2012-12-27, 16:21
Medlem
Poyrojts avatar
En c:a 5 minuters dagsaktuell intervju (från P4 Väst) med chefsåklagare Niklas Sannerholm finns inbäddad HÄR
Citera
2012-12-27, 16:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
FS har enligt egen utsago studerat bilderna i FUP och inte saknat någon presenning. Frågan som då måste ställas, är: Kan vi få en anvisning på var dessa långa, gröna presenningar befinner sig så att vi med egna ögon kan förvissa oss om att de åtminstone existerar?
Källa på det fetstilta och en förklaring till varför han skulle ljuga om något som är så lätt att kontrollera?
Källa på det fetstilta (med tillägget att FS inte saknat en presenning som varit i så dåligt skick att han visste att den hade slängts bort, alt. slängts i något biutrymme):
https://www.flashback.org/sp32783187
Citera
2012-12-27, 16:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Källa på det fetstilta (med tillägget att FS inte saknat en presenning som varit i så dåligt skick att han visste att den hade slängts bort, alt. slängts i något biutrymme):
https://www.flashback.org/sp32783187
Han kan säga varken bu eller bä. Alltså kan han inte säga att det inte saknas någon presenning. En anvisning om var ena presenningen finns har du redan fått. Var den andra är vet han troligen inte.

Varför skulle han ljuga om något så lättkontrollerat som presenningarnas färg?
Citera
2012-12-27, 16:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poyrojt
En c:a 5 minuters dagsaktuell intervju (från P4 Väst) med chefsåklagare Niklas Sannerholm finns inbäddad HÄR
Intressant och talande intervju - och det finns återigen skäl att påminna om vad Kvarnström sade i en intervju den 25 oktober i år:
Citat:
Ursprungligen postat av P-Å K
Jag vill säga så här, att jag tycker att det är nästan självklart att åklagaren måste gå till riksåklagaren med det material som finns.
/.../
Och med den inblick jag har i ärendet – och jag är väl, kan man väl säga, en av de som kan det här ärendet bäst; med den inblicken så tycker jag att det vore synnerligen märkligt om inte fortsättningen var att det blev en tredje rättegång.
Det bör finnas flera omständigheter och detaljer som ännu inte har offentliggjorts.
Citera
2012-12-27, 16:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Han kan säga varken bu eller bä. Alltså kan han inte säga att det inte saknas någon presenning. En anvisning om var ena presenningen finns har du redan fått. Var den andra är vet han troligen inte.
OK, låt mig bara summera så att jag fattat detta rätt: FS hävdar alltså att trädgårdspresenningarna var gröna, att det funnits tre stycken sådana men att en forslats bort från bostaden, alt. skulle kunna befinna sig i något biutrymme. - Är detta korrekt, eller finns några andra om och men betr. t ex antalet? - Vad har FS för minne av långa, vita presenningar?
Citat:
Varför skulle han ljuga om något så lättkontrollerat som presenningarnas färg?
Det ska du inte fråga mig - men låt mig påminna om att det var en VIT presenning som blev MJ:s sista svepning.
Citera
2012-12-27, 17:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Intressant och talande intervju - och det finns återigen skäl att påminna om vad Kvarnström sade i en intervju den 25 oktober i året bör finnas flera omständigheter och detaljer som ännu inte har offentliggjorts.

Tycker du? Hela intervjun är ju ett stort tvekande, det lät mest som om han förberedde de närmast anhöriga om att det troligen inte blir någon resning.

