Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-04, 16:22
  #1
Medlem
Vad är positivt med lägre skatt?

Fler företag kan skapas

Lägre minimumlöner för icke utbildade och unga (vilket gör att folk läser vidare och arbetslösheten bland unga minskar)

Staten tvingas säga upp folk som jobbar för staten (apoteket m.m)

Privata företag levererar bättre än statliga bolag pga av konkurrensen

Konsumtionen eller de egna investeringarna ökar

Ekonomiska friheten

Folk vågar spendera (folk vågar gå över tryggheten och tar mer risker)

Mindre skatt ger staten mindre pengar att spendera på (bistånd, föreningsstöd, arbeten som inte leder någon vart m.m)



Det var några av mina tankar om lägre skatt. Vad har du emot lägre skatt?
Citera
2010-08-04, 16:26
  #2
Medlem
scharpschutzes avatar
Vi får ut väldigt mycket av att vi faktiskt betalar skatt. Tänk t.ex. hur mycket alla dina tandläkarbesök hade kostat fram tills du blev 19.

Dessutom tycker jag att statligt ägda, såsom apoteket, sjukhus osv, presterar bättre och säkrare då företag oftast bara är ute efter att tjäna pengar. Vill du ha ett amerikanskt-inspirerat sjukvårdssystem också?
Citera
2010-08-04, 16:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scharpschutze
Vi får ut väldigt mycket av att vi faktiskt betalar skatt. Tänk t.ex. hur mycket alla dina tandläkarbesök hade kostat fram tills du blev 19.

Dessutom tycker jag att statligt ägda, såsom apoteket, sjukhus osv, presterar bättre och säkrare då företag oftast bara är ute efter att tjäna pengar. Vill du ha ett amerikanskt-inspirerat sjukvårdssystem också?

Hade mina föräldrar fått behålla sin del utav skatten, hade de kunnat investera mer och betalat för min tandläkare, ännu billigare än vad den är idag.
Citera
2010-08-04, 16:30
  #4
Medlem
rumpanbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scharpschutze
Vi får ut väldigt mycket av att vi faktiskt betalar skatt. Tänk t.ex. hur mycket alla dina tandläkarbesök hade kostat fram tills du blev 19.

Eftersom när staten betalar det så blir det på något magiskt sätt gratis för oss?
Citera
2010-08-04, 16:32
  #5
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scharpschutze
Vi får ut väldigt mycket av att vi faktiskt betalar skatt. Tänk t.ex. hur mycket alla dina tandläkarbesök hade kostat fram tills du blev 19.

Dessutom tycker jag att statligt ägda, såsom apoteket, sjukhus osv, presterar bättre och säkrare då företag oftast bara är ute efter att tjäna pengar. Vill du ha ett amerikanskt-inspirerat sjukvårdssystem också?
Denna eviga klyscha USA spenderar mer statliga pengar på sjukvård (PER CAPITA) än vad Sverige gör. Visst, sen är det så att man får köpa bättre vård om man vill till skillnad från Sverige där alla ska ha det lika dåligt.

Men du kanske syftade på försäkringsmaffian som staten håller under armarna? Tror inte TS vill ha något av det.
__________________
Senast redigerad av Veyron 2010-08-04 kl. 16:35.
Citera
2010-08-04, 16:38
  #6
Medlem
-Jokern-s avatar
privatisering av vård och liknande är rent åt helvete, företagens enda mål är VINST och inte hur bra patienterna mår.

En läkare på en privat vårdcentral har som direktiv att klara X antal patienter per dag och vecka, gör man itne det är man dålig (i detta fallet spelar det mindre roll då läkare är en bristvara)

detsamma gäller dock för kuratorer, sjukskjöterskor osv och de får orealistiska krav på sig som endast handlar om siffror och inte om människors välmående
Citera
2010-08-04, 16:46
  #7
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jokern-
privatisering av vård och liknande är rent åt helvete, företagens enda mål är VINST och inte hur bra patienterna mår.

