2012-05-07, 21:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vän av ordning
En sak som jag tycker är intressant är varför vissa på tråden går till extrema ytterligheter i sina försök att hitta en alternativ GM. Inga förklaringar eller teorier är för vilda. Skjutna smådjur, utplanterat blod, falska brottsplatser... Detta är samma personer som klagar på att åklagaren blivit för låst vid FS som GM. För mig känns det som att ni är exakt lika polariserade själva, fast åt andra hållet. Nämligen besatta av tanken på FS oskuld.

Jag håller med om att åklagaren i såväl TR och HR hade för tunn bevisning (uppenbarligen) och att det är farligt att bli för fastlåst vid en teori. Men det är ju precis lika illa om man låser sig fast vid den motsatta teorin. FS är en väldigt trolig GM, statistiken talar mot honom, bristen på alibi talar mot honom, det faktum att han både hade tillfälle, motiv och tillgång till vapen talar mot honom. Att han uppenbarligen ljuger och inte vill medverka i utredningen talar mot honom. Att han har fri tillgång till brottsplatsen och är bekant med omgivningarna talar mot honom. Det faktum att brottsplatsen doldes med hans madrasser och inkontinensskydd talar mot honom. Hans personlighet och det faktum att han tidigare begått våldsbrott mot tidigare flickvänner och dessutom sitt barn talar mot honom. Kontentan av detta är att man måste vara väldigt ignorant och väldigt rigid och fastlåst vid sin åsikt för att utesluta FS som tänkbar GM.

Jag har inte sett eller hört ett enda hållbart argument som tyder på FS oskuld här i tråden. Någon som vill presentera ett kanske ? (Därmed inte sagt att han är skyldig, bara att han är en mycket troligare GM än de flesta andra).

Jag tycker inte jag har sett någon utesluta FS, egentligen. För min del tycker jag att domstolarna dömde helt korrekt. Jag har dock en s k "magkänsla" att FS är oskyldig. Och jag tror inte att vi någonsin kommer att få veta vad som hände. "Polisiärt uppklarat" kommer det att heta. Domstolarnas fel, alltihop, tycker man hos polisen. Självrannsakan är inte polisens paradgren.
Citera
2012-05-07, 21:26
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acustic
Kan det ligga någon sanning i detta?:
(899)

"Fredrik ska ha åkt Mc till Norrland och hämtat droger."
"Han ska ha skurit halsen av en kille någonstans i Skövdetrakten. Det var ev. en
narkotikaskuld", uppger Emelie. "Den killen skall också ha våldtagit någon tjej. Det var innan
han träffade mig."

Det här är nog sant:
(902)" Kate uppger att hon har en minnesbild av att hunden inte ville gå ut. Den låg och
tittade efter henne och ville inte följa med Fredrik. Kate minns inte varför hon själv inte gick
ut med hunden den här dagen. "Hon stretade emot då Fredrik tog ut henne. Fredrik kom sedan
tillbaka med hunden i famnen. Han sa att hon hade trillat ihop och dött." Kate och Fredrik
grävde ner hunden i skogen tillsammans.
Vad är det för jävla fruntimmer som vittnar om FS förflutna? Vilka puckon!
Han våldtar dom, stjäl deras pengar och dödar deras husdjur, men är det nån som anmäler honom?
Nej! Jo förresten, GB påstår sig ha larmat polisen, men det finns ingen bekräftelse på samtalet.
Citera
2012-05-07, 21:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om jag ber dig precisera, och du svarar, då utgår jag från att svaret är en precisering om du inte skriver annat.Det är klart att man ofta kan komma med ett mer preciserat svar efter betänketid.
Har FS någonsin kommit med "ett mer preciserat svar" - och i så fall som svar på vilken fråga? - Jag kan bara komma på en fråga, nämligen frågan om han mottagit ett sms från MJ kl. 10:01:39 den 29/7. - Det finns ju all anledning att tro att detta sms kom från MJ:s mördare, och varför skulle denne sms:a FS? - Och varför hade mördaren kvar MJ:s mobil vid denna tidpunkt, när vi vet att MJ:s bil stod parkerad i Stora Höga redan 06:48? - Vad kan MJ:s mördare ha haft för intresse av MJ:s mobil på fm den 29/7 då FS "garanterat" låg och sov i Övre Röra - men ändå kunde ta emot sms:et under masten Kode N?
Citera
2012-05-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acustic
Den här är väl aktuell nu (896):

"Det var en sak som Fredrik var rädd för och det var att åka in. "Han behövde sin frihet. Det
var hans värsta mardröm att åka in. Ändå tog han risker. Jag förstår inte det". Emelie uppger
att den gången han åkte fast för marijuanaodling var han rädd för att få fängelse. "Det blev
fotboja och han var glad över det."

Det kan vara därför han nekar så hårt fast han är överbevisad,
han är rädd för att åka in, sicken fegis. Det är väl ingenting att vara rädd för, han får det bra därinne.

Låter ju inte speciellt rädd när han skriver:

Citat:
Okt. 2011

Under vintern nu får det väl bli att odla under lampa.
Till sommarn sen blir det väl både under lampa och utomhus.

Har haft bra resultat med Top44 och White Widow tidigare så det blir nog det igen.

Men det är klart, friad två gånger, varför skulle dom dyka upp helt plötsligt då.
Citera
2012-05-07, 21:34
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Var dumpningsplatsen ett kabelskalarnäste redan i juli 2010?
Isf verkar det otroligt korkat att dumpa paketet där, iaf om paketbudet var bekant med omgivningarna.
Citera
2012-05-07, 21:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har FS någonsin kommit med "ett mer preciserat svar" - och i så fall som svar på vilken fråga?
Vår diskussion gällde ditt preciserade svar, inte FS.
Citat:
- Jag kan bara komma på en fråga, nämligen frågan om han mottagit ett sms från MJ kl. 10:01:39 den 29/7. - Det finns ju all anledning att tro att detta sms kom från MJ:s mördare, och varför skulle denne sms:a FS?
Samma fråga kan man ställa oavsett om GM är FS eller någon annan.
Citat:
- Och varför hade mördaren kvar MJ:s mobil vid denna tidpunkt, när vi vet att MJ:s bil stod parkerad i Stora Höga redan 06:48?
Ett vittne såg en bil som liknade M:s på parkeringsplatsen 6:48. Vittnena SW och Lennart pekade också ut bilar som liknade M:s, men angav annan plats på parkeringsplatsen.
Citat:
- Vad kan MJ:s mördare ha haft för intresse av MJ:s mobil på fm den 29/7 då FS "garanterat" låg och sov i Övre Röra - men ändå kunde ta emot sms:et under masten Kode N?
FS hade tidigare berättat att han var borta den natten, så påståendet att han sov var uppenbart ett misstag. Det har jag förklarat för dig tidigare. Varifrån skickades SMS? Varför befann sig FS och M:s mobiler under olika master?
Citera
2012-05-07, 21:47
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vän av ordning
En sak som jag tycker är intressant är varför vissa på tråden går till extrema ytterligheter i sina försök att hitta en alternativ GM. Inga förklaringar eller teorier är för vilda. Skjutna smådjur, utplanterat blod, falska brottsplatser... Detta är samma personer som klagar på att åklagaren blivit för låst vid FS som GM. För mig känns det som att ni är exakt lika polariserade själva, fast åt andra hållet. Nämligen besatta av tanken på FS oskuld.

Jag håller med om att åklagaren i såväl TR och HR hade för tunn bevisning (uppenbarligen) och att det är farligt att bli för fastlåst vid en teori. Men det är ju precis lika illa om man låser sig fast vid den motsatta teorin. FS är en väldigt trolig GM, statistiken talar mot honom, bristen på alibi talar mot honom, det faktum att han både hade tillfälle, motiv och tillgång till vapen talar mot honom. Att han uppenbarligen ljuger och inte vill medverka i utredningen talar mot honom. Att han har fri tillgång till brottsplatsen och är bekant med omgivningarna talar mot honom. Det faktum att brottsplatsen doldes med hans madrasser och inkontinensskydd talar mot honom. Hans personlighet och det faktum att han tidigare begått våldsbrott mot tidigare flickvänner och dessutom sitt barn talar mot honom. Kontentan av detta är att man måste vara väldigt ignorant och väldigt rigid och fastlåst vid sin åsikt för att utesluta FS som tänkbar GM.

