2011-04-09, 21:00
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det låter som att de upptäckt att det saknas guldsmycken som var Marinas, och att de letar efter dem precis som du säger. Om gm tagit dem är det vanskligt att behålla dem, lika vanskligt är att sälja dem direkt..mycket möjligt att gm gömt dem någonstans i terrängen för att låta dem "svalna" för att senare hämta upp dem. Frågan är om det var dessa smycken svampplockarna hittade? Då kan de inte varit gömda särskilt väl? Antagligen var det inte rätt smycken då de verkar fortsätta leta..de kanske undersökte om Marina saknade smycken när svampjägarna hittade smycken och på den vägen är det..(lite röriga funderingar men ni fattar säkert ändå)

Antingen det eller att någon hjälpt FS med kroppen och kanske har tappat/slitit sönder sin ring eller guldhalsband eller något dylikt under tiden. Om det inte är FS smycken.
Att polisen är så förtegna om utredningen beror kanske på att de tror FS fått hjälp med kroppen, men nu gissar jag bara vilt.
Citera
2011-04-09, 21:03
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Ok. I så fall är det väl sanning då.

Så här står det under Vägen till att bli Försvarsmaktshund/Patrullhund

"SPÅRET- Här är det bra om man hittar 4 föremål. Trä, metall, skinnbit, tygbit, 1+ slutet är godkänt. Man har 90 minuter på sig att spåra 1,5 km. När slutet är funnet skall man skrika att man hittat detta så spårläggaren hör, då klockas slut tiden."

Här är det mer en fråga om nycklar, patronhylsor etc.
Att jag inte hittar så mycket om spårning av just guld beror säkert på att man ofta behöver tillstånd för att leta guld - beroende på vart man gör det.

Hunden skulle iaf vara bättre än en metalldetektor, enligt teknikern.
Citera
2011-04-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Antingen det eller att någon hjälpt FS med kroppen och kanske har tappat/slitit sönder sin ring eller guldhalsband eller något dylikt under tiden. Om det inte är FS smycken.
Att polisen är så förtegna om utredningen beror kanske på att de tror FS fått hjälp med kroppen, men nu gissar jag bara vilt.

MJ kom från en förmögen familj. Jag gissar att hon hade en hel del guld hemma. Presenter och arv osv..

Kanske var tips om dessa värden betalning för någon skuld GM hade? Och något gick snett. Och nu misstänks guldet ligga nedgrävt nånstans i väntan på att det ska "svalna" som någon skrev.

Kanske är inte FS inblandad mycket mer än att han sitter på nyckeln till lösningen...
Citera
2011-04-09, 21:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så här står det under Vägen till att bli Försvarsmaktshund/Patrullhund

"SPÅRET- Här är det bra om man hittar 4 föremål. Trä, metall, skinnbit, tygbit, 1+ slutet är godkänt. Man har 90 minuter på sig att spåra 1,5 km. När slutet är funnet skall man skrika att man hittat detta så spårläggaren hör, då klockas slut tiden."

Här är det mer en fråga om nycklar, patronhylsor etc.
Att jag inte hittar så mycket om spårning av just guld beror säkert på att man ofta behöver tillstånd för att leta guld - beroende på vart man gör det.

Hunden skulle iaf vara bättre än en metalldetektor, enligt teknikern.
Wikipedia:
Citat:
Knattarna får höra om en skattkarta som visar vägen till ett främmande land där det finns hundar som kan känna lukten av guld. De hittar kartan i en grotta. Kalle, Knattarna och Joakim reser iväg till detta land för att hitta en sådan hund.
Citera
2011-04-09, 21:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Wikipedia:
Skämt åsido, hundar kan inte lukta guld: http://wiki.answers.com/Q/Can_dogs_smell_gold
Citat:
Can dogs smell gold?
--------------
A:
No, no smell
Fast å andra sidan: http://wiki.answers.com/Q/Does_gold_have_a_smell
Citat:
Does gold have a smell?
--------------
A:
No gold donot have any smell. The smell which comes is the smell of the reaction when coated in metals.
Senast redigerad av Quarrel 2011-04-09 kl. 21:27.
Citera
2011-04-09, 22:07
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellowganja
Hur lång tid tar det med bil till Ålevattnet?

Från?
Mj:s hus? 5 minuter kanske mindre
Citera
2011-04-09, 22:09
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Om det skulle vara så, att man simmar ut till mitten av sjön, och sänker en kropp så som någon skrev, skulle polishunden känna någon lukt då? Om man dumpar en kropp i sjön och går med hunden på stranden runt sjön men inte åker ut med båt, kan den känna lukter då? Alltså nu menar jag specialutbildade hundar.

Har oxå funderat på det, måste hunden vara precis ovanför ett lik när den nosar från båten??
Nån som vet?
Ålevatten e ju jaevligt stor...
Citera
2011-04-09, 22:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mellowganja
Hur lång tid tar det med bil till Ålevattnet?
Det beror på hur fort bilen går, men någon minut tar det. Avståndet är 750 meter bilvägen.
Citera
2011-04-09, 22:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Har oxå funderat på det, måste hunden vara precis ovanför ett lik när den nosar från båten??
Nån som vet?
Ålevatten e ju jaevligt stor...
Problemet med Ålevatten är att man måste passera bostadshus på vägen. Då är Valevattnet bättre, då passerar man bara "tysken", och han är sällan där. Var han där den natten 27-28:e?
Citera
2011-04-09, 22:18
Medlem
jjagares avatar
FS har ju jobbat på två olika gårdar om jag inte minns fel någon som vet var det fanns för djur??
Grisgård kanske?
Citera
2011-04-09, 22:59
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Skämt åsido, hundar kan inte lukta guld: http://wiki.answers.com/Q/Can_dogs_smell_gold

Fast å andra sidan: http://wiki.answers.com/Q/Does_gold_have_a_smell

Wikipedia?

Här är ett lite mer uttömmande svar på frågan och jag orkar inte dra det kortfattat då det egentligen saknar betydelse.

Jag tror i alla fall inte teknikern håller en lång föreläsning under en halvtimmes tid om vad hunden kan göra om så icke är fallet. Det var inte Expressen som var där och snokade så då är de mer talföra. Och de har hittills inte farit med osanningar så varför denna gång?
Citera
2011-04-09, 23:02
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Wikipedia?

Här är ett lite mer uttömmande svar på frågan och jag orkar inte dra det kortfattat då det egentligen saknar betydelse.

Jag tror i alla fall inte teknikern håller en lång föreläsning under en halvtimmes tid om vad hunden kan göra om så icke är fallet. Det var inte Expressen som var där och snokade så då är de mer talföra. Och de har hittills inte farit med osanningar så varför denna gång?

Finns ju hundar som kan sniffa fram sedlar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in