2012-08-20, 16:54
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Därför att hela pistolen kan explodera. Skulle tro det i alla fall. Pistolen är ju gammal och är inte byggd för så kraftig ammunition. Men rekylen är snarare lite mindre än en modern pistol eftersom det gamla vapnet rimligtvis är lite tyngre.

Det är nog inte omöjligt att använda sådan ammunition. Men den är lite kortare och man får kanske inte samma tätning i patronläget då. Sedan skiljer det lite i patronhylsans fläns vilket kanske gör att hylsan inte kastas ut som den skall. Den stora skillnaden är dock mycket kraftigare laddning, tyngre kula och dessutom hårdare kula vilket gör att "forceringsmotståndet" i pipan blir högre. Risken är att det slutar med en jättesmäll med delar som flyger vida omkring. Men jag vet faktiskt inte säkert vad som händer - jag skulle dock aldrig våga prova. Någon annan i tråden kanske har provat och kan berätta.

Jag har skrivit om detta tidigare men orkar inte leta upp inlägget. Jag provade denna ammunition på en gammal 9 mm mauser från kriget och det funkade alldeles utmärkt. Bra tryck var det också. För den som orkar leta är det utförligare beskrivet där.
Citera
2012-08-20, 17:01
Medlem
http://www.expressen.se/gt/tomhylsa-kan-kopplas-till-mordet-pa-marina/
Citat:
Det är en nio millimeters tomhylsa som är ärgad. Vi vet inte hur länge den har legat. Den är inlämnad till polisen, säger Jessicka Kangasniemi, ordförande i föreningen.
Citera
2012-08-20, 17:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
[/b]

Jag har skrivit om detta tidigare men orkar inte leta upp inlägget. Jag provade denna ammunition på en gammal 9 mm mauser från kriget och det funkade alldeles utmärkt. Bra tryck var det också. För den som orkar leta är det utförligare beskrivet där.

Vad kul. Mauser har mig veterligen aldrig gjort en pistol för 9 x 20 (Browning). Däremot för 9 x 19 (Parabellum) och 9 x 25 (Mauser).

Ja, det krävs väl en del oförstånd tillsammans med en del tur för att komma oskadd ur dylika övningar. Men jag misstänker att mausern redan från början är konstruerad för kraftigare ammunition, iofs.
Citera
2012-08-20, 17:09
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Vad kul. Mauser har mig veterligen aldrig gjort en pistol för 9 x 20 (Browning). Däremot för 9 x 19 (Parabellum) och 9 x 25 (Mauser).

Ja, det krävs väl en del oförstånd tillsammans med en del tur för att komma oskadd ur dylika övningar. Men jag misstänker att mausern redan från början är konstruerad för kraftigare ammunition, iofs.
https://www.flashback.org/sp32924999 Där har du länken och hur det gick till. Kanske litet oförståndigt men lever gör jag.
Citera
2012-08-20, 17:13
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren2011
Jag har följt tråd och utredning på håll. Resning känns möjlig men fällande dom avlägsen om inte FS ger sig på nya sambor.

Fällande dom behöver inte avse f.d MT utan rätt och slätt GM oavsett vem det är.
Citera
2012-08-20, 17:20
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ja, eller att någon skytt som varit på den närliggande skjutbanan behövde kissa efter ett skjutpass och då passade på att slänga gamla hylsor i sjön.

Men jag tror nog att polisen med stor säkerhet kan avgöra fabrikat och typ av vapen med ledning av märken på metallen.
Det finns inga skyttar på våra skjutbanor som tar med sig tomhylsor för att kasta i någon sjö vid trängande behov, i alla fall inte några som har rent mjöl i påsen, det kan jag lova.....
Citera
2012-08-20, 17:26
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han har slängt i den helt enkelt och att det kan finnas mer i sjön. Eftersom polisen tagit hand om den, så utgår jag ifrån att den kan vara intressant. Vet inte hur vanligt dom är 9mm hylsorna är egentligen. De används ju inte i jakt sammanhang. Om man säger att hylsan tillhör den äldre pistolen, så är det ett steg i riktningen att just pistolen använts. Har man klarhet i panelväggens skotthål och hennes huvud, så ska det väl inte vara så svårt att se om det är en passande hylsa.

helgen hittade föreningen Missing People en tomhylsa på botten av en sjö.
Nu undersöker polisen om hylsan kan kopplas till mordet på Marina Johansson.
- Vi kommer att titta på om man på något sätt kan koppla ihop det med pågående utredning, säger kommissarie Anders Sandholm vid länskrim i Göteborg.

http://www.expressen.se/gt/tomhylsa-kan-kopplas-till-mordet-pa-marina/
Fanns nån kula i paketet?
Citera
2012-08-20, 17:29
Medlem
Finlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Fanns nån kula i paketet?

Men snälla du, det är bara utredarna och polisen som vet det. Inget är offentliggjort gällande fyndet av Marina, men det vet du väl, eller?!
Citera
2012-08-20, 17:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peder1975
Vi har tagit hjälp av de personer som har anmält sig som frivilliga dykare och har den kompetens som vi kräver. Det var egentligen förra lördagen vi hade den stora dykinsatsen men igår valde några av dessa att fortsätta att söka de områden som inte hanns med sist.
I dykningarna har metalldetektorer använts för att få en procentuellt högre POD.
Tyvärr har inget vapen påträffats än men det kan bli aktuellt med fler dykningar i området.
"Området"; är det Ålevatten som det skrivs i medierna? - Har inte polisen redan avsökt detta område?
Citera
2012-08-20, 17:33
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peder1975
Vi har tagit hjälp av de personer som har anmält sig som frivilliga dykare och har den kompetens som vi kräver. Det var egentligen förra lördagen vi hade den stora dykinsatsen men igår valde några av dessa att fortsätta att söka de områden som inte hanns med sist.
I dykningarna har metalldetektorer använts för att få en procentuellt högre POD.
Tyvärr har inget vapen påträffats än men det kan bli aktuellt med fler dykningar i området.
Jag hoppas verkligen att dykarna orkar ta några varv till med metalldetektorn för jag får en magkänsla (som så många anser förhatligt) att vapnet inte är så långt därifrån och åtminstone i samma vatten.
Hur stor är den aktuella sjön? För mig som har glömt det vid det här laget......
Citera
2012-08-20, 18:18
Medlem
mjohan84s avatar
Har hylsan FS fingeravtryck på sig så har han ju redan förklarat detta med den s.k provskjutningen, med vapnet som absolut inte var hans utan det var Marinas...

Frågan är om man kan knyta eventuell kula i MJs kropp med hylsan...Då blir det svettigare
Citera
2012-08-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Har hylsan FS fingeravtryck på sig så har han ju redan förklarat detta med den s.k provskjutningen, med vapnet som absolut inte var hans utan det var Marinas...

Frågan är om man kan knyta eventuell kula i MJs kropp med hylsan...Då blir det svettigare

Ja, det skulle inte vara så enkelt att förklara.

Men är det möjligt? Kan man koppla samman en tomhylsa med en kula i en kropp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in