2011-10-16, 22:55
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Sällan man finner sperma i just sexmord.
Elin tex ingen sperma, men man kunde genom rättsmedicin se att hon hade bristningar i underlivet.
Nej inte ens då gömmer dom en kropp vid sexmord direkt de slängs in i ett buskage.
Det är skillnaden på nära relations mord och sexmord.
Negern tog Elin ute och skylde med stenar. Det här är något helt annat.
I upphetsningen säger du emot dig själv, beror det på den mörkhyade?
Att skyla är att gömma/dölja, att slänga i en buske är också att dölja.

Kom ihåg, att med MJs lite udda sexvanor så kan det gå snett. Det kan gå snett under själva sexet, men även i valet av partner.
En av hennes bekanta har vittnat om hur MJ hade berättat att det fanns riktiga tokar på Darkside, och då var nog MJ ändå ganska tolerant i sin syn på sex och allt som hör dit.
Citera
2011-10-16, 22:59
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför tror du att någon som använder BRÅ:s statistik som bevis för någons skuld skulle förstå vad polisen har missat i denna utredning.
Nej, du har rätt, det var dumt av mig.
Citera
2011-10-16, 23:00
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Gissningar?? Det har jag inte hört förut. Skulle jag använda ett annat ord för hypotes är det ett antagande, ett förklaringsförsök, eller en teori eller förmodan. Gissningar hör inte hemma varken i den veteskapliga världen eller i ett förundersökningsprotokoll.
Ett smakprov på hypoteser/antaganden:

Domen s.26-27
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2011-10-16 kl. 23:07.
Citera
2011-10-16, 23:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colagio
Ja, trevlig inlägg är väl rätt sällsynta här. Tråkigt att du väljer att tolka mig så.

Jag förtydligar.

Jag tycker man ska se kritiskt på de hypoteser och fakta som presenteras mot FS.
Även om jag gör det ser jag inget tydligt alternativ. Jag menar att man ska se på helheten också. Jag ser inget annat spår som håller om man ser till just helhetsbilden. Gör du?
I så fall lyssnar jag gärna.

Det var inget illa menat och jag är även ärlig när jag säger att dina inlägg är en trevligt inslag i tråden.

Alla har försökt och de allra flesta som nu är aktiva i denna tråd fortsätter på bästa sätt att bevisa att FS är den skyldige, men ingen har lyckats att presentera något annat än hypoteser.

Exempel:
Marinas telefon befinner sig under masten Kode O, det är fakta. Därefter gissar man att det är FS som har telefonen och som skickar sms och man gissar att hans skäl att skicka sms är för att förvilla, man gissar vidare att hans skäl att förvilla beror på att han vill vinna tid och man gissar att hans skäl för att vinna tid är för att hinna gömma Marina, som man gissar är död.

Men om det nu inte är FS som har Marinas telefon, då faller hela ledet av gissningar.

Nu har åklagaren en hypotes att det är FS, de flesta i tråden har en hypotes att det är FS och hittills har väl ingen ännu haft en bättre hypotes, men om man får leta och undersöka mer kring detta så kanske det kommer en bättre hypotes eller så upptäcker man att det faktiskt inte finns någon bättre hypotes.

Detta var bara ett exempel. Det finns betydligt fler saker med störa osäkerhetsfaktorer i än detta med telefonen.

Det som vissa av oss gör är att utgå från de faktiska och kända omständigheterna för att försöka oss på andra möjliga hypoteser, för närmare än så blir det svårt att komma. Men kanske de nya hypoteserna kan förstärka misstankarna mot FS eller så kanske de leder till att det pekar ut andra möjliga förklaringar eller händelser.

Om det leder till annan alternativ GM är svårt att säga något om men om det nu skulle göra det så är det väl bra att en sådan alternativ GM också blir granskad, om inte annat för att avfärda möjligheterna.

Problemet med att endast se helheten är att man redan där har bestämt sig för en specifik GM, då blir alla små och betydande detaljer inte lika viktiga att ta hänsyn till. De omständigheter som eventuellt motsäger den person man tror är GM faller bort då dessa inte får plats i helheten.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-10-16 kl. 23:48.
Citera
2011-10-16, 23:10
Medlem
Jag måste säga att jag fortfarande saknar någon som kan bekräfta att MJ sagt till FS att hålla sej borta.
Om nu MJ ville vara ensam med någon i huset,ja då borde hon rimligen talat om detta för denna någon,antingen via mail,sms eller telefon samtal.

Eller har jag missat något ?
Citera
2011-10-16, 23:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
I upphetsningen säger du emot dig själv, beror det på den mörkhyade?
Att skyla är att gömma/dölja, att slänga i en buske är också att dölja.