Mycket om och men var det, och den största tyngden las på alla läckor i utredningen (läs Kvarnström) som inte förde fallet framåt precis.
Citera
2012-12-27, 17:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
OK, låt mig bara summera så att jag fattat detta rätt: FS hävdar alltså att trädgårdspresenningarna var gröna, att det funnits tre stycken sådana men att en forslats bort från bostaden, alt. skulle kunna befinna sig i något biutrymme. - Är detta korrekt, eller finns några andra om och men betr. t ex antalet? - Vad har FS för minne av långa, vita presenningar?Det ska du inte fråga mig - men låt mig påminna om att det var en VIT presenning som blev MJ:s sista svepning.
Jag upprepar:
Citat:
Jag har fått ett meddelande från FS, presenningarna var gröna. Givetvis är jag medveten om att det inte behöver vara sant, men jag ser ingen anledning för honom att ljuga. Polisen har säkert sökt källan till presenningen på FP och konstaterat, med mamma L:s bistånd, vilken färg presenningarna på möblerna hade. En lögn här i tråden påverkar inte utredningen. FS kände inte till någon vit presenning över huvud taget, om det fanns en sådan måste Marina ha skaffat den strax före försvinnandet.
Det som avsågs med gröna presenningar var de två presenningarna som täckte trädgårdsmöblerna.

Du verkar vidhålla att det är en presenning från trädgårdsmöblerna som Marina blev insvept i. Då antar jag att du kan förklara varför han skulle ljuga om en sådan sak.
Citera
2012-12-27, 17:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tycker du? Hela intervjun är ju ett stort tvekande, det lät mest som om han förberedde de närmast anhöriga om att det troligen inte blir någon resning.

Mycket om och men var det, och den största tyngden las på alla läckor i utredningen (läs Kvarnström) som inte förde fallet framåt precis.
Vad jag funderat på är varför inget alternativ till resning nämndes i intervjun. Tänker Sannerholm lika enkelspårigt som Kvarnsten? Eller döljer han något? Eller inser han det meningslösa i att leta efter en alternativ GM 2,5 år senare? En man som tillfrågas om var han var vid försvinnandet kan med full trovärdighet svara att han inte minns.
Citera
2012-12-27, 17:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Vad jag funderat på är varför inget alternativ till resning nämndes i intervjun. Tänker Sannerholm lika enkelspårigt som Kvarnsten? Eller döljer han något? Eller inser han det meningslösa i att leta efter en alternativ GM 2,5 år senare? En man som tillfrågas om var han var vid försvinnandet kan med full trovärdighet svara att han inte minns.

Det finns nog tyvärr inget alternativ för Sannerholm, utredningen blev så djävla uselt gjort så att söka efter en alternativ gärningsman låter sig inte göras.

Spåren har kallnat så fallet blir nog vad man brukar säga "polisiärt uppklarat" men utan att få någon fälld.
Citera
2012-12-27, 17:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det finns nog tyvärr inget alternativ för Sannerholm, utredningen blev så djävla uselt gjort så att söka efter en alternativ gärningsman låter sig inte göras.

Spåren har kallnat så fallet blir nog vad man brukar säga "polisiärt uppklarat" men utan att få någon fälld.
Men "polisiärt uppklarat" blir det inte, om inte polisen vet vem som gjorde det. Och det kan den inte veta efter en så usel utredning. Möjligen att utredningen blir ett cold case.
Citera
2012-12-27, 17:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Men "polisiärt uppklarat" blir det inte, om inte polisen vet vem som gjorde det. Och det kan den inte veta efter en så usel utredning. Möjligen att utredningen blir ett cold case.

Polis och åklagare anser ju sig veta vem som gjort det, så mycket kan man säga, möjligen kan det glida över till ett "cold case" när tiden är mogen.
Citera
2012-12-27, 17:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Dessutom måste man ju ha jäkligt dåligt på fötterna om man ska fatta beslut om resning nu i januari. Undersökningsresultaten från fyndplats mm måste ju ha varit vid handen i över ett halvår nu. Minst.

Det kan ju inte finnas någon "smoking gun" i alla fall.

Det är iofs möjligt att man slänger in en ansökan på vinst och förlust. Då kan åklagaren åtminstone, på känt manér, säga att "jag gjorde vad jag kunde men domstolen svek mig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in