2012-05-07, 22:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han sov alltså inte; kan du garantera det?
Nej, naturligtvis kan jag inte garantera det. Men han berättade om sin natt vid mormors grav innan han påstod att han sov vid tiotiden. Så det senare är ett uppenbart misstag.
Citat:
- Om han inte sov: Vad gjorde han då?
Han besökte mormors grav, enligt egen utsago.
Citat:
Och varför befann sig hans mobil under Kode N när den enligt FS låg i hans shorts under Kode O?
Bostaden ligger nära gränsen mellan Kode O och Kode N. Mast kan variera.
Citera
2012-05-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
I FS bakgrund finns alltså småkriminalitet och smärre handgripligheter med folk/närstående som också har haft problem. Hur kan man dra paralleller mellan detta och ett mord?

Som jag sagt tidigare - jag kan inte för mitt liv förstå vad FS skulle ha för motiv att ha ihjäl Marina. Ok, det förekommer svepande förklaringar om olika diagnoser mm, men att hämta en pistol och skjuta sin bästa vän? Nix. Jag tror inte på det. Folk med ADHD är folk, de med. FS och Marina var inte dödsfiender, de tyckte om varandra.

Ehh...han rullade in sin dotter i silvertejp (det står inget om detta i FUPen så jag har inga detaljer, ngn som kan länka mer info?) vilket han är dömd för, han tog enl uppgift strypgrepp så hårt på sitt ex att hon förlorade medvetandet. Exets syster bekräftade blåmärken på halsen. Han våldtog enligt ett annat ex henne, och betedde sig helt kallt och oengagerat innan och efteråt. (detta ex är fö livrädd för FS, så rädd att hon ring polisen när hon trott att FS sov i hennes port). Husdjuren kan vi kanske lämna därhän. Där finns ju liksom inga vittnesmål från djuren i fråga. Hur som helst. Det här är INTE småkriminalitet. Det är grov kriminalitet.

Om FS hade ihjäl MJ så var det inte för att han hade planerat det. Han blev förbannad och ett vapen fanns i närheten. Väldigt många av de som har ihjäl ngn har ihjäl människor de gillar, och som de har en relation till. Och nej, det stora flertalet av personer med ADHD har inte ihjäl sina partners. Den diagnos som jag tidigare diskuterat är antisocial personlighetsstörning, och där hittar du dem som utför just den här typen av brott. Det går säkerligen att få fram ungefärliga siffror på hur många av de mord/dråp som begås som utförs av personer med denna personlighetsstörning. Jag gissar på en kraftig överrepresentation.
Citera
2012-05-07, 22:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varifrån skickades SMS? Varför befann sig FS och M:s mobiler under olika master?
Här har polisen velat förklara det hela med att bägge mobilerna varit i rörelse från en mast till en annan och av okänd anledning kan ha råkat ut för en sammanstötning. - Detta har efter vad jag kan förstå ej tagits upp till skärskådande under någon av rättegångarna. Det hade varit intressant att höra mer om den här förklaringsmodellen från polisteknikernas sida. I vart fall så är sannolikheten större för att FS innehaft MJ:s mobil, jämfört med att en alt. gm vid aktuell tidpunkt av misstag skulle ha avsänt ett sms till FS; ett sms denne säger sig "garanterat" ej ha mottagit - vilket inte precis minskar sannolikheten för vem som de facto innehade MJ:s mobil.
Citera
2012-05-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
(min fetning)

Det är, enligt min åsikt, fördelen med en sådan här diskussion.

Några är övertygade om att en MT är skyldig. Anledningen kan t. ex. vara teknisk bevisning, statistik eller fördomar.
Andra är tveksamma till ex. bevisningen och ifrågasätter och/eller kritiserar denna.
Detta leder ofta till polarisering, vilken visserligen kan eskalera till överdrift.
Hur som helst; några blir åklagare, andra blir försvar.

Genom att teorier och frågeställningar kastas fram och tillbaka, ältas, vrids ut och in och även om det kanske slutar med ren pajkastning, kan detta faktiskt tillföra en inte obetydlig del i utredningsarbetet.

Keep up the good work!

Ja, du kanske har rätt. På sätt och vis är det ju rätt kul, speciellt med blandningen av människor på denna tråd, men jag kan ju önska lite mer av gemensamt utredningsarbete istället för pajkastning. Jag får väl starta en egen tråd för hugade hobbyprofilers...
Citera
2012-05-07, 22:23
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vän av ordning
Ehh...han rullade in sin dotter i silvertejp (det står inget om detta i FUPen så jag har inga detaljer, ngn som kan länka mer info?)
https://www.flashback.org/sp36842934
Citera
2012-05-07, 22:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ehh...han rullade in sin dotter i silvertejp (det står inget om detta i FUPen så jag har inga detaljer, ngn som kan länka mer info?) vilket han är dömd för, han tog enl uppgift strypgrepp så hårt på sitt ex att hon förlorade medvetandet. Exets syster bekräftade blåmärken på halsen. Han våldtog enligt ett annat ex henne, och betedde sig helt kallt och oengagerat innan och efteråt. (detta ex är fö livrädd för FS, så rädd att hon ring polisen när hon trott att FS sov i hennes port). Husdjuren kan vi kanske lämna därhän. Där finns ju liksom inga vittnesmål från djuren i fråga. Hur som helst. Det här är INTE småkriminalitet. Det är grov kriminalitet.

