vara för upptagen med annat för att inte svara när mobilen ringer. Oavsett vem det är.
Citera
2013-04-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej jag anser inte RÅ vara okunnig däremot tror jag att åklagarna och RÅ vill ha bort den heta potatisen med en gravt misskött utredning.

Att lämna in en ansökan om resning (som de är väl medvetna om inte beviljas) kan vara deras sätt att tysta kritik från anhöriga och allmänhet.

Naturligtvis är det snarare så att du till punkt och pricka tror på allt som FS berättar och svarar.
Och för att påvisa hans trovärdighet så använder du dej gärna av uttalanden från Dagens Juridik och/eller hans svar eller brist på svar från div utredningar.

Vad du har för referenser för ditt troende vet jag inte i nuläget.
Kanske är du villig att berätta varför jag ska tro på dej och inte RÅ ?
Senast redigerad av zebop 2013-04-28 kl. 22:42.
Citera
2013-04-28, 22:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../
11.52 är ju hennes telefon över bostadsområdet och sedan är hon ju hemma vid datorn och sedan är du hemma 12.28 på din dator.
Ja, iakttagelsen av MJ:s bil i Stora Höga 12.50 kan stämma med alla kända tider. - Då är frågan hur promenaden till Ålevatten (och fordonsfrågan) kommer in i bilden? - I en av mina hypoteser är det då som liktransporten äger rum (när grannarna åkt i väg på sin dagliga badtur) - med ett tredje fordon, och då skulle bankomatbesöket företas efter att fordon 3 hämtats; således efter utväxling av fordon i Brobacka-trakten, och MJ:s bil sedan inte parkeras förrän vid 18.40-tiden; härefter cykel eller promenad till Övre Röra. - Det är också tider som kan stämma. - Men låt oss vidare diskutera saken för att se vad som är vad och vilket som är mest troligt.
Citera
2013-04-28, 22:26
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Hon kunde inte messa i badet, hon kunde inte ens ta mobilen med sig i badet. Telefonen befann sig inte i bostaden, det finns inget stöd för det påståendet. Den kunde ha befunnit sig i Anvik. Jag har själv uppmätt Kode O där.

Hon kunde ha kommit hem och gått ut igen.

Man kan ju mäta avståndet mellan mobiltelefon och mast. (Man mäter hur lång tid det tar för signalen att gå fram, den sk fördröjningen.) Är det samma avstånd mellan hemmet och Anvik till masten?
Citera
2013-04-28, 22:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Men jag tror inte att hon befann sig på vägen när hon gjorde fordonsfrågan, jag tror hon befann sig på badplatsen, man ser vägen därifrån har jag själv konstaterat.
Det är väl bara en knapp minuts körtid, eller..? - MJ:s mobil kan alltså ha befunnit sig i terrängen kring Anviks gamla tomt och in-/utfarten till fyndplatsen.
Citera
2013-04-28, 22:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ja, iakttagelsen av MJ:s bil i Stora Höga 12.50 kan stämma med alla kända tider. - Då är frågan hur promenaden till Ålevatten (och fordonsfrågan) kommer in i bilden? - I en av mina hypoteser är det då som liktransporten äger rum (när grannarna åkt i väg på sin dagliga badtur) - med ett tredje fordon, och då skulle bankomatbesöket företas efter att fordon 3 hämtats; således efter utväxling av fordon i Brobacka-trakten, och MJ:s bil sedan inte parkeras förrän vid 18.40-tiden; härefter cykel eller promenad till Övre Röra. - Det är också tider som kan stämma. - Men låt oss vidare diskutera saken för att se vad som är vad och vilket som är mest troligt.

Det är väl tidsmässigt så att då han promenerar som han då uppger spontant under vallningen, så görs en fordonsförfrågan, och här garderar han sig i fall han va synlig. Satte han sig inte också en stund?

Brobacka naturreservat kanske har en del saker från M*rina dumpats där.

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Man kan ju mäta avståndet mellan mobiltelefon och mast. (Man mäter hur lång tid det tar för signalen att gå fram, den sk fördröjningen.) Är det samma avstånd mellan hemmet och Anvik till masten?

Har inget med Anvik att göra utan sannolikt är det hemma mobilen befinner sig.

Resningsansökan sidan 15
Citat:
Det problem som uppkom med FS berättelse och som enligt min mening inte analyserats av domstolarna i tillräcklig utsträckning, var det förhållandet att MJ mobiltelefon Så sent som omkring 14.30 den 28 juli öppnade mot en av de telemaster som indikerade att telefonen befann sig nära hemmet. När FS konfronterades med dessa uppgifter svarade han "Va?
inte en aning. Hemma? Det måste ha varit medan jag var borta i så fall. Jag har inte en aning. Hemma, alltså det går att säga att den var på ett visst ställe? Eller en viss mast? Ja, jag vet ju inte vart hon skulle. Jag trodde som sagt att hon skulle till Tjörn"(bilaga 4, s, 65).
Enligt min mening visar detta att FS var omedveten om inte tänkt på, att det i efterhand var möjligt att bestämma en telefons ungefärliga position, Jag återkommer till denna problematik nedan vid kommentarerna kring sms-meddelandet den 29 juli. Efter det FS förstått problemet kom han i fortsättningen av utredningen att vara mer svävande vilken tidpunkt M lämnade bostaden.

Senast redigerad av MrsMagoo 2013-04-28 kl. 22:47.
Citera
2013-04-28, 22:33
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:

Men kroppen måste väl ändå ligga i MJ:s Hyundai i det vita paketet strax efter kl 01:00-01:30?
Vad gjorde GM på rastplatsen, eller rättare sagt åt det hållet? Tänkte han först dumpa henne i havet men ångrade sig när han var iaktagen eller att det var mycket bilar o rörelse kanske? Han kanske prioriterade att få ut kroppen samt pistolen ifall någon hört o larmat. Pistolen kan han väl ha slängt ut från bron, som första åtgärd. Men kroppen då, tror du han mellanlagrat den nånstans?

Jag tror att FP var preparerad. Det växte granar runt paketet men mindre granar var bortsågade där sedan paketet låg över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in