2011-10-17, 18:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Varför skulle C ringa MJ när "MJ" svarat i sms att hon inte kan prata? Därav sms-svar.

Hur vet du att inte C sökte MJ på hemtelefonen första gången?
Citat:
Du får fråga Quarrel. Det är han som påstår att C bara ringde en gång.
Du har fullkomligt rätt, Mariooo. Jag vet inte om C ringde på hemtelefonen. Jag vet inte heller om hon ringde på jobbtelefonen, hem till föräldrarna eller Fröken Ur för att söka M. Jag utgick, kanske förilat, från att hon ringde M:s mobil, och hänvisade till den telefonlista som publicerats i tråden.

Men kvar står att C:s minne sviker. Hon berättar i FUP endast om ett SMS, medan det gick tre. Jag tvivlar därför på C:s minne i övrigt kring denna telefon/SMS-konversation.
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Här står det i domen på sid 24 att sms raderades på grund av att hon blev arg på M:

Den 28 juli skulle hon och Marina Johansson åka wakeboard tillsammans. Hon ringde till
Marina Johansson vid tvåtiden på dagen men fick inget svar. Lite senare fick hon ett sms
från Marina Johanssons mobil där det stod ungefär så här: ”Jag är på väg till Lin-
/Lidköping, kan inte prata just nu, älskar dig Lillskrutt”. Marina Johansson brukade kalla
henne så. Hon blev arg på Marina Johansson eftersom det var en jättefin dag och de hade
bestämt att de skulle åka båt. Hon raderade meddelandet.
Hon tyckte att det var konstigt att
Marina Johansson inte svarade i mobiltelefonen.
Jag missade att det stod så i domen, enligt FUP raderades SMS för att mobilen var full, sid 508:
Citat:
På onsdagen fick [C] ett sms mellan kl.14.00 och klockan 16.00. Hon raderade tyvärr detta sms då det var fullt i minnet på mobilen. Det [C] minns är att det stod att hon inte kunde prata och att hon var i/ eller på väg till Linköping/Lidköping.
Om C har ändrat version i TR tyder det på att minnet inte är hennes starkaste sida.
Senast redigerad av Quarrel 2011-10-17 kl. 18:22.
Citera
2011-10-17, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du har fullkomligt rätt, Mariooo. Jag vet inte om C ringde på hemtelefonen. Jag vet inte heller om hon ringde på jobbtelefonen, hem till föräldrarna eller Fröken Ur för att söka M. Jag utgick, kanske förilat, från att hon ringde M:s mobil, och hänvisade till den telefonlista som publicerats i tråden.

Men kvar står att C:s minne sviker. Hon berättar i FUP endast om ett SMS, medan det gick tre. Jag tvivlar därför på C:s minne i övrigt kring denna telefon/SMS-konversation.

Jag missade att det stod så i domen, enligt FUP raderades SMS för att mobilen var full, sid 508:

Om C har ändrat version i TR tyder det på att minnet inte är hennes starkaste sida.

Det är verkligen besynnerligt att bli arg på någon som inte svarar i telefon. Två minuter före fordonsfrågan såg bilägaren några som badade. M kan ha varit en av dessa, och då hennes mobiltelefon, Sony Ericsson K810, inte är vattentät kan det tänkas att hon inte hade den med sig i vattnet, och därför inte kunde svara kl 14:18. Det kan även finnas andra skäl att inte kunna svara i telefon, det är inget att bli arg för.

Precis..Därför tolkar jag det som att C blev arg för den inställda båtutflykten, inte att MJ inte svarade i telefon. Jag tolkar det inte heller som att C raderade smset i ilska, utan för att mobilen var full. Men jag kan ha fel..
Citera
2011-10-17, 19:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Synd. Om det är samma spel sålde köparen det vidare till M samma dag. Eller så är det ett annat spel. Där föll det spåret, såvida ingen annan har någon idé om hur man kan fortsätta.
Eftersom FS satt i bilen och väntade på att MJ skulle kunna ta ut sina 18 000 innan de åkte iväg till säljaren kan han säkert svara på alla frågor betr. säljarens identitet (och var denne bodde samt lite om flipperspelets historia innan det hamnade i ett kallt garage). Kan han inte det så utgår jag från att FS:s version av flipperspelets införskaffande är något han har hittat på för att förklara vissa bankomatuttag den 3 juli. - Kanske var det i början av året som MJ inköpte sitt flipperspel? - Och var det på Blocket som säljaren annonserade så är det ingen svårighet för polisen att spåra annonsen.