Om FS hade ihjäl MJ så var det inte för att han hade planerat det. Han blev förbannad och ett vapen fanns i närheten. Väldigt många av de som har ihjäl ngn har ihjäl människor de gillar, och som de har en relation till. Och nej, det stora flertalet av personer med ADHD har inte ihjäl sina partners. Den diagnos som jag tidigare diskuterat är antisocial personlighetsstörning, och där hittar du dem som utför just den här typen av brott. Det går säkerligen att få fram ungefärliga siffror på hur många av de mord/dråp som begås som utförs av personer med denna personlighetsstörning. Jag gissar på en kraftig överrepresentation.
Ett av dessa påståenden om FS, kraftigt överdrivet, har lett till fällande dom. Vad får dig att komma med dessa anklagelser och en diagnos som gör FS till mördare?
Citera
2012-05-07, 22:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Citat:
Och varför hade mördaren kvar MJ:s mobil vid denna tidpunkt, när vi vet att MJ:s bil stod parkerad i Stora Höga redan 06:48?
Ett vittne såg en bil som liknade M:s på parkeringsplatsen 6:48. Vittnena SW och Lennart pekade också ut bilar som liknade M:s, men angav annan plats på parkeringsplatsen.
Frågan kan också formuleras: Varför innehade mördaren MJ:s mobil vid en tidpunkt då denne för länge sedan bör ha pallrat sig iväg från Övre Röra?
Citera
2012-05-07, 22:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Notera min fetning.

Jo, jag tror också att det är så att folk med vissa personlighetsstörningar är överrepresenterade vid grova våldsbrott. Men din diagnos, som du ställde, den ger jag inte mycket för.

Jag tror det är så här: Polisen förstod att de inte skulle kunna hitta teknisk bevisning eller annan bevisning som var tillräcklig för fällande dom. Då tog de den mest sannolike gärningsmannen, som de dessutom inte gillade, och försökte få fram ett erkännande. Det gick inte. Och då hade de haft en person häktad i fem månader. Det går ju då inte bara att släppa denne så då tog de och klippte ihop ett åtal med all skit om FS som gick att uppbringa. Chansen fanns ju - och dessutom skulle inte åklagaren få skulden för misslyckandet. Det blir ju istället domstolarna som får skulden, eftersom de ogillade åtalet.
Citera
2012-05-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
https://www.flashback.org/sp36842934

Tack! Mycket intressant läsning. Tror vi ska införa gladpack och silvertejp här hemma också. Det verkar ju vara ok enl lagstiftningen...
Citera
2012-05-07, 22:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Här har polisen velat förklara det hela med att bägge mobilerna varit i rörelse från en mast till en annan och av okänd anledning kan ha råkat ut för en sammanstötning. - Detta har efter vad jag kan förstå ej tagits upp till skärskådande under någon av rättegångarna. Det hade varit intressant att höra mer om den här förklaringsmodellen från polisteknikernas sida. I vart fall så är sannolikheten större för att FS innehaft MJ:s mobil, jämfört med att en alt. gm vid aktuell tidpunkt av misstag skulle ha avsänt ett sms till FS; ett sms denne säger sig "garanterat" ej ha mottagit - vilket inte precis minskar sannolikheten för vem som de facto innehade MJ:s mobil.
Jag kan garantera, SMS kan inte överföras genom sammanstötning mellan mobiler. SMS går från en mobil till en mast, kanske via en annan mast, till den andra mobilen. FL försöker bluffa när han påstår detta med sammanstötning. Enligt dig når inte cellen Stora Höga N till FB:s bostad. Då når den inte heller till Kode N:s cell, det är längre. Av det drar jag slutsatsen att mobilerna befann sig på olika platser.
Citera
2012-05-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ett av dessa påståenden om FS, kraftigt överdrivet, har lett till fällande dom. Vad får dig att komma med dessa anklagelser och en diagnos som gör FS till mördare?

Vilka anklagelser då? Ang diagnosdiskussion, läs tråden!
Citera
2012-05-07, 22:34
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ja, blame the victim! Alla kvinnor (och män) som blir misshandlade av sina partners är puckon. Och alla som inte anmäler är puckon. Vet du hur stor sannolikheten är för att det ska bli en fällande dom om man anmäler ett ex för våldtäkt och det inte finns några vittnen (jag vet inte själv, men gissar på kanske 50/50 el ngt).

"Våldtäkterna i Sverige har enligt uppgift fyrdubblats de senaste tjugo åren och samtidigt så minskar antalet fällande domar. Enligt en större dagstidning i Sverige (Göteborgsposten) så kommer 90 % av alla rapporterade fall aldrig till domstol."

Källa: Newsmill
http://www.newsmill.se/print/32055
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in