En läkare på en privat vårdcentral har som direktiv att klara X antal patienter per dag och vecka, gör man itne det är man dålig (i detta fallet spelar det mindre roll då läkare är en bristvara)

detsamma gäller dock för kuratorer, sjukskjöterskor osv och de får orealistiska krav på sig som endast handlar om siffror och inte om människors välmående
Det finns olika privata system, vissa bra, vissa dåliga. Det bästa är en kombination, där staten garanterar vård för alla, men privata aktörer utför själva vården. Sen ska det givetvis vara tillåtet att köpa extra vård om man vill och har råd, till skillnad från Sverige där folk som hade kunnat betala själv och gå till privata aktörer i stället klumpar igen vårdköerna, vilket gör det sämre för alla.

För trångsynta vänsterpersoner finns det bara en sorts privat vård; USAs genomkorrumperade system. Se på Singapore, eller varför inte Tyskland istället.
Citera
2010-08-04, 16:48
  #8
Medlem
scharpschutzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.spektakel
Hade mina föräldrar fått behålla sin del utav skatten, hade de kunnat investera mer och betalat för min tandläkare, ännu billigare än vad den är idag.
Det var ett exempel. Ett exempel av många.
Citat:
Ursprungligen postat av rumpanbar
Eftersom när staten betalar det så blir det på något magiskt sätt gratis för oss?
Självfallet inte, det menade jag inte heller. Men om man ser till alla saker vi kan få ut i livet genom att faktiskt betala skatt. Om man skulle bli arbetslös, sjukskriven etc. så får vi stöd också. Min gamla lärare som förutom jobbade i USA blev avskedad när han inte kunde jobba på två veckor p.g.a. en operation.
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Denna eviga klyscha USA spenderar mer statliga pengar på sjukvård (PER CAPITA) än vad Sverige gör. Visst, sen är det så att man får köpa bättre vård om man vill till skillnad från Sverige där alla ska ha det lika dåligt.

Men du kanske syftade på försäkringsmaffian som staten håller under armarna? Tror inte TS vill ha något av det.
Har du någon form av källa på det?
Citera
2010-08-04, 16:50
  #9
Medlem
rumpanbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jokern-
privatisering av vård och liknande är rent åt helvete, företagens enda mål är VINST och inte hur bra patienterna mår.

En läkare på en privat vårdcentral har som direktiv att klara X antal patienter per dag och vecka, gör man itne det är man dålig (i detta fallet spelar det mindre roll då läkare är en bristvara)

detsamma gäller dock för kuratorer, sjukskjöterskor osv och de får orealistiska krav på sig som endast handlar om siffror och inte om människors välmående

Med samma resonemang kan man säga.
"Bönder bryr sig inte om att vi får i oss mat om dagen dom vill bara ha sina cash"
"Läraren bryr sig inte om att du lär dig något h*n är bara ute efter mer pengar och makt"
osv.

Anledningen till varför vi hjälper folk spelar INGEN roll så länge som vi gör det. Om vi kan hjälpa folk billigare och snabbare så är det tom bättre.
Citera
2010-08-04, 16:51
  #10
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scharpschutze

Har du någon form av källa på det?
http://apps.who.int/whosis/database/...nguage=english

Citat:
Per capita government expenditure on health(PPP int. $)
Sweden 2460.0 2005
United States of America 2862.0 2005

Bara Norge, Monaco och Luxemburg som har högre än USA.
Lär ju ha ökat ännu mer efter Obamas senaste reform
Citera
2010-08-04, 16:56
  #11
Avstängd
Ampsektics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.spektakel
Det var några av mina tankar om lägre skatt. Vad har du emot lägre skatt?

vad som vore bättre är: färre lagar, mindre kultur,
inget slöseri med skattepengarna, bort med invandringen, dödsstraff, utvisning, etc.

mindre skatt i nuläget skulle inte vara bra för samhället.
Citera
2010-08-04, 16:57
  #12
Medlem
Topppis avatar
våran sjukvård är ändå skit, fick en hjärnskakning och åkte in till akuten, fick sitta å vänta 6 timmar!!!!!!!!! å det var första gången jag var på ett sjukhus sen jag föddes typ....

så det är långt ifrån fläckfritt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback