Citat:
Ursprungligen postat av lumpkins
För att titta närmare på hur högerfolk resonerar kan vi ju ta TBLs geniala inlägg tidigare i tråden.
Det här måste handla om en människa som har en jävligt snäv världsbild. Han borstar tänderna två gånger om dagen, således kommer han aldrig få några problem med sina tänder. Inga visdomständer heller. Eftersom han har perfekta tänder och aldrig kommer få några visdomständer behöver han inte heller bry sig huruvida några andra kommer få det, eller om de har råd att åtgärda det. Det är inte hans problem.
Nu ber jag om ursäkt till TPL, men nu kommer jag spinna vidare på detta. Vi kan tänka oss att TPLs morfar är frisk som en nötkärna. "Varför behövs äldrevården överhuvudtaget??" undrar TPL. "Min morfar är ju frisk! Därför måste äldrevården vara onödig!"
Skulle du verkligen vilja att TPL hade inflytande över äldreomsorgspolitiken?
Vi antar att TPL bor i södra Sverige. TPL har gissningsvis aldrig åkt buss mellan Luleå och Pajala och kommer förmodligen aldrig åka buss där heller. "Varför går det bussar mellan Luleå och Pajala?? Det är väl ingen som bor där??" utbrister TPL. TPL har ingen glädje av den busslinjen. Därför kan den lika gärna läggas ner.
Jag har aldrig heller åkt buss mellan Luleå och Pajala, och kommer förmodligen heller aldrig göra det. Ändå skulle jag aldrig få för mig att resonera som TPL. Självklart ser jag nyttan med busslinjen!
Vem tycker du låter mest egoistisk?
Jag vill inte att det ska finnas någon "äldreomsorgspolitik" överhuvud taget, TPL ser till sin äldrevård, jag till min och slutligen du till din, mycket enklare och därtill skräddarsytt för hur respektive person vill leva sina sista år.
Om det finns en nytta med busslinjen mellan Luleå och Pajala så kommer den att finnas kvar även om den inte finansieras av skatter, så fungerar en fri marknad.
Finns det ingen nytta med den så försvinner den.
Det är just den sistnämnda regleringen som helt saknas när busslinjen finansieras med offentliga medel, busslinjen kommer att finnas kvar oavsett om den behövs eller inte för det finns inget sätt att veta om den är nyttig eller om alternativ till busslinjen kanske är mer effektiva.
Jag tycker att du låter mest egoistisk, du vill ta andras egendom för att sponsra din påstådda altruism, om du vore altruistisk på riktigt så skulle du betala busslinjen själv eller kanske välja det enklare alternativet; Var och en betalar vad det kostar att åka sträckan.