2013-03-19, 19:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perception
Vad får dig att utgå ifrån att det skulle vara planerat, men samtidigt att du inte tror att det var planerat?

Tror du också att alternativ GM sprang runt på gården och letade efter fläkt och plast, eller visste denna vart det fanns redan?

Precis som med skydden, vapnet osv...
Jag utgår inte från att det är planerat, men du skrev "Antar att den kan vara läglig om något liknande sker igen", som om FS planerar att göra det igen. Jag tror inte det var planerat.

En alternativ GM kan mycket väl ha tittat runt i biutrymmen efter lämpligt material. Södra garaget ligger inte långt från bostaden. Men GM kan mycket väl ha hittat fläkt och plast någon annanstans.
Citera
2013-03-19, 19:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Utan att spekulera för mycket om samtalet så tror jag kort o gott man kan säga detta:
Om oskyldig = bra nyheter
Om skyldig = dåliga nyheter

Om det är bra nyheter så borde man väl bli pratglad, uppåt, intresserad osv?
Om det är dåliga nyheter så borde man väl bli arg, sur, upprörd o ev lägga på luren kanske?
Och om det inte är nyheter och man ogillar tidningen eller reporten kanske man lägger på luren.
Citera
2013-03-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag utgår inte från att det är planerat, men du skrev "Antar att den kan vara läglig om något liknande sker igen", som om FS planerar att göra det igen. Jag tror inte det var planerat.

En alternativ GM kan mycket väl ha tittat runt i biutrymmen efter lämpligt material. Södra garaget ligger inte långt från bostaden. Men GM kan mycket väl ha hittat fläkt och plast någon annanstans.

Jag antar den kan vara lika läglig om det skulle hända igen oavsett om Fredrik planerar det eller inte.
Citera
2013-03-19, 21:08
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Utan att spekulera för mycket om samtalet så tror jag kort o gott man kan säga detta:
Om oskyldig = bra nyheter
Om skyldig = dåliga nyheter

Om det är bra nyheter så borde man väl bli pratglad, uppåt, intresserad osv?
Om det är dåliga nyheter så borde man väl bli arg, sur, upprörd o ev lägga på luren kanske?

Det beror givetvis helt på hur nyheterna framställs.
Om de framställs i en anklagande ton skulle troligen även du bli negativt inställd och eventuellt kunna slänga på luren.

Slutsatsen blir: tillför ingenting till utredningen.
Citera
2013-03-19, 21:12
Medlem
letsdoits avatar
Vi återvänder till brottsplatsen. - Vid genomgång av äldre inlägg så fastnade jag för det här:
https://www.flashback.org/sp32727160

Vad är det för "grusväg" Artmix talar om?
Citera
2013-03-19, 21:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vi återvänder till brottsplatsen. - Vid genomgång av äldre inlägg så fastnade jag för det här:

En gissning. Svartedalsvägens asfaltering upphör vid Anvik, så han fortsatte troligen österut på den.
Citera
2013-03-19, 21:16
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perception
Om du bortser från hårtork, och räknar in den blåa byggfläkt som står så tillgängligt precis inställd innanför dörr (samt en dunk spolarvätska precis inställd brevid) och ser istället Fredrik som misstänkt GM, tror du att den och ev. dunk kan ha använts för att påskynda städningen efter mordet?

Är det en 230 eller 3-fas?
Jag tackar dig för att du tar upp en annan infallsvinkel.
Allt för lång tid har åtgått till att, om igen, älta samma saker.

Jag tror dock inte att det innebär att FS skulle kunna dömas därför.
Det går förmodligen att hävda att vilken GM som helst haft den möjligheten.

Personligen tycker jag inte att det har så stor betydelse vem som är GM,
huvudsaken är att man kan konstatera vem den är och att denne blir dömd.

Jag anser att för detta måste man klart kunna påvisa:

Hur mordet begicks.
När det utfördes.
Hur kroppen transporterades till fyndplatsen.
När transporten skedde.

Om vi slutade upp med fotbollsmatchen här i tråden och istället konstruktivt kunde tala för eller emot teorier som ställs, kanske vi till och med kunde tillföra något till utredningen.

Att av prestigeskäl argumentera mot teorier, med egen övertro och fantasier, gynnar enbart GM.
Senast redigerad av Malom 2013-03-19 kl. 21:22.
Citera
2013-03-19, 21:40
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:

Misstänker du att han kollade till vad som senare skulle bli fyndplatsen?
Att kättingen var borta, kanske redan nu högg ner några granar o förberedde
en plats för MJ?
Grusvägen börjar iofs redan efter p-platsen/vändplatsen vid anvik.

