2012-08-27, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Och du tror att hans ihärdiga nekande var avgörande för utfallet i TR och HR?
Det kan mycket väl bidragit.
Det är väl inte så vanligt att skyldiga nekar hela tiden, i flera månader fast polisen har bevis.
De flesta brukar ångra sig förtvivlat när de mördat en närstående.
Citera
2012-08-27, 17:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlisa
Det fetade 1: Du kan omöjligt veta vem som gjort uttaget så påstå inget du inte har belägg för.

Det fetade 2: Det kan mycket väl ha varit så, du vet att fs har rutin på att göra bedrägerier av olika slag. Omöjligt är det alltså inte och återigen så länge du inte har belägg för nåt kom inte då med påstående.

Edit: Hur det förhållers sej till 100% får vi aldrig veta. Marina är död och fs som är en notorisk lögnare och kommer aldrig att berätta nåt, aldrig.....

Har han rutin på bedrägerier? Tja, det är ingen måtta på allt som FS ska ha klarat av att göra...
Citera
2012-08-27, 17:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catalina
Det är väl inte så vanligt att skyldiga nekar hela tiden, i flera månader fast polisen har bevis.

Pekar inte det på att han är oskyldig då?
Citera
2012-08-27, 17:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
FS trodde hon åkt till Tjörn (endagstripp), därefter har han ombetts hålla sig borta 28-29; på lördagen talade han in ett meddelande på MJ:s telefonsvarare om att han och familjen var oroliga.
Hur vet du att han talade in ett meddelande? Hur vet du vad meddelandet innehöll? Visste FS att familjen var orolig?
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Av FUP framgår att du förfalskar och söker undanhålla det faktiska händelseförloppet:

Onsdag 28/7: Syster C både ringer och sms:ar MJ.
Torsdag 29/7: Syster C både ringer och sms:ar MJ.
Fredag 30/7: Familjen ringer och sms:ar MJ.
Lördag 31/7: MJ brukade äta middag hos sina föräldrar på lördagar. Mormodern fyllde år. MJ hör inte av sig. - Man fortsätter ringa och sms:a.
Familjen ringer MJ på hemtelefonen men det visar sig senare att telefonjacket är urdraget.
Söndag 1/8: Familjen har förstått att MJ inte alls hört av sig till sin mormor.
CJ igångsätter en tjänst som gör att det plingar i CJ:s mobil så fort MJ:s mobil sätts på (om den varit avstängd).
Måndag 2/8: LJ ringer polisen och ombeds först söka själva. Det framkommer att CJ och LJ in i det längsta dragit sig för att besöka FS. - CJ och LJ åker tidigt på morgonen hem till MJ och polisen sluter upp.
Tisdag 3/8: LJ får hjälp av MJ:s tid. pojkvän PF med att efterlysa MJ:s bil på Blocket samt i en Linköpingstidning.
Onsdag 4/8: CJ har anlänt till Mallorca och söker på platsen efter MJ.
Torsdag 5/8: Söker MJ på hennes hemtelefon (jacket urdraget).
Fredag 6/8: LJ inventerar sjöboden.
L-RJ räknar på körsträckor och förbrukad diesel.
L-RJ söker på olika platser han vet MJ brukat besöka efter tecken på att MJ kan ha varit där.
LJ ringer MJ:s bank efter att av polisen fått veta att MJ tagit ut pengar och gjort två felslag.
L-RJ söker kontakt med MJ:s personlige bankman.
RH; far till en klasskamrat till MJ, har kollat runt efter MJ och mailat till syster HJ.
(Man gör en hel del annat också, bl a skickas mail ut till MJ:s Facebook-vänner mm).
Jag varken förfalskar eller undanhåller någonting. Jag vidhåller att jag skulle ha ringt den som den försvunne anhörige delar tak med omgående efter att jag ringt den försvunne. Det gjorde inte familjen. Det finns inget samtal från familjens telefoner registrat på FS telefon fram till första frihetsberövandet. Varför FS var passiv i sökandet under frihetsberövandet, dvs från 4 augusti, behöver jag inte berätta.
Citera
2012-08-27, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Pekar inte det på att han är oskyldig då?

Jo, det gör det såklart i normala fall, det ska till ett speciellt psyke att sitta i en cell så många månader som han gjorde utan att bryta ihop och erkänna om man är skyldig.
Här har han haft mycket stor hjälp av Tramadolen, med den går det nog att ligga och sova sig igenom en hur lång häktningstid som helst, opiater du vet. Han hade aldrig klarat detta utan tramadolen, han har i princip sovit och mått finfint dygnet runt.
Citera
2012-08-27, 17:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catalina

Om polisen haft bevis så hade det nog sett annorlunda ut. Det var snarare bristen på bevis som avgjorde.
Citera
2012-08-27, 18:21
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Att bli häktad i förstaläget, det förstår jag. Självklart måste polisen få en sportslig chans att lösa det. Sådant kan vi alla råka ut för - någon närstående försvinner, man råkar vara i närheten av en brottsplats, man råkar likna någon. Visst jag köper det.

Men sedan, i andraläget, satt han häktad i fem månader med samma bevisläge efter häktningen som det var före! Utredningen hade alltså inte gått en djävla millimeter framåt. Men för all del jag kan sträcka mig till ett kortare frihetsberövande när blodfläcken hittades också. Visst, jag är inte så'n.

Men fyra månader av den djävla häktningen var helt djävla onödig. För att inte tala om marängåtalet som åklagaren slängde in bara för att djävlas, det, och överklagandet du. Där kan vi snacka tjänstefel, tjänstefel som dessutom blev dyrt för staten. Lägg sedan till detta alla "smärre förbiseenden" som polisen gjort med blodfläckar, fullt synlig bil på parkeringen och fan och hans moster så förstår du vad jag anser om polis och åklagare i det här fallet!

En normal svensson som blir misstänkt och frihetsberövad när en sambo försvinner agerar antgligen på ett annat sätt än vad FS gjorde. Polisen har tagit fler än FS i förvar och vet hur oskyldiga och skyldiga reagerar på en häktning. FS eget agerande bidrog till den långa häktningen.
Citera
2012-08-27, 18:34
Bannlyst
[quote=egoonline]En normal svensson som blir misstänkt och frihetsberövad när en sambo försvinner agerar antgligen på ett annat sätt än vad FS gjorde. Polisen har tagit fler än FS i förvar och vet hur oskyldiga och skyldiga reagerar på en häktning. FS eget agerande bidrog till den långa häktningen.[/QUOTE

Ja det är klart att han var orsak till den långa häktningstiden, han sköt upp förhören hela tiden, det var för besvärligt det där med blodpölen:

Förhörsdatum
2011-05-24
Förhör påbörjat
09:00
Förhör avslutat
11:20

Fhl Nejding hade bokat mt Fredrik Svensson till förhör dagens datum med uttag från
kriminalvården kl 08.50. Häktet meddelade att Svensson inte vill vid tillfället medverka till
förhör enär hans frukost och tandborstning var försenad. Fhl Nejding upplyste advokat
Hansson om saken vilket gjorde med gemensam överenskommelse skulle han besöka sin
klient.
Kl 09.50 meddelade adv Hansson han själv och klienten var tillgänglig för förhör.
Kl 10.00 infann sig advokat Hansson förhörsrummet tillsammans med fhl Nejding.
l 1.20 infann sig mt Fredrik Svensson till förhörsrummet...stora fördröjningar. Fredrik
Svensson påtalade det var dags för lunch vilken han inte ville missa. Gemensamt beslutades
dagens förhör skulle uppskjutas möjligen till torsdag den 26 maj 2011.

Förhörsdatum
2011-05-26
Förhör påbörjat
13:15
Förhör avslutat
13:30

Fredrik Svensson inledde dagens förhör med att säga han inte ville medverka till förhör i
anledning av han kände sig ofokuserad och okoncentrerad. Anledning till detta var
medicinska skäl som kraftig ryggont samt tilldelning av medicin för denna åkomma ej var
tillräckligt stor för att täcka smärtorna.

Förhörsdatum
2011-06-09
Förhör påbörjat
13:00
Förhör avslutat
13:18
Framför mig har jag misstänkt Fredrik Svensson och hans advokat Mikael Hansson
och jag kommer till och köra två formalia, Fredrik, sen så får du prata fritt och sen ska
vi se om vi kan samsas. Och det är att brottsmisstanken på sannolika skäl misstänkt för
mord på Marina Johansson fortfarande kvarstår. Erkänner eller förnekar du?
Jag säger som jag har sagt som jag sa alldeles innan det gick igång, att jag är inte i skick att
genomföra förhör överhuvudtaget.
Men jag frågade, kan du svara på min fråga?
Jag svarade precis.
Och vad är anledningen att du inte kan genomföra förhör då?
Att häktet inte fungerar. Jag mår så psykiskt dåligt även fysiskt dåligt så att jag vet liksom
inte var jag ska ta vägen.
Och vad är anledningen till denna psykiska ohälsa?
Att häktet inte fungerar. Jag får inga samtal i princip överhuvudtaget...