Priset på flipperspelet har varierat: Först 28 000 kr; sedan 18 000 kr - nu..?

Det går inte att svara "vet inte", "kanske", "kommer inte ihåg" eller "ingen aning" på kritiska frågor; det är varken mer eller mindre än självmarkerande.

"Icke spårbar kommunikation" - är det vad som gäller även beträffande flipperspelet?

Kommer hovrätten att acceptera FS:s undanglidande svar gällande en kvinna som förlorat mer än två liter blod medan han själv suttit på en gravkant och filosoferat över livets förtretligheter? - Eller kommer man att finna det orimligt att en person som helt saknar alibi också helt saknar förmåga att minnas - inkl. bevisligen inkommande sms och bevisligen en kamouflagefilt som funnits i huset i flera års tid?
Citera
2011-10-17, 19:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Precis..Därför tolkar jag det som att C blev arg för den inställda båtutflykten, inte att MJ inte svarade i telefon. Jag tolkar det inte heller som att C raderade smset i ilska, utan för att mobilen var full. Men jag kan ha fel..
Då är det väl värre med sms:et som försvann när FS precis vaknat upp ur slummer nr 2 (slummer nr 1 ägde efter 2-3 timmars gravkantssittning rum på kyrkogårdens parkeringsplats) på en liten skogsväg 3-4 km från Övre Röra? - Eller var det någon som raderade sms:et från hans mobiltelefon som för omväxlings skull just då befann sig i bostaden och låg och skramlade i en ficka på hans shorts?
Citera
2011-10-17, 19:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då är det väl värre med sms:et som försvann när FS precis vaknat upp ur slummer nr 2 (slummer nr 1 ägde efter 2-3 timmars gravkantssittning rum på kyrkogårdens parkeringsplats) på en liten skogsväg 3-4 km från Övre Röra? - Eller var det någon som raderade sms:et från hans mobiltelefon som för omväxlings skull just då befann sig i bostaden och låg och skramlade i en ficka på hans shorts?
Varför är det värre? Vad skulle det SMS:et kunna bevisa?
Citera
2011-10-17, 20:12
Bannlyst
Citat:

Ja, det är sms skickade av "MJ" som är intressanta. Eftersom MJ med stor sannolikhet inte har skickat något sms varken till systern eller FS, var det antagligen ett misstag han gjorde. Antingen ett gammalt sms som sändes på nytt eller någonting obegripligt mess (fick-sms) som sändes iväg av misstag. Klart han raderar det. Eller så försökte han sig på ett nytt villospår från MJ men kom på att mobilerna var på samma ställe och raderade detta i hopp om att det inte skulle uppdagas?
Senast redigerad av Mariooo 2011-10-17 kl. 20:14.
Citera
2011-10-17, 20:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det är sms skickade av "MJ" som är intressanta. Eftersom MJ med stor sannolikhet inte har skickat något sms varken till systern eller FS, var det antagligen ett misstag han gjorde. Antingen ett gammalt sms som sändes på nytt eller någonting obegripligt mess (fick-sms) som sändes iväg av misstag. Klart han raderar det. Eller så försökte han sig på ett nytt villospår från MJ men kom på att mobilerna var på samma ställe och raderade detta i hopp om att det inte skulle uppdagas?
Jag ställer samma fråga till dig som till letsdoit. Vad skulle SMS:et bevisa?
Citera
2011-10-17, 20:26
Medlem
mjohan84s avatar
Har ni kikat på hypotesen att man ibland har fullt i telefonen och måste radera meddelandet...
Har hänt mig flertalet gånger, man måste radera ett meddelande för att kunna ta emot nya... när registreras då dessa som skickade?
Citera
2011-10-17, 20:31
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, det gör dom, de kallar det för madrasskydd och vänder sig till personer med urinkontinens. Ikea säljer det under namnet "Madrasskydd Len".