Jag har inte sett eller hört ett enda hållbart argument som tyder på FS oskuld här i tråden. Någon som vill presentera ett kanske ? (Därmed inte sagt att han är skyldig, bara att han är en mycket troligare GM än de flesta andra).
(min fetning)

Det är, enligt min åsikt, fördelen med en sådan här diskussion.

Några är övertygade om att en MT är skyldig. Anledningen kan t. ex. vara teknisk bevisning, statistik eller fördomar.
Andra är tveksamma till ex. bevisningen och ifrågasätter och/eller kritiserar denna.
Detta leder ofta till polarisering, vilken visserligen kan eskalera till överdrift.
Hur som helst; några blir åklagare, andra blir försvar.

Genom att teorier och frågeställningar kastas fram och tillbaka, ältas, vrids ut och in och även om det kanske slutar med ren pajkastning, kan detta faktiskt tillföra en inte obetydlig del i utredningsarbetet.

Keep up the good work!
Citera
2012-05-07, 21:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Han våldtar dom, stjäl deras pengar och dödar deras husdjur, men är det nån som anmäler honom?
Nej! Jo förresten, GB påstår sig ha larmat polisen, men det finns ingen bekräftelse på samtalet.

Ja, katterna tycks ha ätit något giftigt. Kanske råttgift, av misstag. Hur f-n kan bruden skylla det på FS? Och hunden verkar ha dött en naturlig död.
Citera
2012-05-07, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, katterna tycks ha ätit något giftigt. Kanske råttgift, av misstag. Hur f-n kan bruden skylla det på FS? Och hunden verkar ha dött en naturlig död.
Tjejen med katterna berättade i TR att FS våldtog henne. Eller kanske inte. Det gick så fort så hon var inte säker.
Citera
2012-05-07, 21:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Tjejen med katterna berättade i TR att FS våldtog henne. Eller kanske inte. Det gick så fort så hon var inte säker.

I FS bakgrund finns alltså småkriminalitet och smärre handgripligheter med folk/närstående som också har haft problem. Hur kan man dra paralleller mellan detta och ett mord?

Som jag sagt tidigare - jag kan inte för mitt liv förstå vad FS skulle ha för motiv att ha ihjäl Marina. Ok, det förekommer svepande förklaringar om olika diagnoser mm, men att hämta en pistol och skjuta sin bästa vän? Nix. Jag tror inte på det. Folk med ADHD är folk, de med. FS och Marina var inte dödsfiender, de tyckte om varandra.
Citera
2012-05-07, 22:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ FS hade tidigare berättat att han var borta den natten, så påståendet att han sov var uppenbart ett misstag. Det har jag förklarat för dig tidigare. Varifrån skickades SMS? Varför befann sig FS och M:s mobiler under olika master?
Han sov alltså inte; kan du garantera det? - Om han inte sov: Vad gjorde han då? Och varför befann sig hans mobil under Kode N när den enligt FS låg i hans shorts under Kode O?
Citera
2012-05-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa

Ja, blame the victim! Alla kvinnor (och män) som blir misshandlade av sina partners är puckon. Och alla som inte anmäler är puckon. Vet du hur stor sannolikheten är för att det ska bli en fällande dom om man anmäler ett ex för våldtäkt och det inte finns några vittnen (jag vet inte själv, men gissar på kanske 50/50 el ngt). Är du beredd på att chansa? Att gå igenom en rättsprocess, bli ifrågasatt av advokater, kanske smutskastad på olika typer av tvivelaktiga internetforum? Eller är det kanske lika så bra att bara lägga ner och bita ihop. Gå vidare liksom. Och har du någon aning om vad det innebär att leva år efter år med en partner som slår och manipulerar dig? Där du till slut inte vet vad som är rätt eller fel? Där du lär dig hur du ska vara för att inte få en smäll, och där du dessutom fått höra att en örfil faktiskt inte är misshandel, att hen slår dig bara för att hen är tvungen. Du beter ju dig så illa.
Skulle gissa att du inte har den erfarenheten och dessutom saknar fantasin att föreställa dig den.
Men däremot verkar ju du och andra här vara överens om att polisen är inkompetent. Skulle du våga anmäla misshandel el våldtäkt till dessa klåpare?

Det är inte konstigt att personer avstår från att anmäla. Det är konstigt att så många vågar skulle jag vilja säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in