2012-07-25, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om jag tar ställning sätter jag på mig skygglappar och ser inte andra möjligheter. Alltför många i den här tråden har gjort det.

Sannolikhet löser inte det här brottet.

Sannolikhet och Borgars utbildning gjorde det.
Citera
2012-07-25, 22:46
Medlem
Citat:
Men han kunde fortfarande ta ut 20.000 kr på kortet och det hade sett ut som om hon rest iväg.

I mina öron låter det helt otroligt att Marina först skulle plocka ut pengarna för att sedan ta livet av sej.
Då låter det mer rimligt att GM plockat ut pengarna,för att senare plocka ut mer någon annanstans för att få det att se ut som om hon fortfarande levde.

Något plocka ut mer blev det ju aldrig,eftersom polisen inte köpte iden om att Marina rest iväg.
Och hur kunde ens FS tro att någon skulle gå på historien om bortresandet ?
Inte ens där finns det väl ngt som verifierar historien ?
Citera
2012-07-25, 22:49
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Jag utesluter inte att Marina tog ut dem. Det är oftast kortinnehavaren som gör uttag.
Om kortinnehavaren redan är avliden så är det nån annan som tar ur pengarna.

Varför skulle en bankomat utan kamera användas och kortinnehavaren slår inte fel och om så är fallet varför inte fortsätta åtminstone en gång till.
Vad skulle kortinnehavaren med kontanter till?
Däremot Fredrik S behövde kontanter till vissa inköp på ställen där kortläsare saknas.
Citera
2012-07-25, 23:04
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Om jag tar ställning sätter jag på mig skygglappar och ser inte andra möjligheter. Alltför många i den här tråden har gjort det.

Sannolikhet löser inte det här brottet.

Om det nu var Marina som tog ut pengarna. Har någon ide om vad de skulle användas till? Hon hade ju ett visakort att betala med. FS däremot hade större nytta av kontanter eftersom langaren knappast tar kort.
Citera
2012-07-25, 23:06
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Varför erkänner han narkotikabrott innan han får veta att narkotikan har blivit funnen? Erkännandet är värdelöst som alibi.

Varför hänger det inte ihop med SMS eller bankomatuttag? Varför skulle det inte finnas en kodnyckel? Har du aldrig fått hjärnsläpp och glömt något som du ofta brukar göra? Att glömma en PIN-kod är inte konstigt. Och FS hade ingen anledning att använda bankkortet, han kunde ha tagit ut 20.000 på VISA Gold.
Om han visste att den möjligheten fanns?
Citera
2012-07-25, 23:06
Medlem
Citat:
Jag vill inte kalla Marina ekonomisk.

Det kanske du inte vill.
Den som var mest ekonomisk i det hushållet måste ha varit FS.
Hans pengar tycks ha räckt länge....
Betalade FS överhuvudtaget någonting med egna pengar ???

Hur var det med bilen som han påstod var hans.
Tankade han den eller stal han diesel från Marina ?
Fnurrans avatar med textillägget dieseltjuv är ju rätt passande,med tanke på att FS säkerligen stal diesel från Marina.
Senast redigerad av zebop 2012-07-25 kl. 23:20.
Citera
2012-07-25, 23:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det finns inget Nordea-kontor i Stora Höga.
Hon kunde ha gjort uttaget i Skärhamn när hon var på Tjörn - eller åkt dit, i stället för att snurra runt i Övre Röra hela dagen den 28/7. - Vi vet dessutom att hon inte gjorde någon världsomsegling.
Citat:
Det vill hennes bankman:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, S. 307
R tycker det verkar lite underligt att M skulle ha tagit ut så pass mycket stora summor på sitt Visa guldkort. Hon har hela tiden varit ekonomisk och hon vet att hon belastas med en avgift på 100 kronor varje gång hon tar ut summan 5000 kronor. Det är inte likt henne att göra så historiskt.
Jag skulle vilja tillägga: Det är heller inte likt henne att helt ha tappat bort pinkoden till sitt bankkort.
Citera
2012-07-25, 23:12
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Varför erkänner han narkotikabrott innan han får veta att narkotikan har blivit funnen? Erkännandet är värdelöst som alibi.

Varför hänger det inte ihop med SMS eller bankomatuttag? Varför skulle det inte finnas en kodnyckel? Har du aldrig fått hjärnsläpp och glömt något som du ofta brukar göra? Att glömma en PIN-kod är inte konstigt. Och FS hade ingen anledning att använda bankkortet, han kunde ha tagit ut 20.000 på VISA Gold.
Jag tror helt klart att FS försökte hitta på en massa resvägar för att förvilla polisen till att leta på andra platser än i hemområdet.
Citera
2012-07-25, 23:14
Medlem
Reimers avatar
Ärligt talat, är det meningsfullt att fylla tråden med fler inlägg som diskuterar den FU som underkänts i två instanser?

Vad som skulle vara intressant att diskutera är den eventuella resning som skulle kunna hända beroende på vad SKL kan fä fram på fyndet. FU är överspelad i nu läget så vidare diskussioner om vad som står i den är helt meningslösa. Det enda som kan ändra det förhållandet är att åklagarmyndigheten lyckas med sin resningsansökan och oddsen är inte till deras favör.
Citera
2012-07-25, 23:42
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:

Varför det inte hänger ihop?
Ja, det är väl inte svårt att lista ut. När sker det här s.k "självmordet" rum? Är det på natten den 27-28:e eller är det under "mölndalsnatten" den 28:e mot 29:e?

Tar vi den första, ja det säger ju sig självt, då kan det omöjligtvis vara MJ som tar ut pengarna eller hur? Hon kan ju inte göra detta med ett hål i huvudet. Inte nog med att FS begått ett allvarligt brott samt riskerar ett långt straff så gör han ytterliggare ett brott på förmiddagen när han bedrägligt tar ut nån annans pengar. Dessutom riskerar han ytterliggare en gång att åka fast för något han inte gjort.
Din teori är väl att hon tar ut pengarna väl? Är det inte det du har argumenterat 100-tals inlägg om?

Jag använder inte mitt kort så ofta som MJ. Jag har flera kort, 5 stycken debit&kredit samt kort till jobbet. Alla med olika koder, ändå på nått vis lyckas jag komma ihåg dem.
Det enda jag haft problem med är kreditkort som jag använder 1-2 ggr per år. T o m när jag är aspackad så kommer jag ihåg koden till mitt lönekonto, så JA, det är helt uteslutet att MJ gör dessa uttag.
Citera
2012-07-26, 00:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
/.../ Vad som skulle vara intressant att diskutera är den eventuella resning som skulle kunna hända beroende på vad SKL kan fä fram på fyndet. FU är överspelad i nu läget så vidare diskussioner om vad som står i den är helt meningslösa. Det enda som kan ändra det förhållandet är att åklagarmyndigheten lyckas med sin resningsansökan och oddsen är inte till deras favör.
Vi vet i dagsläget ingenting om hur det ser ut på resningsfronten; rent allmänt kan ju sägas att det är svårt att få fram bevis på en kropp som legat ute i naturen så länge, men å andra sidan kan gm ha gjort outplånliga misstag. Gm kan också i vilseledande syfte ha planterat diverse saker som leder bort från gm själv, t ex en orange jacka han hittat på fyndplatsen, ett par sexleksaker, ett kartblad utvisande Linköping med omnejd... (jmfr Stenvall-fallet där TA misstänktes för att ha planterat tomhylsor från andra skyttars vapen i syfte att förvilla polisen).
Citera
2012-07-26, 00:02
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Min fråga var: Vilka omständigheter i målet som talar för att Marina kan ha tagit livet av sig har försvunnit sedan domen? Du har alltså inget svar.Nej, jag har inte idiotförklarat FS, det har du. Men oavsett intelligens är det inte säkert att man litar på polisens dödsfallsutredningar. Här är ett motsatt fall. Polisen trodde det var självmord tills GM erkände.Jag har inte förkastat informationen, bara tvivlat på den, och bett om källa. Du påstod att GP har källa, och därför trodde jag att du hade insyn. Men jag hade tydligen fel, GP har ingen källa.

Polisen utreder mord, men vart det leder vet vi inte. Du vet inte heller att självmord är uteslutet av polis och åklagare.

En kropp och en dödsskjutning givetvis. Har det inte gått in? Jo jag har svar som är självklara utan att frågan ens ställs.
Du idiotförklarar Fredrik då du påstår att han skulle städa och göra det efterföljande åtgärderna bara för att slippa misstänkas. Det är ju inget som vid ett sånt tillfälle skulle misstänkas då det handlar om skott i huvudet, så visst du anser att han inte är kapabel att inse en sån sak.

Litar på polisens utredningar? Har Fredrik paranoida tankar eller? Vad är det som gör att polisen vill nita oskyldiga för mord i så fall? Det är då inte deras agenda, så det är bara fjantigt att resonera åt det hållet. Dessutom så handlar det inte ens om självmord här och du har inte tagit fram ett enda fall alltså inte ett ENDA fall, som ser ut som den teorin du lägger fram. Hur seriöst är det?

Insynen du frågade efter handlade om gärningsmannen inte om obduktionen, så det håller inte med att sitta och bortförklara sig då frågan av uppenbar. Jag själv bryr mig inte om vad du tror på utan här går jag stenhårt på utredningens misstänkte och inte på fabler.

Vart det leder är polisiärt uppklarat då det gäller gärningsman. Men om det blir resning är inte klarlagt bara att man rest till RÅ.

Fallet du hänvisar till hade den utgången som jag har presenterat då det gäller självmord.
Det är mord här inte självmord och vill du hävda det lägger du upp belägg för saken.

Citat:
Hon tog alltså ut 8000 kr på Visa Gold 3/7, med en avgift på 160 kr, trots att hon hade ett saldo på 18471,82 på bankkontot. Avgiften tycks inte ha varit ett oöverstigligt hinder.

Till vadå? Något som man inte kan betala med kort på eller?

Citat:
Det finns inget Nordea-kontor i Stora Höga.

Du är inte hennes bankman heller utan bankmannen i fallet har kallat henne ekonomisk. Och han har befogenheter till det.

Citat:
Jag utesluter inte att Marina tog ut dem. Det är oftast kortinnehavaren som gör uttag.
Gäller det då Fredrik snodde sin grannes kort och stal pengar och blev dömd för det?
Är det då kortinnehavaren som gör uttagen då Fredrik fälls för bedrägeri?
Citat:
Den som för fram teori om att FS gjorde uttagen bör kunna svara på varför han inte tog ut allt han kunde. Varje krona var en tjänad krona.

Enkelt han ville att det skulle se ut som hon rest i väg, och inte mördad. Ett länsat konto hade inte sett bra ut.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-07-26 kl. 00:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in