2011-10-19, 06:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Får dock inte glömma att staten friat FS för mord i första instans.
Det är viktigt att särskilja på misstänkt och friande dom så att det inte blir en häxjakt på människor som friats från det de stått anklagade för.

Det är viktigt att särskilja på misstänkt och aldrig misstänkta.
Är häxjakt på aldrig misstänkta vänner och anhöriga till MJ okej?
Citera
2011-10-19, 07:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Jag tycker den här tråden börjar bli riktigt obehaglig.

Tänk OM FS faktiskt inte bara blivit frikänd i TR utan också är oskyldig i verkligheten........... Här blir han granskad inpå bara skinnet, utsatt för personliga förolämpningar (liksom f ö maskroos, som f ö inte är så artig själv ) och i vart och vartannat inlägg kallad mördare. Det är förstås OK att spekulera om olika scenarion, men det jag vänder mig emot är den helt respektlösa tonen.

F ö tar jag ingen ställning till vem som har "rätt". Det är så mycket konstigheter; t ex har jag förut i tråden undrat på vilka grunder FS blev häktad i augusti 2010, men ingen har svarat.
Ska bli intressant att se vad som händer i hovrätten.

//C

Att han anhölls första gången berodde på att det hade kommit till polisens kännedom att de hade bråkat ute på Tjörn den 27:e, att det hade skett ett bankomatuttag den 28:e och att de ville kontrollera hans uppgifter som han uppgav i förhör och utöver det de vanligaste orsakerna som att han var sambo och den sista som sett henne. Några andra grunder än dessa fanns inte vid denna tidpunkt.

När han sedan häktades skedde det på samma grunder som ovan med tillägget att de även hade hittat hennes bil, tingsrätten gav då polisen en vecka på sig att utreda fallet för att hitta något som förstärkte misstankarna.

Utifrån det som har framkommit idag så fanns det egentligen ingenting som pekade på mord då annat än att hennes anhöriga sade att hon aldrig skulle hålla sig borta så länge utan att höra av sig.

I övrigt håller jag med dig i ditt inlägg, det är ett synnerligen dåligt uppförande i krimtrådarna och ett av skälen till det är att vissa inte förstår och då använder de förolämpningar för att förstärka någons skuld och i sina argument mot andra skribenter. Ett sådant beteende passar bättre på skvalleravdelning och inte på ett krimforum där man diskuterar allvarliga brott.
Citera
2011-10-19, 09:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Att han anhölls första gången berodde på att det hade kommit till polisens kännedom att de hade bråkat ute på Tjörn den 27:e, att det hade skett ett bankomatuttag den 28:e och att de ville kontrollera hans uppgifter som han uppgav i förhör och utöver det de vanligaste orsakerna som att han var sambo och den sista som sett henne. Några andra grunder än dessa fanns inte vid denna tidpunkt.

När han sedan häktades skedde det på samma grunder som ovan med tillägget att de även hade hittat hennes bil, tingsrätten gav då polisen en vecka på sig att utreda fallet för att hitta något som förstärkte misstankarna.

Utifrån det som har framkommit idag så fanns det egentligen ingenting som pekade på mord då annat än att hennes anhöriga sade att hon aldrig skulle hålla sig borta så länge utan att höra av sig. /.../
Du har glömt att FS helt saknar alibi för tiden kring MJ:s försvinnande. - Eller kallar du obevittnad gravkantssittning alibi?
Citera
2011-10-19, 09:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du har glömt att FS helt saknar alibi för tiden kring MJ:s försvinnande. - Eller kallar du obevittnad gravkantssittning alibi?

Det är exakt de saker jag tog upp i mitt inlägg och inget annat. Att de kontrollerar hans uppgift omfattar förstås även det att de kontrollerar hans uppgivna alibi, det borde du väl förstå, men de kunde inte varken bekräfta eller avfärda detta alibi.

Det skulle se ut om man kunde häkta folk bara för att polisen inte lyckas avfärda deras alibi.
Citera
2011-10-19, 10:31
Medlem
Citat:

Citat:
Det är exakt de saker jag tog upp i mitt inlägg och inget annat. Att de kontrollerar hans uppgift omfattar förstås även det att de kontrollerar hans uppgivna alibi, det borde du väl förstå, men de kunde inte varken bekräfta eller avfärda detta alibi.

Det skulle se ut om man kunde häkta folk bara för att polisen inte lyckas avfärda deras alibi.

