2012-03-18, 11:47
Medlem
Diskussionen är mycket intressant. Summan av det här resonemanget är, att om man ingår ett förhållande med någon och låter denne flytta in i sitt enfamiljshus/lägenhet, så kan man ha satt sig rejält på ”pottkanten”.

Under sambotiden ska båda parter dra sitt strå till stacken.

Om förhållandet tar slut och partnern inte har möjlighet att flytta ut omgående, övergår det hela automatiskt till någon form av ”muntligt hyreskontrakt”. Och plötsligt är det inte frågan om el, vatten, värme, matkostnader längre, utan ska plötsligt kallas för hyra.

När övergick det till att kallas för hyra?

Inget av det där stämmer överens med sambolagen.
Citera
2012-03-18, 12:08
Medlem
mjohan84s avatar
Men för h-e, hon ägde huset innan han flyttade in, det är INTE inköpt för gemensam räkning och de har inget skriftligt kontrakt, självklart har man rätt att kasta ut vederbörande om denne vägrar att ge sig därifrån på egen vilja.

Jag tror dessutom inte att det handlade om hennes snällhet längre utan hennes rädsla för vad FS skulle hitta på om hon skulle ställa lite verklighet bakom hans avhysning.

Det som däremot är intressant är att MJ inte är återfunnen och inte bevisad död men ändock så har hennes föräldrar lyckats hyra ut hennes hus, sälja iaf en bil och försöka sälja den andra också, hur gick det till?
Citera
2012-03-18, 12:16
Medlem
mjohan84s avatar
Tänkte föresten på en grej angående ev försvinnande, sista gången hon sågs var på orust, finns det något som säger att hon nånsin kom tillbaks till villan efter att ev vittne såg henne på orust?
Citera
2012-03-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Tänkte föresten på en grej angående ev försvinnande, sista gången hon sågs var på orust, finns det något som säger att hon nånsin kom tillbaks till villan efter att ev vittne såg henne på orust?
Ja det gör det, hennes blod i sängen. For det är väl ingen som tror att blodet fanns där när hon åkte till Orust. Nä jag vill inte läsa om en ny blodteori nu den har vi redan haft. Vi får vänta och se vad det blir för skadestånd. Kronkalle kommer att bevaka så det kanske inte blir nått kvar.
Citera
2012-03-18, 13:09
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om han bodde där mot M:s vilja skulle hon ha sagt upp boendeavtalet. Så har hon, såvitt känt, inte gjort.

Vi vet inte om FS kunde visa upp papper på hyresavtal, ingen har frågat honom, såvitt känt. FS säger på sid 947 "på pappret står det väl 4500 kr per månad", så det finns ingen anledning att tro att det inte finns ett papper. Men ett muntligt avtal gäller lika bra som ett skriftligt, och vi vet från vittnesmål i FUP och TR att FS var inneboende.

Om avtalet skulle sägas upp så var det avtalspartnerns, alltså M:s, sak att göra det. Anhöriga kan inte träda in i hennes frånvaro och säga upp avtalet. Så det spelar ingen roll om de skulle vilja gå med på det.

http://www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/hurgormanforattansokaomavhysning.4.76a43be41220633 4b89800018765.html:

Vräkningen skedde på ett helt regelvidrigt sätt, polisen agerade på egen hand utan Kronkalles medverkan, såvitt känt.

Du kan inte styrka någon av dina tre punkter.

Ett avtal gäller tills det sägs upp om inget annat är avtalat. M är den enda som kan säga upp avtalet. FS hade rätt att bo kvar. Den som ska stå för de löpande kostnaderna är M, och så länge hon inte betalar och ingen annan träder in och gör det, blir de obetalda.

Om jag som hyresvärd tecknar ett hyresavtal i ett eller två år, utan möjlighet till uppsägning under tiden, och ångrar mig får jag stå mitt kast. Försök själv att teckna ett abonnemang med bindningstid och vända dig till operatören under bindningstiden med orden: "Jag har ångrat mig, jag ska flytta till USA", så får du se vad du får för svar.

Ett avtal är ett avtal, och det ska följas. Även en inneboende har rättigheter och får bara inte slängas ut på gatan som skedde i det här fallet. En gäst har inget avtal och kan slängas ut.

Jag tror du är ute o cyklar.
Eftersom han inte betalar hyra faller han inte under hyreslagen (Jordabalken §12) eller har nått skriftligt avtal som ger honom nyttjanderätt till fastigheten. Han kan inte hävda besittningsskydd

Försök att teckna ett muntligt abonnemang hos en operatör..
Citera
2012-03-18, 13:30
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Men för h-e, hon ägde huset innan han flyttade in, det är INTE inköpt för gemensam räkning och de har inget skriftligt kontrakt, självklart har man rätt att kasta ut vederbörande om denne vägrar att ge sig därifrån på egen vilja.

Jag tror dessutom inte att det handlade om hennes snällhet längre utan hennes rädsla för vad FS skulle hitta på om hon skulle ställa lite verklighet bakom hans avhysning.

Det som däremot är intressant är att MJ inte är återfunnen och inte bevisad död men ändock så har hennes föräldrar lyckats hyra ut hennes hus, sälja iaf en bil och försöka sälja den andra också, hur gick det till?