Kom ihåg, att med MJs lite udda sexvanor så kan det gå snett. Det kan gå snett under själva sexet, men även i valet av partner.
En av hennes bekanta har vittnat om hur MJ hade berättat att det fanns riktiga tokar på Darkside, och då var nog MJ ändå ganska tolerant i sin syn på sex och allt som hör dit.
Det fetade. Ja det är det, men jag har tyvärr inte följt fallet. Hur lång tid tog det innan BO hittades? Var det planerat? (Planerat, så till vida, att det var genomtänkt innan och alternativ till hur kroppen skulle kunna ”försvinna” var undersökta?) Jag tror inte det är jämförbart. Om Marina mist livet pga sina ”udda sexvanor”, som du uttryckte det, hade hennes kropp hittats vid det här laget.
Citera
2011-10-16, 23:14
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Jag måste säga att jag fortfarande saknar någon som kan bekräfta att MJ sagt till FS att hålla sej borta.
Om nu MJ ville vara ensam med någon i huset,ja då borde hon rimligen talat om detta för denna någon,antingen via mail,sms eller telefon samtal.

Eller har jag missat något ?
Det är bara FS som sagt att Marina bett honom hålla sig borta. Det som framkommer i fup är att Marina flitigt bjuder in killar från nätet till sig den aktuella dagen hon "försvann".
Citera
2011-10-16, 23:15
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Inkontinensskydd?
Säljer IKEA kisseskydd? Det har jag missat.
Citera
2011-10-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det var inget illa menat och jag är även ärlig när jag säger att dina inlägg är en trevligt inslag i tråden.

Alla har försökt och de allra flesta som nu är aktiva i denna tråd fortsätter på bästa sätt att bevisa att FS är den skyldige, men ingen har lyckats att presentera något annat än gissningar

Exempel:
Marinas telefon befinner sig under masten Kode O, det är fakta. Därefter gissar man att det är FS som har telefonen och som skickar sms och man gissar att hans skäl att skicka sms är för att förvilla, man gissar vidare att hans skäl att förvilla beror på att han vill vinna tid och man gissar att hans skäl för att vinna tid är för att hinna gömma Marina, som man gissar är död.

Men om det nu inte är FS som har Marinas telefon, då faller hela ledet av gissningar.

Nu gissar åklagaren att det är FS, de flesta i tråden gissar att det är FS och hittills har väl ingen ännu haft en bättre gissning, men om man får leta och undersöka mer kring detta så kanske det kommer en bättre gissning eller så upptäcker man att det faktiskt inte finns någon bättre gissning.

Detta var bara ett exempel. Det finns betydligt fler saker med störa osäkerhetsfaktorer i än detta med telefonen.

Det som vissa av oss gör är att utgå från de faktiska och kända omständigheterna för att försöka oss på andra möjliga hypoteser, för närmare än så blir det svårt att komma. Men kanske de nya hypoteserna kan förstärka misstankarna mot FS eller så kanske de leder till att det pekar ut andra möjliga förklaringar eller händelser.

Om det leder till annan alternativ GM är svårt att säga något om men om det nu skulle göra det så är det väl bra att en sådan alternativ GM också blir granskad, om inte annat för att avfärda möjligheterna.

Problemet med att endast se helheten är att man redan där har bestämt sig för en specifik GM, då blir alla små och betydande detaljer inte lika viktiga att ta hänsyn till. De omständigheter som eventuellt motsäger den person man tror är GM faller bort då dessa inte får plats i helheten.

Nu kanske inte jag är rätt man att frågasätta varken det ena eller det andra eftersom jag hängt med för dåligt.
Men är det helt omöjligt att mobilen kastats eller tappats av GM och sedan plockats upp av någon annan som exempelvis söker på bilnummer för att ev finna ägaren,och dessutom leker med mobilen och svarar på sms ?
Citera
2011-10-16, 23:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetade. Ja det är det, men jag har tyvärr inte följt fallet. Hur lång tid tog det innan BO hittades? Var det planerat? (Planerat, så till vida, att det var genomtänkt innan och alternativ till hur kroppen skulle kunna ”försvinna” var undersökta?) Jag tror inte det är jämförbart. Om Marina mist livet pga sina ”udda sexvanor”, som du uttryckte det, hade hennes kropp hittats vid det här laget.

Man hittar sexmördade hyfsat snabbt.
Nej Elinmördaren planerade nog inte utan tog tillfället i akt.
Dölja ett brott/mord är verkligen inte att låta någon ligga i ett buskage.

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Nu kanske inte jag är rätt man att frågasätta varken det ena eller det andra eftersom jag hängt med för dåligt.
Men är det helt omöjligt att mobilen kastats eller tappats av GM och sedan plockats upp av någon annan som exempelvis söker på bilnummer för att ev finna ägaren,och dessutom leker med mobilen och svarar på sms ?

Ja det är uteslutet.
Smset till systern använder man ett smeknamn som bara familjen känner till.
Var har Fredrik dumpat Marinas mobil?
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-10-16 kl. 23:23.
Citera
2011-10-16, 23:22
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Det är bara FS som sagt att Marina bett honom hålla sig borta. Det som framkommer i fup är att Marina flitigt bjuder in killar från nätet till sig den aktuella dagen hon "försvann".

Men är det någon av dessa, enligt dig "flitigt inbjudna" som har accepterat inbjudan?
Citera
2011-10-16, 23:24
Medlem
Citat:

Men borde hon då inte talat om att allt var grönt och att den inneboende inte var hemma,
Via sms,mail eller samtal ?
För allt där ute sker väl inte via "icke spårbar komunikation" ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in