Från domen sidan 4:
Citat:
Fredrik Svensson har varit berövad friheten som anhållen eller häktad den 4 – 13 augusti
2010 och den 30 mars – den 31 augusti 2011.

Förhör med kyrkogårdspersonal i Fässberg sker enligt FUP 685/688:

2010-08-12 Förhör påbörjat 13:28
2010-08-12 Förhör påbörjat 14:30
2010-08-12 Förhör påbörjat 14:41
2010-08-13 Tid 14:18

FS frisläpps alltså direkt efter dessa förhör med personalen i Fässberg
Citera
2011-10-19, 10:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Det skulle förvåna mig mycket om inte hovrätten avfärdar gravsittningen som en ren rövarhistoria - och i all synnerhet som kyrkogårdsbesöket påstås vara föranlett av mordoffrets uttryckliga önskemål om att FS skulle hålla sig ur vägen en hel natt; något som det inte finns minsta belägg för i utredningsmaterialet; tvärtom finns dokumenterat att MJ var mån om att inte i onödan stöta sig i med sin "labile" och oberäknelige inneboende: Efter den för MJ mycket upprivande och nedslående båtturen åkte FS till skogs och fick enligt egen uppgift sedan stå och slå sina händer svullna på sandsäckar för att få ur sig alla aggressioner.

Det är stor skillnad på rövarhistorier och avsaknad av alibi, inte minst mot bakgrund av att gravkantshistorien i det här fallet också åtföljs av andra märkliga omständigheter.
Citera
2011-10-19, 11:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det skulle förvåna mig mycket om inte hovrätten avfärdar gravsittningen som en ren rövarhistoria - och i all synnerhet som kyrkogårdsbesöket påstås vara föranlett av mordoffrets uttryckliga önskemål om att FS skulle hålla sig ur vägen en hel natt; något som det inte finns minsta belägg för i utredningsmaterialet; tvärtom finns dokumenterat att MJ var mån om att inte i onödan stöta sig i med sin "labile" och oberäknelige inneboende: Efter den för MJ mycket upprivande och nedslående båtturen åkte FS till skogs och fick enligt egen uppgift sedan stå och slå sina händer svullna på sandsäckar för att få ur sig alla aggressioner.

Det är stor skillnad på rövarhistorier och avsaknad av alibi, inte minst mot bakgrund av att gravkantshistorien i det här fallet också åtföljs av andra märkliga omständigheter.

Jaha.
Citera
2011-10-19, 11:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Från domen sidan 4:

Förhör med kyrkogårdspersonal i Fässberg sker enligt FUP 685/688:

2010-08-12 Förhör påbörjat 13:28
2010-08-12 Förhör påbörjat 14:30
2010-08-12 Förhör påbörjat 14:41
2010-08-13 Tid 14:18

FS frisläpps alltså direkt efter dessa förhör med personalen i Fässberg

Vad vill du ha sagt med detta, det låter på dig som att dessa förhör påverkade att han släpptes.

Han släptes exakt den 13/8 därför att han suttit häktad i 7 dagar och längre kan de inte hålla honom utan att bevisningen mot honom stärks, hur gärna man än ville.
Citera
2011-10-19, 12:00
Medlem
Citat:
Vad vill du ha sagt med detta, det låter på dig som att dessa förhör påverkade att han släpptes.

Han släptes exakt den 13/8 därför att han suttit häktad i 7 dagar och längre kan de inte hålla honom utan att bevisningen mot honom stärks, hur gärna man än ville.

Exakt och förhören stärkte inte polisens teori trots att ingen sett FS i Fässberg
så avsaknaden av alibi räckte inte för TR att behålla häktningen.
Min tanke var enbart att påpeka att ditt inlägg var korrekt.
Citera
2011-10-19, 12:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Exakt och förhören stärkte inte polisens teori trots att ingen sett FS i Fässberg
så avsaknaden av alibi räckte inte för TR att behålla häktningen.
Min tanke var enbart att påpeka att ditt inlägg var korrekt.

Tack.
Citera
2011-10-19, 12:29
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Kloka ord!

Jag tror att det rubricerades "mord", den 4/8,när FS anhölls.
Var det verkligen mord som låg som rubricering från detta tidiga datum?
Citera
2011-10-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Var det verkligen mord som låg som rubricering från detta tidiga datum?

Publicerad: 2010-08-05 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12416996.ab

Citat:
Marinas sambo häktad
skäligen misstänkt för mord på Marina Johansson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här