Är det för privat bruk eller varför undrar du?
Nej men om jag blir förälder vet jag var jag kan köpa ett billigt sängskydd. Tack för det.

Om du vill se ett inkontinensskydd kan du kolla FUP s. 734 bild 5, andra sidan (den med uppsugande skikt ses bl a i) FUP, s. 246.

Tack för svar, men jag frågade Tulpanpernilla om sådana fanns på IKEA eftersom denne frågade Mariooo om det var inkontinensskydd som paret som hyr huset hade köpt. (Mariooo hade förklarat att paret åkt till IKEA för att köpa nya bädd- och madrasskydd.)
Citera
2011-10-17, 20:31
Bannlyst
Citat:
Jag ställer samma fråga till dig som till letsdoit. Vad skulle SMS:et bevisa?

Det beror på vad det stod i smset.

Vad tycker du om att FS bekräftar att bäddmadrasserna låg i MJ:s säng den 27 juli?
https://www.flashback.org/sp32733872
Citera
2011-10-17, 20:35
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Eftersom FS satt i bilen och väntade på att MJ skulle kunna ta ut sina 18 000 innan de åkte iväg till säljaren kan han säkert svara på alla frågor betr. säljarens identitet (och var denne bodde samt lite om flipperspelets historia innan det hamnade i ett kallt garage). Kan han inte det så utgår jag från att FS:s version av flipperspelets införskaffande är något han har hittat på för att förklara vissa bankomatuttag den 3 juli. - Kanske var det i början av året som MJ inköpte sitt flipperspel? - Och var det på Blocket som säljaren annonserade så är det ingen svårighet för polisen att spåra annonsen.

Priset på flipperspelet har varierat: Först 28 000 kr; sedan 18 000 kr - nu..?

Det går inte att svara "vet inte", "kanske", "kommer inte ihåg" eller "ingen aning" på kritiska frågor; det är varken mer eller mindre än självmarkerande.

"Icke spårbar kommunikation" - är det vad som gäller även beträffande flipperspelet?

Kommer hovrätten att acceptera FS:s undanglidande svar gällande en kvinna som förlorat mer än två liter blod medan han själv suttit på en gravkant och filosoferat över livets förtretligheter? - Eller kommer man att finna det orimligt att en person som helt saknar alibi också helt saknar förmåga att minnas - inkl. bevisligen inkommande sms och bevisligen en kamouflagefilt som funnits i huset i flera års tid?

Riktigt bra slutsats, han leker med dem helt obehindrat, tycker att det är helt sjukt hur en misstänkt GM tillåts sitta i förhör och knappt säga ett skit.

Ni som INTE tror på FS som gärningsman...Varför är han så jävla undvikande hela tiden? Om han var helt oskyldig hade han lagt ALLA kort på bordet och sammarbetat, men vad gör han? Hans ex är försvunnen, hade han varit en normal människa och OSKYLDIG hade han försökt att hjälpa polisen så mycket som möjligt och inte försökt att sabotera utredningen på det sätt som just nu sker.

En grej som dyker upp för mig är att FS är gammal pundare och OFTA verkar ha åkt runt på små skogsvägar för att röka på, han måste således haft en väldigt god kunskap om vart det aldrig kommer andra människor.

Sedan, ni som menar att polisen har stirrat sig blind på denna person, vad menar ni att de skulle ha kikat åt istället? vilka alternativa gm finns det? förutom nån saddopeddo på darkside.se...
Citera
2011-10-17, 20:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det beror på vad det stod i smset.

Vad tycker du om att FS bekräftar att bäddmadrasserna låg i MJ:s säng den 27 juli?
https://www.flashback.org/sp32733872
Formulera ett rimligt SMS som bevisar något.

Jag ser ingen bekräftelse i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in