2010-08-15, 16:05
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Ja fast det borde vara lättare att flytta mot någons vilja än att få någon att flytta ut som inte vill.................

Det låter ju som en möjlighet ja. Kan detta ha varit något de grälat om? Det låter inte helt smidigt med någon som pundar och någon som knappt ens gillar alkohol...

Har varit inne på detta tidigare. Hur lätt är det egentligen att få en sambo att flytta om han inte vill? Fick ett svar via PM, att det är "knöligt" med hänvisning till sambolagen: http.www.alden.se/Sambolagen.htm

Han kan alltså mycket väl ha bott kvar mot M:s vilja under lång tid.
Citera
2010-08-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrigley
Inte rosta så att bilprovningen ger dig en 2:a men små pytte fläcker av lite rostdam/vatten blir det.

Har gjort en test på min egna bil i dag. Skvätte lite olika mängd vatten på mina kalla bromskivor fram och försökte få samma resultat. Efter 5 timmar syntes det små rostfärgade spår på skivorna.
Och då funderade jag över mängden vatten och hur det så ur på hennes skivor. Det liknade mina skivor väldigt bra.

Jag kanske inte har rätt men det är inte omöjligt.

Det regnade den 1 augusti vill jag minnas, och sen den 5 på kvällen, så med lite funderingar fram och tillbaka så kom jag fram till detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lite praktiskt CSI-arbete, tack för det!

Rätta mig om jag har fel.

Det var uppehåll 2-4 aug, och det måste regna för att det ska komma rost på skivorna. Hur mycket rost det är beror på hur mycket regn som har kommit på skivorna. Det är svårt att bedöma och jämföra med Ditt experiment.
Du var där 4 aug, så då spelar regnet 5 aug ingen roll.
Bilen måste alltså ha stått där 1 aug, då det regnade. Hur länge den hade stått där innan går inte att avgöra.

Jag hittade bilen på morgonen den 5 augusti. efter allt regn
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Har varit inne på detta tidigare. Hur lätt är det egentligen att få en sambo att flytta om han inte vill? Fick ett svar via PM, att det är "knöligt" med hänvisning till sambolagen: http.www.alden.se/Sambolagen.htm

Ja, om det skulle vara så kan det vara så att det hela kom till vägs ände till slut om de varit av två olika åsikter huruvida han skulle bo kvar eller inte.

Det verkar inte vara så fullt klart om det var slut eller inte mellan dem som par heller, eller har jag läst slarvigt där?
Citera
Medlem
saffys avatar
Citat:

Vet inte riktigt, men finns det inget hyresavtal eller skrivna sambopapper, så tror jag att den som äger huset kan "slänga ut" den andre. Man har ju rätt till gemensamma prylar som inhandlats tillsammans, men annars tror jag att man sitter ganska löst.
Citera
2010-08-15, 16:09
Medlem
Camdreas avatar
Oj - jag var visst väldigt sen på detta
Citera
2010-08-15, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Vet inte riktigt, men finns det inget hyresavtal eller skrivna sambopapper, så tror jag att den som äger huset kan "slänga ut" den andre. Man har ju rätt till gemensamma prylar som inhandlats tillsammans, men annars tror jag att man sitter ganska löst.

Det kan man nog, men om den andra vägrar att ge sig av så blir det ju svårare.

Hennes sätt att inte visa missnöje kan ha gjort det svårt för henne att förklara för honom att han ska flytta också. För jag får inte ihop det med att ha lätt med en sån sak om man samtidigt har ett sätt där man inte visar missnöje i övrigt.
Citera
2010-08-15, 16:13
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag vet inte hur det är under tiden han är misstänkt, men annars har han rätt att bo kvar så länge MJ har rätt att bo kvar, inte har lyckats slänga ut honom eller är förklarad avliden.

Jag är inte så säker på det men orkar inte fördjupa mig i lagtext just idag. Däremot kan man läsa följande:

För att sambolagen ska gälla ska bostaden ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en person äger en bostad innan samboskapet påbörjades så kan inte partnern kräva hälften av bohaget.

http://www.boupplysningen.se/tips/sambolagen/

3§ Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

http://www.bodelningsavtal.se/sambolagen.html
Citera
2010-08-15, 16:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Det som står i sambolagen kan avtalas bort. Men finns det inget skriftligt samboavtal gäller lagen.
Citera
2010-08-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrigley
Inte rosta så att bilprovningen ger dig en 2:a men små pytte fläcker av lite rostdam/vatten blir det.

Har gjort en test på min egna bil i dag. Skvätte lite olika mängd vatten på mina kalla bromskivor fram och försökte få samma resultat. Efter 5 timmar syntes det små rostfärgade spår på skivorna.
Och då funderade jag över mängden vatten och hur det så ur på hennes skivor. Det liknade mina skivor väldigt bra.

Citat:
Jag kanske inte har rätt men det är inte omöjligt.

Det regnade den 1 augusti vill jag minnas, och sen den 5 på kvällen, så med lite funderingar fram och tillbaka så kom jag fram till detta.

Lite praktiskt CSI-arbete, tack för det!

Rätta mig om jag har fel.

Det var uppehåll 2-4 aug, och det måste regna för att det ska komma rost på skivorna. Hur mycket rost det är beror på hur mycket regn som har kommit på skivorna. Det är svårt att bedöma och jämföra med Ditt experiment.
Du var där 4 aug, så då spelar regnet 5 aug ingen roll.
Bilen måste alltså ha stått där 1 aug, då det regnade. Hur länge den hade stått där innan går inte att avgöra.

Jag var där den 5 augusti på 04:38
Citera
2010-08-15, 16:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Jag är inte så säker på det men orkar inte fördjupa mig i lagtext just idag. Däremot kan man läsa följande:

För att sambolagen ska gälla ska bostaden ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en person äger en bostad innan samboskapet påbörjades så kan inte partnern kräva hälften av bohaget.

http://www.boupplysningen.se/tips/sambolagen/

3§ Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

http://www.bodelningsavtal.se/sambolagen.html
Sambolagen:
Citat:
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor
tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

/../

När ett samboförhållande upphör

2 § Ett samboförhållande upphör

1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap,

2. om samborna flyttar isär eller

3. om någon av samborna avlider.

Ett samboförhållande skall också anses upphöra om en sambo
ansöker om förordnande av bodelningsförrättare enligt 26 §
eller om rätt att få bo kvar i bostaden enligt 28 § eller om en
sambo väcker talan om övertagande av bostad enligt 22 §.
3 § gäller om bostaden och dess värde ska ingå i samboegendomen. Den gäller inte sambons rätt att bo kvar. Det regleras i 2 §, 22 §, 26 § och 28 §.
Citera
2010-08-15, 16:27
Medlem
Pethruss avatar
Citat:

Men att döma av deras agerande - att de fortfarande gjorde saker tillsammans, jobbade tillsammans etc - så verkar det ju inte som om FS tvingat sig kvar mot MJ:s uttryckliga vilja. De är förmodligen vänner även om hon mycket väl kan vara trött på eller ogilla vissa sidor hos honom (och kanske även han hos henne), varför hon har insett det ohållbara i att fortsätta leva tillsammans. Men eftersom de är vänner vill hon givetvis inte kasta ut honom (med eller utan hjälp av rättsliga åtgärder) och förstöra deras vänskap, utan har i stället försökt få honom att ordna en ny bostad utan konflikter och bråk.
Citera
2010-08-15, 16:31
Medlem
Pethruss avatar
Den här sidan från Folkhälsoinstitutet, som egentligen handlar om homosexuella sambors rättigheter, beskriver på ett ganska lättförståeligt sätt vad som gäller angående hyreskontrakt, besittningsrätt etc då man är sambor: http://www.rfsl.se/nykoping/orginal97/homo6raett/h6r-bostad.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in