Du var väl lite inne på det förut med en tredje bil och att hon ev mördades långt senare.
Vi skulle behöva utföra ett experiment ifall det ens är möjligt att man avlossar en 160 db
knall inne i ett rum en natt o se ifall man vaknar eller ej. Har vi inga frivilliga som bor i
hus o har några bra grannar? En rejäl smällare kommer upp i dessa nivåer som krävs.
Vi hade ju ett bra experiment med en som sågade sönder en resårbotten o det var ingen lätt
sak. Någon?
Citera
2013-03-19, 21:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Misstänker du att han kollade till vad som senare skulle bli fyndplatsen?
Att kättingen var borta, kanske redan nu högg ner några granar o förberedde
en plats för MJ?
Grusvägen börjar iofs redan efter p-platsen/vändplatsen vid anvik.

Du var väl lite inne på det förut med en tredje bil och att hon ev mördades långt senare.
Vi skulle behöva utföra ett experiment ifall det ens är möjligt att man avlossar en 160 db
knall inne i ett rum en natt o se ifall man vaknar eller ej. Har vi inga frivilliga som bor i
hus o har några bra grannar? En rejäl smällare kommer upp i dessa nivåer som krävs.
Vi hade ju ett bra experiment med en som sågade sönder en resårbotten o det var ingen lätt
sak. Någon?
Menar du att FS tog sig till FP i tredje bilen redan då? Eller vilken bil använde han?
Senast redigerad av Quarrel 2013-03-19 kl. 22:07.
Citera
2013-03-19, 22:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En gissning. Svartedalsvägens asfaltering upphör vid Anvik, så han fortsatte troligen österut på den.
Ja, det bör ha varit den vägen, dvs samma väg som vittnet MN tog för att komma till Anviks gamla tomt. Det är också utefter denna väg som FS sagt sig ha stannat för att sova, och vägen användes också av gm för att nå fyndplatsen.

Efter grälet under båtturen följde en bilresa hem till Övre Röra. Det fanns gott om tid att hinna lugna ned sig under den tid det tog att köra hem. Eftersom MJ sms:ar sin syster 18.08 och efter att ha pratat med henne ringer till FS 18.19, har FS fortfarande inte synts till vid den tiden.

Frågan är nu: Vad sade MJ till FS i detta endast 38 sek korta mobilsamtal? - Enligt FS vill hon att han ska komma hem, men om hon i stället sagt att han lika gärna kan hålla sig borta, skulle detta förklara ett och annat: Det skulle t ex förklara tonen i MJ:s chattar under vilka man får ett bestämt intryck av att FS inte i godan ro ligger i soffan mitt emot henne och slötittar på TV. Vidare framstår FS:s förklaring av sin svullna näve att han skulle ha stått och slagit på en sandsäck väldigt långsökt. Om han åkt en längre "avklarnande" biltur efter bilturen från Tjörn borde han väl ha haft tid att låta vrede och irritation rinna av sig? - Är samtalet från MJ upprinnelsen till att han säger sig ha fått order om att hålla sig borta en natt?
Citera
2013-03-19, 22:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det bör ha varit den vägen, dvs samma väg som vittnet MN tog för att komma till Anviks gamla tomt. Det är också utefter denna väg som FS sagt sig ha stannat för att sova, och vägen användes också av gm för att nå fyndplatsen.

Efter grälet under båtturen följde en bilresa hem till Övre Röra. Det fanns gott om tid att hinna lugna ned sig under den tid det tog att köra hem. Eftersom MJ sms:ar sin syster 18.08 och efter att ha pratat med henne ringer till FS 18.19, har FS fortfarande inte synts till vid den tiden.

Frågan är nu: Vad sade MJ till FS i detta endast 38 sek korta mobilsamtal? - Enligt FS vill hon att han ska komma hem, men om hon i stället sagt att han lika gärna kan hålla sig borta, skulle detta förklara ett och annat: Det skulle t ex förklara tonen i MJ:s chattar under vilka man får ett bestämt intryck av att FS inte i godan ro ligger i soffan mitt emot henne och slötittar på TV. Vidare framstår FS:s förklaring av sin svullna näve att han skulle ha stått och slagit på en sandsäck väldigt långsökt. Om han åkt en längre "avklarnande" biltur efter bilturen från Tjörn borde han väl ha haft tid att låta vrede och irritation rinna av sig? - Är samtalet från MJ upprinnelsen till att han säger sig ha fått order om att hålla sig borta en natt?
Eller bad hon honom att komma hem?
Citera
2013-03-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jovisst, men det finns ju åtminstone ett skotthål i kraniet. Kulan ska ha gått in i bakhuvudet.

Vi kan nog mest största säkerhet anta att ingång är i bakhuvudet och ut genom fram, utan att se rättsläk. utlåtande.

Fredriks sida närmast dörren, vanan gör att även om Fredrik inte sov kvar i sovrummet så låg hon vänd från dörren.

Har Fredrik yppat något om en saknad kudde i förhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in