2012-06-26, 22:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det vet du inte än, och det kan gälla både mord och brott emot griftefriden. Beroende helt på bevisningen. Men visst håller jag med dig om att ett ynka griftefridsbrott inte är i klass med mord.
Helt rätt mord är det man har yrkat på i åtalet och mord är fortfarande rubriceringen.

Inte fan kommer någon att begära resning för brott mot griftefriden, om det kommer in en resningsansökan så gäller den mord och inget annat.
Citera
2012-06-26, 22:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte fan kommer någon att begära resning för brott mot griftefriden, om det kommer in en resningsansökan så gäller den mord och inget annat.

Jag sa inte det heller. Jag sa att man kan yrka på både mord och brott mot griftefriden.
Lite mer straff vet du.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-06-26 kl. 22:56.
Citera
2012-06-26, 22:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag sa inte det heller. Jag sa att man kan yrka på både mord och brott mot griftefriden.
Lite mer straff vet du.

Vad bra , kan vi avsluta diskussionen om griftefrid då, och ge oss in i resningsansökan istället?

Jag tror personligen att åklagaren har stora problem med den, mest tack vare att åtalet inte har varit så skärpt som det borde ha varit.
Citera
2012-06-26, 23:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Men tänk nu om det inte finns en kran då ljuger ju Marinamannen. Det tror jag nämligen för så dum i huvudet är ingen att den påstår sig varit hos enkran.
Varför påstod han det då?
Här fanns ett mycket starkt motiv: Att hålla sig utom synhåll för MJ när hon under bostadsmasten Kode O sms:ade sin syster resp. Fordonsupplysningen. – Sedan, efter det att Brobacka-mastningen blev känd, utökades rövarhistorien om kranen till att ha vistats en längre tid i dennes inpyrda lägenhet. ”Damage control”, som man säger i vissa kretsar.
Citera
2012-06-26, 23:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vad bra , kan vi avsluta diskussionen om griftefrid då, och ge oss in i resningsansökan istället?

Jag tror personligen att åklagaren har stora problem med den, mest tack vare att åtalet inte har varit så skärpt som det borde ha varit.

Okey. Nja resningsansökan avgörs helt på bevisningen inget annat. Klara direktiv om att här krävs det graverande bevisning. Och SKL tar tid på sig och runt 6 månader.
Man har rest dit och begärt förberedelse så det kanske är lite pyssel för RÅ att få till det hela korrekt.

Däremot anser jag själv att man skulle kunna gå på resning med de nya omständigheterna eftersom det inte fanns i tidigare instanser.
Citera
2012-06-26, 23:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här fanns ett mycket starkt motiv: Att hålla sig utom synhåll för MJ när hon under bostadsmasten Kode O sms:ade sin syster resp. Fordonsupplysningen. – Sedan, efter det att Brobacka-mastningen blev känd, utökades rövarhistorien om kranen till att ha vistats en längre tid i dennes inpyrda lägenhet. ”Damage control”, som man säger i vissa kretsar.

Och det du anför kommer att underlätta en resningsansökan?
Citera
2012-06-26, 23:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Okey. Nja resningsansökan avgörs helt på bevisningen inget annat. Klara direktiv om att här krävs det graverande bevisning. Och SKL tar tid på sig och runt 6 månader.
Man har rest dit och begärt förberedelse så det kanske är lite pyssel för RÅ att få till det hela korrekt.

Däremot anser jag själv att man skulle kunna gå på resning med de nya omständigheterna eftersom det inte fanns i tidigare instanser.

Du borde känna en viss oro, hade det varit något graverande på fyndet som pekade ut FS så hade ansökan redan varit inne.

Blir djävligt svårt att få till en resning på nya indicier, det är alltid svårbedömt och den kedja som åklagare Kvarnström uppvisade i HR hade ju uppenbara brister.
Citera
2012-06-26, 23:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och det du anför kommer att underlätta en resningsansökan?
Nej, då har du fått resningsgrunderna om bakfoten.
Citera
2012-06-26, 23:09
Medlem
Citat:
Tror inte han var hos nån kran, det var en bra ursäkt för att vara i området, det kunde ju inte kontrolleras. Han var väl ute och dumpa prylar, det är min teori.
Citera
2012-06-26, 23:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Du borde känna en viss oro, hade det varit något graverande på fyndet som pekade ut FS så hade ansökan redan varit inne.

Blir djävligt svårt att få till en resning på nya indicier, det är alltid svårbedömt och den kedja som åklagare Kvarnström uppvisade i HR hade ju uppenbara brister.

Jag har funderat på det också, men jag vet att slutgiltiga resultat tar förbaskat lång tid.
Deras egen interna kriminaltekniska avdelning hos polisen har kanske inte med blotta ögat hittat något graverande det kan nog stämma. Den dagen man vet att man har eller inte har bevis så kommer man uttala sig om det, och där är man inte ännu.

Indicierna är belagda från åklagaren det är onekligen ett problem i dagsläget helt klart.
Citera
2012-06-26, 23:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej, då har du fått resningsgrunderna om bakfoten.

Jaså, då får väl du förklara vad som kommer att ligga till grund då.
Citera
2012-06-26, 23:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Tror inte han var hos nån kran, det var en bra ursäkt för att vara i området, det kunde ju inte kontrolleras. Han var väl ute och dumpa prylar, det är min teori.
Ja, men det kan också finnas en viss möjlighet att han bereder sig tillgång till ett neutralt fordon - och under tiden mellanlagrar liket. - Initialt var det viktigt att MJ:s "försvinnande" skulle ses just som ett sådant, och ingen visste hur snabbt en likbesiktning av bilarna skulle äga rum; ej heller när MJ:s bil skulle upptäckas. Tiden var ur gm:s horisont knapp. - Mot detta talar dock fyndplatsens relativa närhet till bostaden - vilket kan peka på att någon av de tillgängliga bilarna använts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in