Resten vet vi, det blev aldrig några mer förhör innan rättegången,
det enda efter alla inställda förhör finns i tilläggsprotokol nr 2,
och där är han så fåordig när Nejding går igenom alla bevis mot honom att det blir som ett erkännande av allting faktiskt, läs själv så förstår du hur jag menar.
Ingen kan påstå att han är oskyldig,
inte ens Madelene tror på honom längre.
Senast redigerad av jakan 2012-08-27 kl. 19:13.
Citera
2012-08-27, 19:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakan

Ingen kan påstå att han är oskyldig.

Jag har inte uppfattat det som att någon påstår att han är oskyldig däremot är det några som påstår att han är frikänd av två domstolar.
Citera
2012-08-27, 19:57
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ja, det är märkligt att man väljer en plats där man kan se att folk jobbar med grejor. Det fanns väl alternativa platser för dumpning eller?

Tänkte lite på det mystiska uttaget av 10 000 den 28e. Det framhålls ju att felslagningen av pin tyder på att någon annan än Marina gjorde uttaget. Men 3,5 veckor tidigare så gjorde Marina en överföring av pengar från ett kapitalkonto till kortet och skrev "flipper" i kommentarsrutan till överföringen. Därefter tog hon ut (jodå, det var hon) 18 000 och slog fel pin.

Alltså, om FS hade gjort detta så skulle han alltså ha tagit sig in på Marinas internetbank, skrivit kommentaren "flipper", överfört pengar och sedan snott Marinas kort och tagit ut pengar. Detta har helt enkelt inte hänt. Särskilt inte som där stod ett nyinköpt flipperspel i huset. Så där faller alltså resonemanget om att hon aldrig slog fel pin. Mera: På banken sade man att Marina var medveten om straffavgiften på kreditkortet och att det nog därför inte var Marina som gjort uttaget. Men likafullt kom en automatisk dragning av 550 kr pga användning av kredikortet i juni.

Det här är väl inget som åklagaren har kört med, men här i tråden har det tydligen blivit en stor grej. Men det är bara snömos.
Men det är något underligt med den där flipperaffären. Marina ska ha sagt till sin pappa att hon fört över pengar till sitt konto (10 000:--) för att bygga altan och köpa ny dörr. En annan verkligt konstig sak är att FS inte kan dra sig till minnes var spelet köptes. Att M skrivit flipper vid uttaget ger jag inte mycket för. Det kan någon annan, som har luskat ut hennes inloggning till banken ha gjort.
FUP s. 501.
Senast redigerad av Kam 2012-08-27 kl. 20:04.
Citera
2012-08-27, 20:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Men det är något underligt med den där flipperaffären. Marina ska ha sagt till sin pappa att hon fört över pengar till sitt konto (10 000:--) för att bygga altan och köpa ny dörr. En annan verkligt konstig sak är att FS inte kan dra sig till minnes var spelet köptes. Att M skrivit flipper vid uttaget ger jag inte mycket för. Det kan någon annan, som har luskat ut hennes inloggning till banken ha gjort.
FUP s. 501.
Nej, hon har inte sagt att hon fört över pengar för att bygga altan och köpa ny dörr. Hon skulle använda sina pengar till det, inte fört över pengar för det.
Citat:
Han säger att han från henne fått höra att hon skulle använda sina pengar till att renovera huset. Hon skulle göra i ordning i köket bygga altan och byta ytterdörr.
Tror du att personen som luskat ut inloggningen smög in flipperspelet och gömde det i källaren?
Citera
2012-08-27, 20:19
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, hon har inte sagt att hon fört över pengar för att bygga altan och köpa ny dörr. Hon skulle använda sina pengar till det, inte fört över pengar för det.

Tror du att personen som luskat ut inloggningen smög in flipperspelet och gömde det i källaren?
Jag har aldrig sagt att spelet var gömt i källaren. Jag har sagt att det är nåt konstigt med affären.
Det kan t ex vara stulet av FS eller köpt av någon, billigt, eftersom det var stulet. Tycker inte du att det är konstigt att FS inte kommer ihåg var spelet köptes? Nej, det tycker du så klart inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in