Det fanns väl ett "hyreskontrakt" om en hyra på 4200 kr/mån oavsett om det var fejk när det skrevs så är det väl det enda skriftliga kontrakt som finns.
Citera
2012-03-18, 14:15
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vad har du för källa på att FS blev vräkt i strid mot reglerna? Är du helt säker på att polis inte får byta lås på en brottsplats även utan fastighetsägarens tillstånd? Om fastighetsägaren är mördad då?

Och hur vet du att inget datum för flytt var bestämt dem emellan?

Självklart får polisen byta lås på en mördad fastighetsägares bostad för att förhindra att brottsplatsen beträds av obehöriga.
Det kallas inte för vräkning när en person inte har någon besittningsrätt i en bostad. Han får helt sonika inte ha tillträde längre.
Senast redigerad av Flisan007 2012-03-18 kl. 14:18.
Citera
2012-03-18, 14:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Källa på det fetade
Jag uttryckte mig fel, det har inte framgått att flytt var planerad till en viss dag. Dock har ett bostadshyresavtal, om inget annat avtalats, minst tre månaders uppsägningstid. Det borde ha framgått om så har skett.
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vad har du för källa på att FS blev vräkt i strid mot reglerna? Är du helt säker på att polis inte får byta lås på en brottsplats även utan fastighetsägarens tillstånd? Om fastighetsägaren är mördad då?
Jag har två gånger länkat till Kronofogdens webbplats där det beskrivs hur en vräkning ska gå till.

Jag är säker på att polisen, efter avslutad brottsplatsundersökning, inte får vägra de boende tillträde. Brottsplatsundersökningen avslutades 100810, enligt FUP.
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Diskussionen är mycket intressant. Summan av det här resonemanget är, att om man ingår ett förhållande med någon och låter denne flytta in i sitt enfamiljshus/lägenhet, så kan man ha satt sig rejält på ”pottkanten”.

Under sambotiden ska båda parter dra sitt strå till stacken.

Om förhållandet tar slut och partnern inte har möjlighet att flytta ut omgående, övergår det hela automatiskt till någon form av ”muntligt hyreskontrakt”. Och plötsligt är det inte frågan om el, vatten, värme, matkostnader längre, utan ska plötsligt kallas för hyra.
Var har du hört detta?
Citat:
När övergick det till att kallas för hyra?
När avtalet om inneboende ingicks.
Citat:
Inget av det där stämmer överens med sambolagen.
Jo, sambolagen är dispositiv. När samborna avtalar om annat boende upphör samboförhållandet och sambolagen slutar att gälla.
Citat:
M ägde inte huset innan han flyttade in. Ta reda på fakta, det finns i tråden. Källa på att det inte finns skriftligt avtal? Ljuger Kronofogden på webbsidan som jag länkade, menar du?
Citat:
Uppenbarligen har föräldrarna agerat egenmäktigt, men såvitt jag vet är det bara M som kan ställa dem till svars.
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Jag tror du är ute o cyklar.
Eftersom han inte betalar hyra faller han inte under hyreslagen (Jordabalken §12) eller har nått skriftligt avtal som ger honom nyttjanderätt till fastigheten. Han kan inte hävda besittningsskydd
Jag har aldrig hävdat besittningsskydd, men ett muntligt boendeavtal gäller lika fullt som ett skriftligt.
Citat:
Försök att teckna ett muntligt abonnemang hos en operatör..
Fördelen med ett skriftligt avtal är att det går att använda som bevis. Litar parterna på varandra går det lika bra med ett muntligt. Jag och operatörer litar inte på varandra.
Citera
2012-03-18, 14:35
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Jag har aldrig hävdat besittningsskydd, men ett muntligt boendeavtal gäller lika fullt som ett skriftligt.

Fördelen med ett skriftligt avtal är att det går att använda som bevis. Litar parterna på varandra går det lika bra med ett muntligt. Jag och operatörer litar inte på varandra.

Det verkar ju som att det finns ett skriftligt hyresavtal som reglerar FS boende på adressen. Detta verkar ligga på 4500kr i månaden. Nu verkar inte han ha betalat detta vilket är skäl för uppsägning, dvs hyresavtalet har upphört att gälla. Han har ingen rätt att bo kvar
Citera
2012-03-18, 14:37
Medlem
jjagares avatar
Frågan e varför skulle han bo kvar när han inte har någon som försörjer honom, bättre att hitta en ny naiv flamma som tar honom under sina vingar. Vilket som ni alla vet har skett.
Citera
2012-03-18, 14:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det verkar ju som att det finns ett skriftligt hyresavtal som reglerar FS boende på adressen. Detta verkar ligga på 4500kr i månaden. Nu verkar inte han ha betalat detta vilket är skäl för uppsägning, dvs hyresavtalet har upphört att gälla. Han har ingen rätt att bo kvar
Skäl för uppsägning och avhysning, ja, men har det skett? Har M sagt upp avtalet och begärt avhysning? Det framgår ingenstans. Fram till uppsägningstidens slut eller avhysning har han rätt att bo kvar.
Citera
2012-03-18, 14:44
Medlem
Sailfishs avatar
Nä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in