Citat:
Ursprungligen postat av Colagio
Ja, trevlig inlägg är väl rätt sällsynta här. Tråkigt att du väljer att tolka mig så.
Jag förtydligar.
Jag tycker man ska se kritiskt på de hypoteser och fakta som presenteras mot FS.
Även om jag gör det ser jag inget tydligt alternativ. Jag menar att man ska se på helheten också. Jag ser inget annat spår som håller om man ser till just helhetsbilden. Gör du?
I så fall lyssnar jag gärna.
Det var inget illa menat och jag är även ärlig när jag säger att dina inlägg är en trevligt inslag i tråden.
Alla har försökt och de allra flesta som nu är aktiva i denna tråd fortsätter på bästa sätt att bevisa att FS är den skyldige, men ingen har lyckats att presentera något annat än hypoteser.
Exempel:
Marinas telefon befinner sig under masten Kode O,
det är fakta. Därefter gissar man att det är FS som har telefonen och som skickar sms och man gissar att hans skäl att skicka sms är för att förvilla, man gissar vidare att hans skäl att förvilla beror på att han vill vinna tid och man gissar att hans skäl för att vinna tid är för att hinna gömma Marina, som man gissar är död.
Men om det nu inte är FS som har Marinas telefon, då faller hela ledet av gissningar.
Nu har åklagaren en hypotes att det är FS, de flesta i tråden har en hypotes att det är FS och hittills har väl ingen ännu haft en bättre hypotes, men om man får leta och undersöka mer kring detta så kanske det kommer en bättre hypotes eller så upptäcker man att det faktiskt inte finns någon bättre hypotes.
Detta var bara ett exempel. Det finns betydligt fler saker med störa osäkerhetsfaktorer i än detta med telefonen.
Det som vissa av oss gör är att utgå från de faktiska och kända omständigheterna för att försöka oss på andra möjliga hypoteser, för närmare än så blir det svårt att komma. Men kanske de nya hypoteserna kan förstärka misstankarna mot FS eller så kanske de leder till att det pekar ut andra möjliga förklaringar eller händelser.
Om det leder till annan alternativ GM är svårt att säga något om men om det nu skulle göra det så är det väl bra att en sådan alternativ GM också blir granskad, om inte annat för att avfärda möjligheterna.
Problemet med att endast se helheten är att man redan där har bestämt sig för en specifik GM, då blir alla små och betydande detaljer inte lika viktiga att ta hänsyn till. De omständigheter som eventuellt motsäger den person man tror är GM faller bort då dessa inte får plats i helheten.