2012-08-20, 15:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longboard
OK, fel av mig
Blandade ihop denna med ett annat fall där denna revolver användes.
Sorry.

Hylsan har nog i alla fall kastats för hand ut i sjön för att "försvinna".....

Ja, eller att någon skytt som varit på den närliggande skjutbanan behövde kissa efter ett skjutpass och då passade på att slänga gamla hylsor i sjön.

Men jag tror nog att polisen med stor säkerhet kan avgöra fabrikat och typ av vapen med ledning av märken på metallen.
Citera
2012-08-20, 15:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, eller att någon skytt som varit på den närliggande skjutbanan behövde kissa efter ett skjutpass och då passade på att slänga gamla hylsor i sjön.

Men jag tror nog att polisen med stor säkerhet kan avgöra fabrikat och typ av vapen med ledning av märken på metallen.

Fabrikat och typ bör inte bereda några svårigheter och finner man pistolen i ett bra skick kan man snabbt kolla om det är en hylsa som har avlossats med vapnet.
Citera
2012-08-20, 15:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peder1975
Tack för ditt svar.

Så Dna skulle kunna återfinnas i en hylsa som legat i vattnet så länge men inte ev fingeravtryck från en ev GM? Förlåt mina dumma frågor men vapen är inget jag kan något om.

Är en hylsa i storlek 9 mm vanligt inom jakt eller andra användningsområden i dessa områden?

Kan du ge en teori på hur en GM kan ha agerat från skott till att en hylsa hamnar i en sjö i närhet till mordplats om man då avser närmsta sjö från offrets bostad?

Han har slängt i den helt enkelt och att det kan finnas mer i sjön. Eftersom polisen tagit hand om den, så utgår jag ifrån att den kan vara intressant. Vet inte hur vanligt dom är 9mm hylsorna är egentligen. De används ju inte i jakt sammanhang. Om man säger att hylsan tillhör den äldre pistolen, så är det ett steg i riktningen att just pistolen använts. Har man klarhet i panelväggens skotthål och hennes huvud, så ska det väl inte vara så svårt att se om det är en passande hylsa.

helgen hittade föreningen Missing People en tomhylsa på botten av en sjö.
Nu undersöker polisen om hylsan kan kopplas till mordet på Marina Johansson.
- Vi kommer att titta på om man på något sätt kan koppla ihop det med pågående utredning, säger kommissarie Anders Sandholm vid länskrim i Göteborg.

http://www.expressen.se/gt/tomhylsa-kan-kopplas-till-mordet-pa-marina/
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-08-20 kl. 16:01.
Citera
2012-08-20, 15:33
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Var god precisera det fetade
Citera
2012-08-20, 16:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare

Skjutbana via sökfunktionen:
https://www.flashback.org/p25788305#p25788305
Citera
2012-08-20, 16:36
Medlem
Finlisas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15282494.ab
Citera
2012-08-20, 16:37
Medlem
KluvenTungas avatar
Litet mer, från det eminenta Aftonbladet:
Citat:
I går förmiddag gav en metalldetektor utslag på botten av sjön Ålevattnet, någon kilometer från Marina Johanssons bostad.
– Det är hittat en tomhylsa, det är en 9 millimeter. Det var väldigt dyigt på botten så de hade fått gräva efter den, säger Jessicka Kangasniemi.
De fortsätter:
Citat:
– Vi har inte tagit något beslut i hur vi ska gå vidare nu, men de här dykarna fortsätter att dyka. De vill väldigt gärna hitta mordvapnet. Det är klart att man hoppas att det hittas efter så mycket tid som lagt ner.
artikeln
Citera
2012-08-20, 16:38
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Ja jag vet att det ligger en i Svartedalen, men den ligger inte på vägen till Diseröd om man åker från Spekerödshållet. I såfall får man ta höger vid fiskekortsautomaten och fortsätta ca 1 km. Polisen övningskjuter inte vid denna bana, de skjuter vid en bana i Grössbacke.
Så om det var någon kissnödig skytt har de fått gå väldigt långt....
Citera
2012-08-20, 16:40
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Skulle den ligga nära FP, så att skyttar som är klara går ned och pissar i sjön som just nu söks??

Kom in i matchen nu :-)
Citera
2012-08-20, 16:41
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ja jag vet att det ligger en i Svartedalen, men den ligger inte på vägen till Diseröd om man åker från Spekerödshållet. I såfall får man ta höger vid fiskekortsautomaten och fortsätta ca 1 km. Polisen övningskjuter inte vid denna bana, de skjuter vid en bana i Grössbacke.
Så om det var någon kissnödig skytt har de fått gå väldigt långt....
Jag hoppas innerligt att skytten är desto mer kissnödig idag.
Citera
2012-08-20, 16:50
Medlem
jjagares avatar
Apropå tomhylsor och skjutbanor så brukar det finnas tunnor vid skjutplatserna där man kan slänga dem. Om man nu inte laddar egen ammunition för då behåller man ju hylsorna.
Citera
2012-08-20, 16:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Ja, jag vet att där ligger en korthållsbana i trakten. Vet dock inte exakt var, men jag vet att skjuts pistol där. Jag spekulerade i om någon stannat på hemväg efter en skjutning och då passat på att göra sig av med hylsor. Kan vara ungar också som plockat hylsor på banan.

Ligger nog massa skit i sjön. Skulle vara intressant att veta vad de hittat mer. Troligen ölburkar en masse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in