Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Källa på det fetade
Jag uttryckte mig fel, det har inte framgått att flytt var planerad till en viss dag. Dock har ett bostadshyresavtal, om inget annat avtalats, minst tre månaders uppsägningstid. Det borde ha framgått om så har skett.
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vad har du för källa på att FS blev vräkt i strid mot reglerna? Är du helt säker på att polis inte får byta lås på en brottsplats även utan fastighetsägarens tillstånd? Om fastighetsägaren är mördad då?
Jag har två gånger länkat till Kronofogdens webbplats där det beskrivs hur en vräkning ska gå till.
Jag är säker på att polisen, efter avslutad brottsplatsundersökning, inte får vägra de boende tillträde. Brottsplatsundersökningen avslutades 100810, enligt FUP.
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Diskussionen är mycket intressant. Summan av det här resonemanget är, att om man ingår ett förhållande med någon och låter denne flytta in i sitt enfamiljshus/lägenhet, så kan man ha satt sig rejält på ”pottkanten”.
Under sambotiden ska båda parter dra sitt strå till stacken.
Om förhållandet tar slut och partnern inte har möjlighet att flytta ut omgående, övergår det hela automatiskt till någon form av ”muntligt hyreskontrakt”. Och plötsligt är det inte frågan om el, vatten, värme, matkostnader längre, utan ska plötsligt kallas för hyra.
Var har du hört detta?
Citat:
När övergick det till att kallas för hyra?
När avtalet om inneboende ingicks.
Citat:
Inget av det där stämmer överens med sambolagen.
Jo, sambolagen är dispositiv. När samborna avtalar om annat boende upphör samboförhållandet och sambolagen slutar att gälla.
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Men för h-e, hon ägde huset innan han flyttade in, det är INTE inköpt för gemensam räkning och de har inget skriftligt kontrakt, självklart har man rätt att kasta ut vederbörande om denne vägrar att ge sig därifrån på egen vilja.
M ägde inte huset innan han flyttade in. Ta reda på fakta, det finns i tråden. Källa på att det inte finns skriftligt avtal? Ljuger Kronofogden på webbsidan som jag länkade, menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det som däremot är intressant är att MJ inte är återfunnen och inte bevisad död men ändock så har hennes föräldrar lyckats hyra ut hennes hus, sälja iaf en bil och försöka sälja den andra också, hur gick det till?
Uppenbarligen har föräldrarna agerat egenmäktigt, men såvitt jag vet är det bara M som kan ställa dem till svars.
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Jag tror du är ute o cyklar.
Eftersom han inte betalar hyra faller han inte under hyreslagen (Jordabalken §12) eller har nått skriftligt avtal som ger honom nyttjanderätt till fastigheten. Han kan inte hävda besittningsskydd
Jag har aldrig hävdat besittningsskydd, men ett muntligt boendeavtal gäller lika fullt som ett skriftligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Försök att teckna ett muntligt abonnemang hos en operatör..
Fördelen med ett skriftligt avtal är att det går att använda som bevis. Litar parterna på varandra går det lika bra med ett muntligt. Jag och operatörer litar inte på varandra.