2011-10-02, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
En ev GM har ju dessutom haft fem månader på sig att få bort ev. spår i närheten av bostaden. Så det kan ha varit den avgörande missen för att fallet ska lösas.

Det har vi delade meningar om. Jag tror fortfarande att FS är gm, och han har inte haft tillträde till huset och har befunnit sig på annan ort. Men det är klart, han har besökt trakten två gånger utan synbar anledning. Frågan är om han skulle våga närma sig platsen där kroppen ligger? Han måste haft span på sig.
Citera
2011-10-02, 11:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det har vi delade meningar om. Jag tror fortfarande att FS är gm, och han har inte haft tillträde till huset och har befunnit sig på annan ort. Men det är klart, han har besökt trakten två gånger utan synbar anledning. Frågan är om han skulle våga närma sig platsen där kroppen ligger? Han måste haft span på sig.
Har du någon källa på det fetstilta?
Citera
2011-10-02, 11:21
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Svaret hittar du i FUP, sid 540-598.

Nej, där hittar man bara en som möjligtvis vill träffa henne vid tiden då hon försvann: D*nko.

Ni (främst TP) har sagt att det finns män i slasken som ej är med i FUP och som MJ ville träffa 28-29/7-10.

Min ursprungliga undran var: är männen i slasken mer intresserade av att träffa MJ än de som är med i FUP?
Utreder polisen de dejt-ovilliga männen och lämnar de villiga i slasken?

Jag tycker det låter konstigt att det skulle finnas män i slasken som verkligen ville träffa MJ när inga sådana finns med i FUP:en. De flesta bangar, och så gott som alla backar ur efter de träffat henne - och detta innan hon försvann.

D*enko ville träffa henne och det var troligtvis för de aldrig setts IRL tidigare.

Vad skulle deras motiv vara? MJ hotar att berätta för deras fruar/flickvänner om de vägrar träffa henne? Utpressning från MJ:s sida? Besvikelse över att hon inte var som i deras fantasier?
Citera
2011-10-02, 11:21
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vi får forska i hur rollspel fungerar..

Överlåt detta uppdrag åt TP
Citera
2011-10-02, 11:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nej, där hittar man bara en som möjligtvis vill träffa henne vid tiden då hon försvann: D*nko.

Ni (främst TP) har sagt att det finns män i slasken som ej är med i FUP och som MJ ville träffa 28-29/7-10.

Min ursprungliga undran var: är männen i slasken mer intresserade av att träffa MJ än de som är med i FUP?
Utreder polisen de dejt-ovilliga männen och lämnar de villiga i slasken?

Jag tycker det låter konstigt att det skulle finnas män i slasken som verkligen ville träffa MJ när inga sådana finns med i FUP:en. De flesta bangar, och så gott som alla backar ur efter de träffat henne - och detta innan hon försvann.

D*enko ville träffa henne och det var troligtvis för de aldrig setts IRL tidigare.

Vad skulle deras motiv vara? MJ hotar att berätta för deras fruar/flickvänner om de vägrar träffa henne? Utpressning från MJ:s sida? Besvikelse över att hon inte var som i deras fantasier?
Jag hittar både JE och DA som hade stämt träff med M.

Vad kontakter har sagt i slasken vet jag inte, bara att de i FUP namngivna alibina inte finns i innehållsförteckningen.
Citera
2011-10-02, 11:37
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Chansen att svampplockare hittar en kropp var väl i så fall betydligt större i fjol. Asätande djur i området har nog spridit kroppen över ett stort område.

Om jag har förstått tidningsartiklar rätt så krävs det väl att kroppen grävs ner ganska djupt för att inte djur ska komma åt den. Jag tror att kroppen blev hastigt dold i ett otillgängligt område inom några hundra meter från huset mot Svartedalsvägen/Lundby.
Jo det förstnämnda stämmer förstås men jag tror tvärtom vad gäller område. Marker och sjöar nära Röra verkar vara noga genomsökta men områden runt FS bäst kända geografi från uppväxt och senare boende/arbete är bortglömda, med undantag för Kvarndammen i Sollebrunn (Loo?).

Detta trots att FS blev tvungen att ändra sin story när han blev överbevisad om att ha befunnit sig inom Brobacka sektor Nord innefattande bl.a. Ålanda,Gräfsnäs och Sollebrunn,lika välbekanta områden för FS som Lygnö med omgivningar.

Där liksom skogsvägarna i obygden runt väg 1978(Livered - Gräfsnäs, det naturliga vägvalet till Sollebrunn från Spekeröd,särskilt för en körkortslös) känns som logiska sökområden.
Älgjakten börjar snart där och det kanske fortfarande finns en chans för drev och hundförare att hitta några kvarlevor.

Det finns ju flera historiska exempel på mördare återvänder till sina välkända områden för att dumpa sina offer,t.ex. ifrån "Taggtrådsmordet" som inträffade i samma landsända :

https://www.flashback.org/sp26522103
http://mariebarthelsson.com/2011/08/28/protokoll/protokoll-6-2/
Citera
2011-10-02, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Överlåt detta uppdrag åt TP

Det är nog bäst..hon har livligast fantasi.
Citera
2011-10-02, 11:41
Bannlyst
Citat:
Bevisas det av att vittnet bedöms ha sett någon annan än M köra bilen?

Antagligen en annan liknande bil vittnet såg, där stämmer det ju inte med att föraren satt och ringde, ingen av Marinas telefoner användes just då. Men vittnet såg att han kom gående mot Spekeröd förmodligen efter att slarvigt parkerat Marinas bil och dessförinnan tagit ut pengarna.
Citera
2011-10-02, 11:42
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Jag hittar både JE och DA som hade stämt träff med M.

Vad kontakter har sagt i slasken vet jag inte, bara att de i FUP namngivna alibina inte finns i innehållsförteckningen.

Där tolkar vi det olika: jag tycker det var MJ som ville ha dejt mot JE:s vilja och han skyller på regn, jobb och säger definitivt nej när systern skall med.
Som det framgår i FUP:en så var MJ väldigt påstridig och hade svårt att ta ett nej. Och eftersom MJ och JE sagt att de skulle höras av 28/7 så är det inte konstigt att han messar för att slippa att MJ håller på och ringer/messar då han är med en annan tjej.

Och det var bra att vi fick klargjort detta svammel från TP:s sida: att det skulle finnas fler män i slasken som hon bjudit till sig när hon mystiskt försvann.

Men vad skulle motivet vara?
Citera
2011-10-02, 11:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acustic
Antagligen en annan liknande bil vittnet såg, där stämmer det ju inte med att föraren satt och ringde, ingen av Marinas telefoner användes just då. Men vittnet såg att han kom gående mot Spekeröd förmodligen efter att slarvigt parkerat Marinas bil och dessförinnan tagit ut pengarna.
Hur vet du hur många telefoner M hade?

Vittnet är mer osäker på det, och det bevisar inte heller att han mördade M.
Citera
2011-10-02, 11:44
Bannlyst
Citat:
Har du någon källa på det fetstilta?

Slasken sidan 925
Citera
2011-10-02, 11:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat: