2012-04-15, 00:00
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att personerna som gjorde fyndet bestämde sig
för att öppna paketet? Om man nu har skallgång efter en förmodad mördad människa och hittar ett delvist gömt plastpaket, borde man inte genast backa och ringa polisen? Alla vet väl hur viktigt det är att närma sig en brottsplats på rätt sätt, räcker att se ett avsnitt av veckans brott.
Nej du är inte ensam.
Det är orutinerat, men vi får hoppas det inte får en avgörande betydelse.
Citera
2012-04-15, 00:02
Medlem
SearchAndFinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Nej du är inte ensam.
Det är orutinerat, men vi får hoppas det inte får en avgörande betydelse.

Ja, vi får hålla tummarna. Kanske inte helt rätt tråd och måhända en dum fråga men kan målet gå upp i tingsrätten igen efter det att nya bevis framkommit? Eller är det så att det måste gå till HD? För i hovrätten har det väl redan varit.
Citera
2012-04-15, 00:05
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att personerna som gjorde fyndet bestämde sig
för att öppna paketet? Om man nu har skallgång efter en förmodad mördad människa och hittar ett delvist gömt plastpaket, borde man inte genast backa och ringa polisen? Alla vet väl hur viktigt det är att närma sig en brottsplats på rätt sätt, räcker att se ett avsnitt av veckans brott.

Det finns la ett antal dumpade säckar och plastinlindat bråte ute i naturen. Onödigt att kalla på polis så dom får öppna tretton&fem påsar/paket med asbest, färgpytsar o.dyl. Lixom.
Citera
2012-04-15, 00:08
Medlem
Postades det inte en tidslinje i tråden för länge sedan? Någon som kommer ihåg var den finns?
Citera
2012-04-15, 00:10
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:

De kan ju ha ringt polisen och anmält fyndet och så har polisen bett dem öppna lite och kolla, så att de skulle slippa avbryta eftermiddagsfikat i onödan...
Det behöver alltså inte ha varit skallgångskedjans beslut.
Citera
2012-04-15, 00:10
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SearchAndFind
Ja, vi får hålla tummarna. Kanske inte helt rätt tråd och måhända en dum fråga men kan målet gå upp i tingsrätten igen efter det att nya bevis framkommit? Eller är det så att det måste gå till HD? För i hovrätten har det väl redan varit.
Absolut ingen dum fråga och definitivt rätt tråd.

Åklagaren begär resning och om det beviljas tas det om från början i TR.

Sök på [resning hovs hallar].
Citera
2012-04-15, 00:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Undra vad lilla maskroos gör nu, och Quarell, hur tolkar du det här? har du kontakt med in klient?
Du borde vid det här laget veta att jag har ingen klient och hur mitt nick stavas.
Citera
2012-04-15, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Absolut ingen dum fråga och definitivt rätt tråd.

Åklagaren begär resning och om det beviljas tas det om från början i TR.

Sök på [resning hovs hallar].

Jag har uppfattat det som att om målet redan gått igenom Hovrätten, så ansöker åklagaren om resning hos Högsta domstolen (vilka beviljar denna då nya bevis utav vikt framkommit). Hovrätten tar sen om rättegången.
Citera
2012-04-15, 00:17
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Postades det inte en tidslinje i tråden för länge sedan? Någon som kommer ihåg var den finns?
FUP sid 79 och framåt.
Citera
2012-04-15, 00:17
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
I FUP s 78. Jag vet inte hur man postar sidan.
Ser att jag blev 2:a. På sid 78 börjar tidslinje kring hela fallet .
Citera
2012-04-15, 00:20
Medlem
havregryyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Det finns la ett antal dumpade säckar och plastinlindat bråte ute i naturen. Onödigt att kalla på polis så dom får öppna tretton&fem påsar/paket med asbest, färgpytsar o.dyl. Lixom.

Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
De kan ju ha ringt polisen och anmält fyndet och så har polisen bett dem öppna lite och kolla, så att de skulle slippa avbryta eftermiddagsfikat i onödan...
Det behöver alltså inte ha varit skallgångskedjans beslut.

Jag har otroligt svårt för att tro att polisen bett dem öppna intressanta plastinpackade paket av större storlek. Om det var intressant nog för att den här personen skulle öppna paketet så borde man väl ändå låta polisen göra det. När man under en dag gör en sådan stor insats så tror jag inte polisen skulle ha nåt emot att åka och titta på eventuella fynd, även om det gäller sopsäckar med skräp. Det tog inte länge innan några av dem postade här på forumet, gud vet hur fyndplatsen hanterades.
Citera
2012-04-15, 00:22
Medlem
Kronans avatar
Måste poliserna får allt serverat på silverfat för att det ska hända något i den här utredningen?

Hade jag vart polis så hade för länge sedan gått runt varenda sjö i närområdet med hund och skallgångskedja..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in