2011-10-08, 17:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det skulle innebära att FS ljuger, vilket gör det troligt att han ställde bilen i Stora Höga. Men, vem gjorde då fordonsfrågan från Kode O med M:s mobil? Har du eller någon annan något förslag?

Jo, förvisso skulle det innebära att FS kanske inte sa hela sanningen. Men varför skulle han berätta att han var vid Ålevatten om han hade använt Marinas telefon där. De begriper vem som helst att det skulle sammankopplas med att han var där.

Jag tror FS ljög om Ålevatten för att skaffa sig ett alibi för något annat och så slumpade det sig att Marinas telefon var där och då blev hans påhittade historia besvärande för honom.

Kanske åklagaren vet något som vi inte vet och därför så anser han att Ålevatten inte är viktigt utan att binda honom till golfbanan. Precis som han kämpade för i rätten.
Citera
2011-10-08, 18:00
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, förvisso skulle det innebära att FS kanske inte sa hela sanningen. Men varför skulle han berätta att han var vid Ålevatten om han hade använt Marinas telefon där. De begriper vem som helst att det skulle sammankopplas med att han var där.

Jag tror FS ljög om Ålevatten för att skaffa sig ett alibi för något annat och så slumpade det sig att Marinas telefon var där och då blev hans påhittade historia besvärande för honom.

Kanske åklagaren vet något som vi inte vet och därför så anser han att Ålevatten inte är viktigt utan att binda honom till golfbanan. Precis som han kämpade för i rätten.

Oj det va långsökt om slumpen det tror jag inte ett dugg på.
Han såg att han va synlig och nojig så han ringde och kollade fordonet.
Kanske paranoian som tog fart. Hans usla förhållande till sin mor och hennes uttalande är ju ganska intressanta i sammanhanget och inte undra på att han är en våldsverkare och mördare.
Bästa Freud exemplaret ju.
Senast redigerad av MrsMagoo 2011-10-08 kl. 18:02.
Citera
2011-10-08, 18:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Nu satte du verkligen myror i huvudet på mig. Han hade ingen anledning att ljuga om att han var vid golfbanan om han inte visste att M var död. Vem använde i så fall mobilen?

Eller hade han någon annan anledning att dölja att han var vid golfbanan? Fortfarande kvarstår frågan, vem hade mobilen?
Citera
2011-10-08, 18:51
Medlem
Det finns inget vittne som säkert anger att Marinas bil finns på pendlarparkeringen 28 juli.

Första säkra observationen av Marinas bil är på morgonen 29 juli
och det vittnet är osäker på om bilen fanns där på kvällen 28 juli FUP 346/347.

Ett annat vittne spekulerar om att ha sett Marinas bil vid 12:50 tiden FUP 340-344
vilket är för tidigt i tidsschemat med den vandrande mannen vid golfbanan kl 15:00
Citera
2011-10-08, 19:10
Medlem
Quarrels avatar
Jag fick ett PM med förslag på en alternativ gångväg (rödmarkerad). Är det en kortare väg än den polisen tog? Hur långt är det?
Senast redigerad av Quarrel 2011-10-08 kl. 19:26.
Citera
2011-10-08, 19:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Det finns inget vittne som säkert anger att Marinas bil finns på pendlarparkeringen 28 juli.

Första säkra observationen av Marinas bil är på morgonen 29 juli
och det vittnet är osäker på om bilen fanns där på kvällen 28 juli FUP 346/347.

Ett annat vittne spekulerar om att ha sett Marinas bil vid 12:50 tiden FUP 340-344
vilket är för tidigt i tidsschemat med den vandrande mannen vid golfbanan kl 15:00

Om bilen fanns där 12:50 så innebär det att det skulle ha kunnat vara FS vid golfbanan vid 15:00.
Citera
2011-10-08, 19:18
Medlem
Citat:
Om bilen fanns där 12:50 så innebär det att det skulle ha kunnat vara FS vid golfbanan vid 15:00.

Javisst men isåfall minst 2 timmar i Stora Höga varför då?
Fordonsfrågan via masten Kode Öst vem gör den?
Citera
2011-10-08, 19:23
Medlem
rubbergirls avatar
Det jag inte begriper är denna fordonsförfrågan. Varför görs den?

För att ge sken av att MJ är vid liv och nojjar på en bil i krokarna?

Om det är FS själv. Varför? Skulle han vara orolig över att ha blivit sedd - så har han blivit det. Vad spelar det för roll vem som iakttagit?

Å andra sidan begriper jag mig inte heller på människor som skickar fordonsförfrågan om bilar nära sitt hus. Det räcker väl med att ha antecknat registreringsnumret i det fall man får inbrott senare.
Vad säger ett namn egentligen? Vad skall man med det till? Ren nyfikenhet?
Citera
2011-10-08, 19:25
Medlem
Citat:
Jag fick ett PM med förslag på en alternativ gångväg. Är det en kortare väg än den polisen tog? Hur långt är det?

Hans närvaro vid golfbanan behöver inte ha samband med parkeringen av Marinas bil på pendeltågsparkeringen.

Tveksamt om det finns vittnes observationer av bilen på pendeltågsparkeringen 28 juli

Han kan ha kört Lupon till området vid golfbanan eller bensinmacken vid korsningen E6/160
vilket ger en kortare promenad tillbaka till bostaden och tiderna börjar kanske passa ihop bättre
Citera
2011-10-08, 19:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men jisses vad pinsamt.

Det är nog bara förundersökningsledaren kvar som verkligen tror FS var vid Ålevattnet.

Om FS ska ha kunnat notera bilens reg.nr krävs att bilen stod still, alternativt att han låg bakom bilen eller stod framför bilen när den passerade.

Vilket alternativ anser du det mest troliga,

a) Att bilen stod still, som förundersökningsledare anser.
b) Att FS låg bakom bilen, tillräckligt nära för att ta reg.nr
c) Att han befann sig framför bilen, tillräckligt länge för att hinna ta reg.nr, men utan att föraren M.N såg honom.

Slutligen krävs en rimlig förklaring till fordonsförfrågan med tanke på att den sker på en bil som passerar FS.

Vid Anvik finns skäl, en bil som trevande söker sig fram och verkar leta efter något kan man förstå blir föremål för undran.
Fordonsfrågan antas vara ett led i att visa att MJ varit i livet den tid som frågan sms:ades samt att hon då befann sig nära bostaden och var på väg till Lid/Linköping. Sms:et följde också tätt på sms:andet med MJ:s syster.

Jag anser inga av de alternativ du och åklagaren för fram är särskilt troliga; FS kan också ha snappat upp reg.numret på en på Svartedalsvägen förbipasserande bil. Huvudsaken var väl att bilen skulle kunna verifieras ha befunnit sig i Övre Röra-trakten för att MJ skulle kunna tänkas ha fattat misstankar mot bilen. - Och det var väl meningen att MJ skulle passa på att åka iväg under tiden han försöker ge sig själv ett alibi genom att säga sig ha promenerat till Ålevatten?

Har han de facto befunnit sig vid Anvik och är osäker på huruvida någon sett honom finns en viss möjlighet att han känt sig nödsakad att fabricera en liten promenad.
Senast redigerad av letsdoit 2011-10-08 kl. 19:38.
Citera
2011-10-08, 19:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Korsningen Svartedalsvägen/uppfarten till M:s bostad, alltså. Om han körde därifrån västerut i 5 minuter 16 sekunder hann han nästan fram till Kvarndalen. Där har Kode O ingen täckning.
Det var ingen direkt nyhet - och vem har sagt att han inte stannade till efter två och en halv minut - inom Kode O - för att avsända sitt sms - om han nu gjorde det efter avfarten!?
Citera
2011-10-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det jag inte begriper är denna fordonsförfrågan. Varför görs den?

För att ge sken av att MJ är vid liv och nojjar på en bil i krokarna?

Om det är FS själv. Varför? Skulle han vara orolig över att ha blivit sedd - så har han blivit det. Vad spelar det för roll vem som iakttagit?

Å andra sidan begriper jag mig inte heller på människor som skickar fordonsförfrågan om bilar nära sitt hus. Det räcker väl med att ha antecknat registreringsnumret i det fall man får inbrott senare.
Vad säger ett namn egentligen? Vad skall man med det till? Ren nyfikenhet?

Någon av Marinas släktingar som söker efter Marina t ex
eller någon av hennes sexkontakter
ev felkörning för att hitta till Marinas bostad
Föraren söker verkligen men efter dom som vandrade på Bohusleden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här